[REVIEW] Mario & Luigi: Bowser’s Inside Story + Bowser Jr.’s Journey

Van DS naar 3DS, de moeite waard?

Is dit avontuur nog net zo'n hit als tien jaar geleden?

Iets minder dan tien jaar geleden verscheen Mario & Luigi: Bowser’s Inside Story voor de Nintendo DS. Nu keert het derde Mario & Luigi-avontuur terug als uitgebreide remake voor de Nintendo 3DS. Is dit avontuur nog net zo’n hit als tien jaar geleden? Je leest het in onze review.

Hoewel het alweer meer dan drie jaar geleden is sinds de laatste nieuwe Mario & Luigi-game is gelanceerd, heeft AlphaDream besloten een tweede remake van een oude titel uit te brengen. Eind 2017 verscheen Mario & Luigi: Superstar Saga + Bowsers onderdanen voor de Nintendo 3DS, die door ons erg positief was ontvangen. Mario & Luigi: Bowser’s Inside Story + Bowser Jr.’s Journey probeert hetzelfde te doen als de vorige titel: een van nul af aan gemaakte remake van de derde titel in de serie met een extra verhalenmodus, dit keer gericht op Bowser Jr. Maar waar Superstar Saga + Bowsers onderdanen duidelijk een verbetering was op het origineel, kan dit niet over elk punt van de Bowser’s Inside Story-remake gezegd worden.

Adem in… hoe komen we hier uit?

Het is geen gek besluit van AlphaDream om het derde deel in de serie van een remake te voorzien in plaats van Mario & Luigi: Partners in Time (de tweede titel). Mario & Luigi: Bowser’s Inside Story is namelijk een direct vervolg op Superstar Saga en sluit aan op het verhaal van die game. Fawful, handlanger van de grote boosdoener Cackletta uit Superstar Saga, is namelijk naar het Paddenstoelenrijk gereisd om wraak te nemen op de Mario broers en Bowser. Hij heeft een speciale paddenstoel gekweekt – de Blorb-paddestoel – die iedereen die hem eet laat opzwellen tot een gigantische bal. Dit zorgt voor ontzettend veel chaos in het koninkrijk, die hij vervolgens gebruikt om Bowser tijdelijk te hersenspoelen om Mario, Luigi, prinses Peach en vele anderen te laten opslokken. Met niemand die nog in de weg staat, kan hij zowel het kasteel van Bowser en Peach overnemen en begint zijn verovering van het koninkrijk.

Het is nu aan Mario en Luigi om met behulp van Bowser een geneesmiddel voor de Blorb-epidemie te zoeken en Fawfuls plan te stoppen. De wisselwerking tussen de broers en Bowser staat centraal in het verhaal en gameplay. Wat Mario en Luigi in het lichaam van Bowser uitvoeren heeft effect op de vaardigheden van de Koopa-koning, maar andersom hebben de acties van Bowser in het Paddenstoelenrijk effect op zijn lichaam en dus op de broers. Zitten de broers vast door een hoge versperring in Bowsers slokdarm? Als Bowser water drinkt kunnen ze er overheen zwemmen! Moet Bowser een gigantische wortel uit de grond trekken? Mario en Luigi kunnen zijn armspieren stimuleren om hem extra kracht te geven! Op deze manier kan het onwaarschijnlijke drietal samenwerken om het verhaal tot een goed einde te brengen.

Turn-based vol met actie

De Mario & Luigi-serie staat bekend om zijn actievolle gevechten. Je kiest niet simpelweg een aanval en wacht tot deze uitgevoerd wordt, maar je moet zelf actief blijven opletten en actie commando’s uitvoeren. Wil je een springaanval doen? Als je op tijd op de juiste knop drukt doe je dubbel zoveel schade. Dit geldt ook voor ontwijken. Met een juist getimede sprong-of hameraanval kun je vijandelijke aanvallen ontwijken of zelfs een tegenaanval uitvoeren. Dit geldt niet alleen voor Mario en Luigi, want Bowser is ook van de partij met zijn eigen arsenaal aan aanvallen. In plaats van springen en een hamer gebruikt Bowser zijn vuisten, vlammen en zijn nieuwe zuigkracht. De gevechten van de broers en Koopa-koning voelen hierdoor heel verschillend aan, waardoor ze zeker niet snel gaan vervelen.

