[REVIEW] Tales of Vesperia : Definitive Edition

Is deze remaster het spelen waard? Lees het hier!

Het tienjarig bestaan van de Tales of Vesperia wordt groots gevierd met de remaster van Tales of Vesperia: Definitive Edition. De definitieve editie van het spel bevat nieuwe speelbare karakters, gebeurtenissen en andere content dat nog nooit buiten Japan werd vrijgegeven.

Nu is dit al een verleidelijk aanbod, maar hoe goed houdt deze titel zich na al die jaren boven water in de zeeën van competitie op de Switch? Heb je Tales of Vesperia al en wil je misschien weten of je deze remaster moet spelen? Of ben je juist helemaal nieuw in de Tales-series en vraag je je af of dit wel een goed begin punt is? Lees dan snel de review!

Een klein meisje dat een heel schip bestuurd? Wat kan er misgaan!

Op avontuur in Terca Lumirei

Tales of Vesperia speelt zich af in de wereld van Terca Lumireis. De bevolking in deze wereld gebruikt een energiebron genaamd blastia voor al hun behoeften, zoals het maken van beschermende schilden rond de hoofdsteden en nog veel meer.

Het verhaal focust zich op het hoofdpersonage genaamd Yuri Lowell, een voormalige soldaat die samen met zijn vrienden deel uitmaken van een gilde genaamd Brave Vesperia. Samen met deze gilde reist hij met een meisje die hij op een missie heeft ontmoet, een prinses genaamd Estellise. Tijdens hun avontuur komen ze veel verschillende facties tegen die de blastia voor hun eigen doeleinde willen gebruiken.

Het verhaal en de personages vind ik een van de hoogtepunten van dit spel. Zo worden alle personages heel uitgebreid uitgewerkt en zit het verhaal goed in elkaar.

Een blokje om met de squad

Een oude RPG in een nieuw jasje

Tales of Vesperia kwam in 2008 voor het eerst op de markt en zag er voor zijn tijd al heel goed uit, maar hoe ziet het spel er tien jaar later uit? Dankzij de opgepoetste cartoonachtige graphics, blijft Tales of Vesperia een hele mooie game om naar te kijken. De omgevingen bevatten veel atmosfeer en alle 3D-modellen van zowel karakters als je monsters zien er grafisch mooi uit. Het mooiste gedeelte van deze RPG vind ik toch wel de geanimeerde cutscenes die zich in meerdere stukken van het verhaal afspelen en een waar genot zijn om naar te kijken.

Het enige nadeel dat ik vond op visueel gebied waren de animaties, die soms wat stijfjes aanvoelden. Verder zie je niet aan het spel dat het een remake is van een redelijk oud spel.

Let it snow, let it snow, let it snow!

Geen random encounters?

Het Tales vechtsysteem maakt gebruik van een actie/combo-systeem waarbij je met behulp van normale aanvallen en speciale aanvallen veel schade kunt aanrichten aan je vijanden. Veel mensen zijn het erover eens dat Tales of Vesperia een van de leukste en uitgebreide gevechtssystemen heeft in de hele Tales-serie. Nu kan ik hier geen uitspraak over doen omdat ik niet alle Tales-games heb gespeeld, maar wat ik wel kan zeggen is dat dit gevechtssysteem wel heel goed werkt.

Je start een gevecht door op een monster af te lopen in de omgeving waar je momenteel bent. Random encounters, zoals we gewend zijn van de meeste RPG-games, komen niet voor in dit spel. Nadat je tegen een vijand bent aangelopen, worden jij en je bondgenoten in een veld gezet met hetzelfde thema als de omgeving waar je momenteel bent en start het gevecht.

Een flexibel skillsysteem

In dit spel kun je zelf kiezen als welk personage je wilt vechten, dit kun je zo vaak je wilt veranderen in het menu. Andere personages die je niet kiest zullen dienen als je ”party” of, als je later in het spel meer dan drie personages in je team hebt, kun je uiteraard kiezen welke personages in je hoofdparty komen te zitten.

Elk personage heeft zijn eigen stijl van vechten. Zo is één personage een heler, heeft een magische krachten, is de ander weer een krijger en ga zo maar door. Dankzij het vaardighedensysteem, waarbij je zelf kan bepalen aan welke vaardigheden jij je skill-punten spendeert, kun je eindeloze combinaties maken van mogelijke strategieën!

Over strategieën gesproken, je party members worden in een gevecht bestuurd door computers. De manier waarop deze computers zich gedragen in een gevecht kun je instellen dankzij het ”Tactic” menu. Geen nutteloze bondgenoten in dit spel dus!

In het begin van de game vond ik het gevechtssysteem redelijk saai en eentonig, maar zodra meer groepsgenoten zich bij me aansloten en meer vaardigheden kreeg, veranderde dit helemaal. De evolutie die het gevechtssysteem doormaakt tijdens het spelen is echt fenomenaal. Voordat je het weet heb je keuze uit een groot aanbod van vaardigheden, party members en combo’s.

Een gevecht in volle gang!

That sounds like music to my ears

Het audiovisueel aspect is net zo goed als alle andere aspecten van het spel. Zo is de keuze van stemacteurs goed gedaan en wordt elk personage op een uitstekende manier naar voren gebracht. Toch geen fan van Engelse stemmen? Geen zorgen! Je kunt als je het spel opstart kiezen tussen zowel Engelse als Japanse stemmen.

In Tales of Vesperia : Definitive Edition is de gehele soundtrack ook nog eens mooier gemaakt en zijn de sfeervolle muziekjes in de vele omgevingen nóg mooier gaan klinken. Zo vervelen ze niet snel en sluiten ze mooi aan op je omgeving.

Can you?

Zijn de verschillen een ‘Definitive’-titel waard?

Ja! Vooral voor het Westerse publiek is deze editie echt de ultieme editie van Tales of Vesperia. De PlayStation 3-versie kwam alleen in Japan uit en had veel uitbreidingen qua verhaal, meer speelbare karakters en veel meer content. Deze editie heeft het Westerse publiek nu ook gekregen in de vorm van de Definitive Edition.

Dankzij deze enorme upgrade is de vernieuwde versie buitengewoon geschikt voor de mensen die de originele Tales of Vesperia hebben uitgespeeld. Ook voor de mensen die de Tales-series helemaal niet kennen, is dit een goed beginpunt omdat er, vergelijkbaar met de Final Fantasy-serie, geen doorlopend verhaal is tussen de games. Alleen in enkele Tales-games is er een doorlopend verhaal, maar daarvan is in Tales of Vesperia geen sprake.

Conclusie

Tales of Vesperia: Definitive Edition is een genot voor elke RPG-liefhebber. Door het uitgebreide gevechtssysteem, het grafische en audiovisuele aspect, het meeslepende verhaal en de toegevoegde content is het kopen van deze remaster meer dan waard.

Cijfer : 9

Joey

Heyhey! Ik ben een 20-jarige jongen genaamd Joey. Ik ben heel creatief ingesteld, hou van tekeningen en volg een studie voor ICT Programmeren aan het hbo. Naast het schrijven bij Daily Nintendo sta ik ook nog bekend als PandyBearArt (www.instagram.com/PandyBearArt). Verder hou ik van gamen, anime en het horror-genre. Hoe darker hoe beter!.

2 gedachten over “[REVIEW] Tales of Vesperia : Definitive Edition

Geef een reactie