Twintig jaar Super Smash Bros.

Super Smash Bros. Ultimate is een enorm succes en gisteren is de serie officieel twintig jaar oud geworden. Tijd voor een kleine terugblik dus.

In een ver verleden, nog voor de Nintendo 64, begon Masahiro Sakurai al te werken aan het allereerste concept voor wat uiteindelijk de geliefde cross-over serie zou worden. Toen was de game oorspronkelijk bedoeld voor de SNES, maar al snel bleek dat die het niet aan zou kunnen. Dus toch maar de overstap naar de Nintendo 64.

Super Smash Bros.

Het begin van een legendarische serie was er bijna niet geweest. Oorspronkelijk zou Super Smash Bros. namelijk Dragon King: The Fighting Game heten en bevatte het helemaal geen bestaande Nintendo-personages. Omdat console-games echter meer diepgang moesten hebben dan arcade fighters, had Sakurai gevraagd om Nintendo-personages te gebruiken. Hoewel eerst ‘nee’ werd gezegd door Shigeru Miyamoto, mocht Sakurai na een kleine demo met Mario, DK, Samus en Fox toch doorgaan met de personages, wat eigenlijk zorgde voor een gegarandeerd succes.

Smash 64

Oorspronkelijk zouden Final Smashes al te gebruiken zijn in het eerste deel, maar zijn uiteindelijk niet toegevoegd. Wel waren er al opnames voor de geluiden gemaakt, die uiteindelijk zelfs voor Brawl gebruikt werden toen de Final Smashes eindelijk toegevoegd werden.

Super Smash Bros. Melee

Een paar jaar na het origineel verscheen Melee, het Super Smash Bros.-spel dat door velen nog steeds heilig als de beste Smash wordt gezien en zelfs in de competitieve gemeenschap nog erg populair is. In deze versie kreeg je niet alleen meer personages om uit te kiezen, alles was een stuk uitgebreider. Zo verschenen onder andere de de Adventure-modus en toernooien.

Helaas heeft het spel ook verschillende dingen geschrapt door gebrek aan tijd of andere redenen. Zo zou Ditto in eerste instantie een Pokémon uit een Poké Ball zijn en werd 8-speler Smash overwogen. Beide voorbeelden zijn alsnog verschenen in latere delen.

Super Smash Bros. Brawl

Brawl werd over het algemeen door fans een stukje minder goed ontvangen. Verschillende keuzes qua mechanieke veranderingen werden voornamelijk competitief slecht ontvangen. Voor het eerst in de serie verdwenen verschillende personages van het speelbare rooster, wat ook door fans niet in dank werd afgenomen. Daarentegen stond wel de toevoeging van verschillende goede nieuwe elementen zoals Final Smashes en nieuwe third-party personages zoals Sonic en Snake.

Niet alles was echter slecht aan Brawl. Zo had het de eerste online modus in de serie waardoor je eindelijk tegen mensen van over de hele wereld je vaardigheden kon tonen en verbeteren. Daarnaast bevatte het voor het eerst een echte verhalenmodus, The Subspace Emissary. Deze zeer uitgebreide modus gaf je niet alleen standaard gevechten, je had echte platforming gameplay en een hele lading aan filmpjes. Helaas zal dit meteen de laatste keer zijn dat we zo een uitgebreid verhaal krijgen, Sakurai vond het namelijk zo vervelend dat vlak na release alle videos al werden verspreid dat die niet meer zo een modus wilt maken.

Super Smash Bros. for Wii U/for 3DS

Voor het eerst in de serie verscheen Smash op een draagbare console. Dit gaf zowel voor- als nadelen. Door de gelijktijdige ontwikkeling werd het mogelijk om verschillende functies toe te voegen die in verbinding met elkaar stonden, zoals het gebruik van amiibo, custom personages en het gebruik van de 3DS als controller voor de Wii U-editie. Daartegenover stond dan weer dat door beperkingen van de 3DS-hardware personages zoals Ice Climbers uit het spel gehaald werden.

Voor het eerst in de serie heeft Smash in deze generatie DLC gekregen. Naast een enorme lading aan Mii-outfits, verschenen er verschillende oude en nieuwe personages als koopbare downloads. Zo kwamen Mewtwo en Lucas terug door de grote vraag naar de personages.

Super Smash Bros. Ultimate

Nu twintig jaar later is Super Smash Bros. Ultimate terecht een ultieme versie van de fighting game. Sakurai heeft alles uit de kast getrokken en heeft bijna het onmogelijke gedaan door een enorm aantal bedrijven te laten samenwerken om zo het meest complete spel te maken. Zelfs met relatief een stuk minder Switches ten opzichte van PlayStation 4 heeft Smash qua verkopen zowel God of War als Spider-Man verslagen.

Dit heeft niet alleen te maken met de naam die de serie in de afgelopen twintig jaar heeft gemaakt, maar voornamelijk met de pure fanservice die het spel bevat. Bijna alle gevraagde personages zitten in het spel en daarnaast is elk vorig personage al standaard aanwezig. Het aantal levels en muzieknummers was nog nooit zo hoog geweest en als kers op de taart wordt het spel nog regelmatig bijgewerkt met nieuwe spirits en komen er nog zes nieuwe personages aan. Niet alleen dat, elke spiritgevecht is zorgvuldig uitgewerkt zodat elke spirit zijn/haar persoonlijkheid naar voren komt op een manier. Wij gaven de game dan ook een geweldig cijfer in onze review.

Hoewel Ultimate in de naam zit zal Sakurai zolang Nintendo erom vraagt nieuwe delen maken, maar voorlopig zal die eerst nog bezig zijn met de aankomende DLC-personages. Sakurai, bedankt voor de afgelopen twintig jaar, hopelijk blijft Smash nog generaties een succes.

Jorden

Ik ben 21 jaar en sinds de N64 een Nintendo gamer in hart en nieren. Je kan mij bereiken via Twitter, Facebook, Google+, Youtube (https://www.youtube.com/user/MrJordenBakker) en Mail (jorden1506dailynintendo@gmail.com)

8 gedachten over “Twintig jaar Super Smash Bros.

  • 22/01/2019 om 16:00
    Permalink

    Ik ben dol op de Super Smash Bros. games, de eerste twee Smash games heb ik nooit gehad, Super Smash Bros. 64 (eigenlijk gewoon simpel genoemd Super Smash Bros.) en Super Smash Bros. Melee, Super Smash Bros. Brawl was ik bijna nooit goed in vanwege de besturing van de Wii afstandsbediening (tot ik met de nunchuck eraan ging spelen, dat werd toen iets beter maar nog steeds niet geweldig) ik zag dat er ooit een Pro-controller voor de Wii was maar die wordt nu nergens meer verkocht, Super Smash Bros. voor de Wii U en 3DS vond ik echt geweldig want dit was de eerste keer dat ik een Smash Bros game kon spelen met een besturing die voor mij werkte en de custom moves waren leuk, ook genoot ik van mijn eigen stages maken in Stage-builder, Super Smash Bros. Ultimate ben ik echt dol op World of Light (al zijn sommige gevechten een nachtmerrie) Zondag heb ik het voor de eerste keer uitgespeeld (met het echte einde wat je krijgt na het verslaan van Galeem & Dharkon) de CPU in Ultimate vind ik toch wel echt irritant, kortom Sakurai en het team bedankt voor 20 jaar Smash 😄, veder zou ik het wel cool vinden als de eerste twee Smash games naar Nintendo Switch Online zouden komen.

Geef een reactie