Daily Nintendo

Jouw online Nintendo Magazine

[REVIEW] YIIK: A Postmodern RPG

Tijd voor de tweede review van vandaag! Benieuwd naar het cijfer? Klik hier.

Earthbound gekruist met een groep hipsters. Op papier klinkt dit als een idee dat best kan werken. Is het Ackk Studios gelukt met hun spel? Je leest het hier.

Earthbound gekruist met een groep hipsters. Op papier klinkt dit als een idee dat best kan werken. Is het Ackk Studios gelukt met hun spel? Je leest het hier.

Als ik aan Earthbound denk, dan denk ik aan de eigenzinnige humor. Deze role playing-game op de SNES bevat namelijk veel grappige dialogen, iets dat in zijn tijd voor RPG’s erg uniek was. Het is vrij lastig om een goede RPG te maken met een eigen humor, zonder dat het een ander spel overneemt. ACKK Studios probeert met hun spel YIIK: A Postmodern RPG (lees: ‘Why Two Kay’) te laten zien dat het best mogelijk is.

Een stad uit YIIK: A Postmodern RPG

Gek, gekker, gekst

Het verhaal begint allemaal in je eigen stad. Je speelt als Alex, een jongen met bijna alle negatieve stereotypen van een hipster. Hij is af en toe best gemeen, spreekt hardop zijn mening uit en is zo lui als het maar kan. Alex is zo rond de 20 jaar oud, studeert en woont nog thuis. Hij komt thuis en vindt daar een to do-lijstje van zijn moeder. Hij moet de boodschappen doen, dus zal hij naar de winkel moeten gaan. Dat gaat helaas niet zoals gepland, zijn lijstje wordt onderweg gestolen door een kat. Na een achtervolging komt hij terecht bij een oud verlaten hotel waar het al vreemd begint te worden. Steeds dieper in dit hotel kom je de meest bizarre dingen tegen: gekke vijanden en zelfs iets dat lijkt op het alziend oog. In het hotel ontmoet hij Sammy, de eigenares van de kat. Sammy besluit om Alex te volgen, maar ze wordt ontvoerd. Vanaf dit punt wordt het pas echt bizar!

Een RPG… met een interessant systeem?

Begrijp me niet verkeerd met deze kop. Ik hou graag van RPG’s en het is ook een van mijn favoriete genre in games. In de meeste RPG’s is het vechten door een aanval te kiezen en op de A-knop te drukken. YIIK: A Postmodern RPG is niet zomaar je typische turn-based RPG. Simpelweg je knoppen indrukken gaat niet werken in dit spel. Ons hoofdpersonage Alex vecht niet met een zwaard, schiet pijlen of gebruikt magie. Nee, Alex vecht met een muziekplaat. Ja, dit las je goed: een muziekplaat! Zodra je hebt gekozen om te vechten, verschijnt er een platenspeler en zal je op de gele gedeeltes moeten drukken om een combo op te bouwen. Hoe vaker je goed klikt, des te krachtiger je aanval. Er zijn verschillende ‘wapens’ voor de hoofdpersonages en ze zullen daarbij allemaal een andere strategie hebben.

De gevechten zijn zoals je kan lezen erg verfrissend en leuk. De laadtijden daarentegen zijn geen pretje. Soms duurde het tien tot vijftien seconden voordat ik controle had over mijn team. Het gevechtsmuziek speelt al wel om de pijn wat te verminderen. Dit zorgde er in het begin voor dat ik de vijanden juist ontweek, terwijl het gevechtssysteem een dikke pluspunt is. Naarmate je meer speelt zal je er aan wennen, maar toch blijft het nog een beetje knagen.

Een mooi gevecht in actie!

Audiovisueel

De terreinen zijn erg leuk om te verkennen. Bijna in elk hoekje zit danwel wat geld of een item verstopt. Deze terreinen zijn verbonden door een grote overworld map zoals je die had in oude spellen. De artstyle van deze gebieden zijn blokkerig en geeft zo een eigen presentatie. Het is prettig dat Ackk Studios hun eigen weg kiest en zorgt voor een compleet nieuwe ervaring.

De muziek van YIIK: A Postmodern RPG is prachtig. Niet alleen sfeergevend, maar op meerdere deuntje kun je lekker mee swingen op de maat. Als je een gevecht hebt gewonnen klinkt het feestelijk en in het verlaten hotel hoor je mysterieuze klanken.

Conclusie

YIIK: A Postmodern RPG heeft een prettige charme. Deze game geïnspireerd door Earthbound komt goed uit de verf met zijn leuke humor en unieke gevechtssysteem. Met een prijskaartje van €19,99 krijg je een goede game waar je wel dertig uur aan zal spenderen. Het verhaal is interessant en bevat niet de “Held redt Prinses”-verhaallijn. Ackk studio’s weten gevechten erg leuk en origineel te maken. De laadtijden hiervan zijn helaas wat minder, maar dat haalt niet de ervaring van het spel weg. YIIK: A Postmodern RPG is wat mij betreft een prachtig spel dat met vlag en wimpel slaagt!

Cijfer: 8.7