Naast de standaardaanvallen zijn er ook de speciale Bros. en Brawl Attacks. De Bros. Attacks zijn krachtige aanvallen die Mario en Luigi samen gebruiken. Voorbeelden zijn de Vuurbloem, waarmee de broers veranderen in Fire Mario en Fire Luigi en tegenstanders bekogelen met vuurballen of de snackmand vol zoetigheid, waardoor Luigi groeit tot enorme proporties en zich door Mario laat lanceren op nietsvermoedende slachtoffers. De aanvallen zijn vaak knotsgek, effectief en leuk om uit te voeren. Brawl Attacks zijn van vergelijkbaar kaliber en maken gebruik van de onderdanen van Bowser. Deze aanvallen worden uitgevoerd op het touchscreen en bestaan onder andere uit het in brand steken van Goomba’s voor extra schade en het air hockeyen met Koopa-schilden. Nog meer dan Bros. Attacks voelen Bowsers speciale aanvallen als kleine minigames die gewoon ontzettend leuk blijven om uit te voeren.

Naast de standaard gevechten zijn er ook een aantal Giga Bowser-gevechten. Zoals de naam doet vermoeden speel je in deze gevechten als een reusachtige versie van Bowser en neem je het op tegen onder andere je eigen kasteel, een op hol geslagen trein en een mysterieuze toren. Deze gevechten waren in de originele game ook te vinden, maar maken nu gebruik van 3D-modellen in plaats van sprites. Je gebruikt dezelfde aanvallen als bij normale gevechten, maar voert ze uit door bewegingen te maken op het touchscreen. Verdedigen en tegenaanvallen uitvoeren gebeurt ook allemaal op het kleinere scherm en bestaat uit het nauwkeurig afvuren van vuurballen en het terugslaan van tegenstanders met je vuisten. De gevechten zijn leuk en zorgen voor wat afwisseling, maar ze verbleken een beetje bij de originaliteit die Giga Luigi-gevechten uit Mario & Luigi: Dream Team Bros. naar de serie brachten. Daarnaast zijn ze veel te makkelijk en daarom ook behoorlijk snel voorbij.

Twijfelachtige ‘verbeteringen’

Voor iemand die het origineel al meerdere keren heeft gespeeld, kan ik zeggen dat de remake van het hoofdspel niet op elk vlak is geslaagd. De Superstar Saga-remake was een ontzettend grote overgang van Game Boy Advance naar Nintendo 3DS; van één scherm naar twee schermen met een groter kleurbereik. Helaas voelt de overgang van DS naar 3DS voor de Bowser’s Inside Story-remake minder groot en daardoor minder indrukwekkend. Wederom is ervoor gekozen om 2D-omgevingen te gebruiken in plaats van de 3D-gebieden uit Dream Team Bros. en Paper Jam Bros. Ook het 3D-effect is helemaal uitgeschakeld, ook op 3DS-systemen. Aan de positieve kant zijn het grotere kleurbereik en de nieuwe lichteffecten wel een mooie toevoeging voor het uiterlijk van de game. Omgevingen en personages vloeien daardoor beter in elkaar over en het laat de game een stuk levendiger aanvoelen. De game ziet er absoluut niet slecht uit, maar naar mijn mening hadden ze veel verder kunnen gaan.

Niet alleen op grafisch gebied is er weinig nieuws, ook qua gameplay is er weinig veranderd. Wat erg opviel was dat de game over het algemeen makkelijker is geworden. Een aantal beruchte delen uit het origineel, zoals de wortel eet-minigame zijn bijna onmogelijk te verliezen. Vijanden geven bijna altijd voorwerpen nadat ze verslagen zijn, waardoor ik eigenlijk nooit overlevingsmiddelen hoefde te kopen. Daarnaast heeft Toad Town de ‘moderne Mario-RPG’-make-over gekregen. Dit betekent dat Toads niet meer verschillende groottes, geslachten of kleren hebben, maar er allemaal hetzelfde uitzien. Het origineel had een uitgebreide cast aan Toad-personages, maar de meeste zijn nu allemaal standaard rode Toads met blauwe hesjes. Het geheel voelt gewoon niet nieuw genoeg aan om de noodzaak van de remake te kunnen rechtvaardigen.

