[REVIEW] New Super Mario Bros. U Deluxe

Heb jij al gezien welk cijfer dit spel krijgt?

Het jaar 2019 belooft een spannend jaar voor de Nintendo Switch te worden. Is New Super Mario Bros. U Deluxe de ideale opener?

Het jaar 2019 belooft een spannend jaar voor de Nintendo Switch te worden. Denk aan games als Animal Crossing en Pokémon die dit jaar het levenslicht gaan zien en gespeeld worden door talloze gamers. Echter, de eerste release van dit jaar is geen nieuwe game, maar een heruitgave van New Super Mario Bros. U voor de Nintendo Switch. In hoeverre dit de juiste stap is geweest, lees je in de review!

Introductie
De formule van New Super Mario Bros. is gebouwd op het succes van de eerste delen waarin Mario te zien was. Back to the roots, maar dan in een moderner jasje. Dit houdt in dat spelers talloze levels kunnen spelen, hindernissen doorlopen en vijanden verslaan in een klassieke 2D-setting waarin je van links naar rechts kan lopen, maar met mooiere graphics en mogelijkheden dan dat vroeger het geval was. Dat leverde Nintendo geen windeieren op, want de formule was een regelrecht succes. Dit heeft vervolgens dan ook geleid tot vervolgdelen, waaronder voor de Nintendo Wii, 3DS en Wii U.

De versie van de Nintendo Wii U ging een stapje verder. Zo was het mogelijk om de gehele kaart van het level te zien en kon je net als in Super Mario World naar verschillende levels lopen. Daarnaast werd een uitbreiding uitgebracht waarin Luigi de hoofdrol op zich neemt. Hierbij waren de levels geremixed en had je slechts 99 seconden de tijd om de het level te halen. Een aardige toevoeging die de moeilijkheidsgraad en speelduur aanzienlijk deed toenemen. Helaas wisten de verkoopcijfers van New Super Mario Bros. U niet de in de buurt te komen van zijn voorgangers, maar een tweede kans is de game gegund!

Terug naar Mushroom Kingdom
Na de avonturen in Super Mario Odyssey keert onze held terug naar zijn eigen Kingdom. Nadat je het spel hebt opgestart volgt een inleiding met een kort filmpje waarin Peach wederom ontvoerd wordt door Bowser en jij als nobele speler de noodzaak voelt om haar te redden. Het flinterdunne verhaal is echter geen voorbode voor wat je te wachten staat. In meer dan tachtig levels staan uitdagingen en verborgen routes te wachten om ontdekt te worden. Voor wie nieuwsgierig is, dit zijn identiek dezelfde levels als in het origineel die naar mijn mening strakker en vloeiender ogen dan voorheen.

Het exploreren van levels en verslaan van vijanden kan zowel solo als in de multiplayerstand die kan oplopen tot maar liefst vier spelers. De multiplayersessies zijn een plezier om te spelen. De chaos, het elkaar helpen en tegenwerken en de onderlinge frustratie leidt tot grappige momenten op de bank. Wat mij opviel bij het opstarten van New Super Mario Bros. U Deluxe in een multiplayersessie is dat de spelers vrije keuze hebben in wie ze zijn. In tegenstelling tot de originele versie kan ook de eerste speler een personage naar wens kiezen en wordt ook niet gedwongen om blokjes te plaatsen, wat destijds het geval was met de GamePad. Een hele verbetering!

En keuze zal je hebben! De speelbare personages zijn namelijk uitgebreid met Toadette en Nabbit. Deze personages zorgen voor een makkelijker speelervaring. Ideaal voor speelsessies met jeugdige spelers! De moeilijkheidsgraad wordt door Nabbit makkelijker gemaakt doordat hij niet geraakt kan worden door vijanden, waardoor je dus in één keer een level kan doorlopen of eenvoudig een baasgevecht kan winnen.

Bij Toadette schuilt een verrassing die naar buiten komt zodra je een power-up te pakken hebt. Nadat Toadette het kroontje heeft bemachtigd verandert zij in Peachette, een samensmelting tussen de prinses en de vrouwelijk Toad. Een bijzondere combinatie die op internet niet onbelicht is gebleven. Voor de speler betekent dit dat je langdurig kan zweven en een extra sprong kan maken als je dreigt te vallen in een put of in lava. Het spelen met Toadette/Peachette is net iets moeilijker dan Nabbit, maar biedt eveneens een makkelijkere speelervaring aan. Hoewel de personages niet zorgen voor uitdaging, maakt het wel toegankelijker voor minder ervaren spelers.

Uitdaging
Voor wie wel uitdaging zoekt, kan zijn heil vinden in de bijgeleverde uitbreiding die in de Switch-versie van New Super Mario Bros. U Deluxe is geïncludeerd. Dit houdt in dat je met Luigi verschillende levels kan doorlopen. Dit zijn levels die een stuk moeilijker zijn. Dit komt mede door een dringende tijdsdruk, maar ook door de hoeveelheid vijanden die op het scherm aanwezig zijn. Daarbovenop komt dat Luigi altijd wat onhandig aanvoelt en soms net wat verder door glijdt dan wat je beoogt had. Dit kan soms betekenen dat je een level herhalend vaak opnieuw kan doen. Klinkt frustrerend en dat is het soms ook, maar als je een level hebt gehaald voelt dat vaak voldoenend aan.

Naast de maingame en de DLC, kent de game ook een aantal minigames waarin alleen of samen verschillende levels doorloopt om bijvoorbeeld zo veel mogelijk muntjes te pakken of om zo snel mogelijk door een level te lopen. In zijn geheel niet heel bijzonder, maar een fijne aanvulling op het moois dat het al aanbied.

Duur grapje voor Wii U-eigenaren

En dan de grote hamvraag, is de heruitgave het waard om opnieuw te kopen? Mijn antwoord is een twijfelende nee. De heruitgave is netjes verzorgt en ondersteunt de functionaliteiten van de Switch goed. Hierbij kan gedacht worden aan het soepel afspelen van de game in zowel docked mode als in de handheldmodus, waardoor je ook onderweg de nodige Koopa’s kan verslaan. Dat gezegd te hebben, de game kent echt te weinig nieuwigheden om zich te onderscheiden van de Wii U-versie en om voor de volle prijs verkocht te worden. Een Peachette gaat daar geen verandering in aanbrengen.

Mocht je de game niet eerder hebben gespeeld, dan mag deze platformer niet ontbreken in je collectie, want het blijft een van de beste New. Super Mario Bros.-games die gemaakt is.

New Super Mario Bros. U Deluxe is een ideale heruitgave voor de donkere dagen in het nieuwe jaar. Het is een ideale bundel waarin het origineel en de uitbreiding zijn verwerkt. Daar bovenop komt een nieuwe power-up die Peachette op het beeld laat verschijnen en lijkt het grafisch wat strakker te zijn. Maar daarmee, is ook alles gezegd. De game is vrijwel identiek aan de originele versie en speelt behoorlijk op safe. Voor wie de game niet heeft gespeeld is dit alles behalve erg, maar voor wie de Wii U-versie nog in de kast heeft staan, zal ongetwijfeld wat voelen knagen. De keuze is aan jou!

Cijfer: 7,4