[REVIEW] Momodora: Reverie Under the Moonlight

Momodora: Reverie Under the Moonlight is een Metroidvania ontwikkelt door Bombservice. Ben je benieuwd of deze Metroidvania haar geld waard is? Lees dan deze review.

In Momodora kruip je in de huid van Kaho, een priesteres met een missie. Er heerst een vloek over het land. Kaho’s missie is erg belangrijk, ze moet in contact komen met de Koningin. De Koningin kan haar namelijk helpen om het land te redden, maar Kaho moet wel snel wezen voordat de vloek wint. Kaho kan vechten met twee wapens: een blad voor melee-aanvallen en een pijl en boog om van een afstand aan te vallen. Haar blad is een stuk krachtiger, maar hiermee zal je wel een stuk dichter bij de vijand moeten staan. Onze heldin heeft ook een rol-mogelijkheid, dit gebruikt ze om aanvallen te ontwijken. Zodra je aan het rollen bent, ben je tijdelijk onschadelijk.

Niet zo appeltje eitje

Om maar gelijk met de deur in huis te vallen, Momodora: Reverie Under the Moonlight is geen peulenschil. Er zijn drie moeilijkheidsgraden om uit te kiezen: makkelijk, normaal en moeilijk. Op de normale stand is het af en toe al vrij pittig, maar nog wel eerlijk. In het begin zal je namelijk vaak dood gaan en zul je weer opnieuw moeten beginnen. Hier is het een kwestie van even doorzetten. Het eerste uurtje had ik nog wel moeite, maar daarna leer je de patronen en handige strategieën. Baasgevechten lijken op het eerste oog ook vrij lastig. Heb je eenmaal de goede aanpak, dan zul je het wel redden. De vijanden zijn erg leuk en het spel biedt daarbij een grote variatie aan tegenstanders. Elke vijand heeft namelijk zijn eigen manier van vechten en daardoor blijft het spel interessant van begin tot eind. Je zult constant je tactiek aanpassen, want waar de ene vijand bommen op je gooit, zal de andere weer met een zeis aanvallen.

Een baasgevecht met als aanval je blad

Geheime stegen

Er is een hoop te verkennen in de game. De hele wereld is met elkaar verbonden, waarbij de verschillende kamers één voor één op je kaart verschijnen zodra je in een nieuwe kamer komt. Het is erg prettig en handig om te kijken welke kamers nog een andere uitgang hebben. Naast deze kamers zijn er af en toe ook geheime paden die kunnen leiden tot een speciaal voorwerp of tot verhoging van je levensbalk. Speciale voorwerpen kunnen bestaan in een Active slot en een Passive slot. In je Active slot komen handige gebruiksvoorwerpen zoals de Bellflower, dit voorwerp dient als een potion om je levens weer bij te vullen. In de Passive slot komen voorwerpen die je niet kan gebruiken, maar die wel voor verbeteringen zorgen. Denk aan het verhogen van je geluk of een magneet die de munten voor je verzamelt.

Hit that bell

In het spel is het erg belangrijk dat je vaak en op tijd je voortgang opslaat. Dit kun je doen bij de klokken die je af en toe ziet. Deze bellen dienen niet alleen als save-punt, maar kun je ook gebruiken om je levens aan te vullen. Het is af en toe essentieel om terug te gaan naar hetzelfde opslagpunt. Als je vergeet opnieuw naar de bel te gaan en je gaat af, is al je nieuwe progressie en daarbij ook je exploratie verloren. In het begin was er namelijk een gebied met een deur die je van de binnenkant kan openen, maar om daar te komen moet je eerst via de buitenkant gaan. Eenmaal bij de deur had ik heb geopend en ging toch maar verder en je kan hem al raden: ik ging af. Om dus te voorkomen dat je frustratie krijgt, even deze tip. Het kan dus voor frustratie zorgen, maar het is een fout die je één keer maakt en dan nooit meer.

De deur in kwestie

Om door Momodora: Reverie Under the Moonlight te komen ben je zo rond de vijf uur bezig. Het spel is dus niet erg lang, maar weet wel gedurende deze vijf uur je interesse erbij te houden. De gameplay speelt fijn en ook de muziek is een pretje. De muziek geeft een passende goede sfeer bij het spel. Van mysterieuze sfeer tot een kalmerende sfeer tot een meer upbeat-song: het spel biedt ze allemaal. De graphics zijn erg gedetailleerd in retrostijl. Het spel is niet gemaakt in de 16:9 resolutie, maar in de 4:3 resolutie. Dit is geen probleem en zal je speelplezier niet naar beneden halen.

Momodora: Reverie Under the Moonlight is een heerlijk metroidvania met een uitdagende moeilijkheidsgraad. In het spel zul je de wereld gaan verkennen, want er zijn hier en daar wat geheime paden waar je voorwerpen zult vinden die je goed van pas komen. Het is niet een vrij lang spel, maar ondanks dat is Momodora haar prijskaartje flink waard, zeker met een fantastische soundtrack en mooie graphics.

Cijfer: 8,0

Robin

Hey, ik ben Robin en ben 18 jaar. Mijn favoriete genres zijn metroidvania's, RPG's en games met een goede mysterieuze sfeer. Mijn favoriete games zijn de Phoenix Wright-games, Ghost Trick en de Mother-serie.

Eén gedachte over “[REVIEW] Momodora: Reverie Under the Moonlight