Als laatste wil ik nog even stilstaan bij de muziek, die wederom verzorgt is door Yoko Shimomura. Als je bekend bent met haar werk (Final Fantasy, Kingdom Hearts, Mario & Luigi) weet je dat ze altijd prachtige en herkenbare soundtracks uitbrengt. Voor de remake zijn de oude melodieën opgepoetst om de verbeterde speakers van de Nintendo 3DS te benutten. Wederom kan hier gezegd worden dat het verschil tussen Superstar Saga en zijn remake groter en indrukwekkender was. Hier weegt wel tegenop dat er een handje vol mooie stukken muziek zijn toegevoegd aan het hoofdspel voor een aantal latere baasgevechten die oorspronkelijk de standaard baasgevechtsmelodie gebruikten.

Achter de schermen met Bowser Jr.

Dan zijn we nu toegekomen aan de echte grote toevoeging van de game: Bowser Jr.’s Journey. Deze subgame is eigenlijk een spirtueel vervolg op Schurkensaga: op zoek naar Bowser! uit de Superstar Saga-remake. Dit extra verhaal speelt zich eigenlijk achter de schermen van het hoofdspel af. De Blorbs hebben namelijk niet alleen de Toads getroffen, maar ook de Goomba’s van Bowser. Nu Bowser zelf druk is met zijn eigen avontuur, is het aan Bowser Jr. om een geneesmiddel te vinden voor de Blorbs met behulp van Kamek, de Koopalings en hun vele onderdanen. Anders dan de remake van de hoofdgame wist Bowser Jr.’s Journey me echt te verrassen op gebied van verhaal en gameplay. De interacties tussen Bowser Jr., de Koopalings en zijn onderdanen zijn echt heel goed geschreven en toverden vaak een lach op m’n gezicht. Het was heel verfrissend om meer persoonlijkheid te zien van de grote slechteriken uit de Mario-serie. Het verhaal is niet heel diepgaand, maar de hilarische interacties tussen de personages maken het een ontzettend vermakelijke toevoeging voor mensen die de originele game al gespeeld hebben.

Qua gameplay lijkt Bowser Jr.’s Journey heel veel op de eerdergenoemde Schurkensaga, maar met een aantal welkome verbeteringen. De basis is hetzelfde: je bouwt een team van onderdanen – bestaande uit bekende Mario-vijanden – dat het vervolgens opneemt tegen een team van vijanden in veldslagen. Je bestuurt personages niet direct, maar geeft aanwijzingen via het touchscreen of doet soms een krachtige aanval tijdens quick events. Nieuw zijn formaties, waardoor je zelf kan bepalen hoe je de verschillende onderdanen opstelt op het veld. Bepaalde formaties geven bonussen, zoals extra aanvalskracht of verdediging, waardoor strategisch denken extra wordt beloond. Daarnaast kun je naast Bowser Jr. een tweede aanvoerder kiezen, die ook nog eens extra bonussen geeft en speciale aanvallen en technieken kan uitvoeren tijdens de strijd. In mijn review van de Superstar Saga-remake zei ik dat Schurkensaga teveel rustte op geluk. Door de verbeteringen van Bowser Jr.’s Journey lijkt dit bijna volledig opgelost te zijn. Natuurlijk is geluk nog een beetje een factor, maar in veel mindere mate dan in het vorige deel.

Mario & Luigi: Bowser’s Inside Story + Bowser Jr.’s Journey heeft me met gemengde gevoelens achtergelaten. Voor iemand die het origineel al eens heeft gespeeld is er weinig nieuws te ontdekken in het hoofdspel. Alles is nog zoals het was in de DS-versie, alleen een beetje opgepoetst hier en daar. Niet alle veranderingen zijn positief, zoals het makkelijker maken van minigames en de overvloed aan voorwerpen die je na gevechten ontvangt. Als je echt een grote fan was van het origineel, is Bowser Jr.’s Journey misschien nog net genoeg om te double dippen. Aan de andere kant is het voor mensen die het origineel nooit hebben gespeeld de perfecte manier om kennis te maken met misschien wel het beste deel uit de Mario & Luigi-serie. In dat geval kan ik ook zeker aanraden deze 3DS-game op te pakken.

Cijfer: 7,8