[REVIEW] Everspace: Stellar Edition

Na alle andere consoles een bezoekje te hebben gebracht is Everspace nu ook beschikbaar voor de Switch. Maar hoe doet hij het daar en wat vinden wij ervan?

De wereld van Everspace is nogal gevaarlijk. Het speelt zich af in de ruimte, een ruimte die littekens laat zien van een gewelddadige oorlog. Op het moment dat de game begint is er vrede, maar deze is nogal van fragiele aard. Zowel de mensen als het insect-achtige volk staan op scherp, wat betekent dat er nog veel oorlogsschepen, plunderaars en bandieten in de ruimte rondzweven. In deze wereld speel jij Adam Roslin, een piloot met geheugenverlies. Wat er precies gebeurd is voor het begin van de game weet je niet meer, en je bent dan ook nogal verbaasd dat je wakker wordt in een ruimteschip in het midden van de ruimte. Je weet alleen nog dat je ruzie had met iemand van je hogere, en dat je na je arrestatie bent vergiftigd. Je hebt op tijd weten te ontsnappen, maar waar naar toe? Waar had je ruzie over? En hoe ben je hier terecht gekomen? Gelukkig helpt een vriendelijke boordcomputer je op weg in de beginselen van ruimtegevechten, en samen met hem ga je op zoek naar antwoorden.

Space shooter

Ik begon aan Everspace met een verkeerde mindset. Persoonlijk ben ik een enorme fan van games waarin je de ruimte ontdekt en handel doet (denk aan games als No Man Sky en Elite Dangerous) en ik was enthousiast dat er een zo’n titel naar de Switch kwam. Maar als je, net als ik, Everspace gaat spelen met de verwachting dat het “zo’n” soort game is zal ik je helaas moeten teleurstellen. Everspace is namelijk een Roguelike shooter. Het spel speelt zich af in de ruimte en daar blijft het ook. Jij bestuurt je ruimteschip en schiet veelal andere ruimteschepen kapot, en alhoewel er absoluut meer aspecten aan deze game zitten die het geheel erg interessant maken, is dat wel veelal wat het is.

Welcome to Everspace

Everspace moet je dan ook veelal bekijken door middel van Runs. Een Run is een playthrough van de game, waarbij je zo ver mogelijk probeert te komen voordat je om het leven komt. (En dit zal gebeuren. Vaak. Pro tip: Hecht je niet teveel aan je schip.) De game in zijn geheel bestaat uit zeven sectoren, waarbij elke sector uit een aantal levels bestaat. Elke sector is moeilijker dan zijn voorganger en je uiteindelijke doel is om een run uit te spelen. Everspace heeft daarbij gekozen voor een randomly generated, semi open world omgeving. Elke keer als je een level begint wordt je gedropt in een prachtig weergegeven stuk ruimte waarin verschillende dingen gebeuren. Zo kun je bandieten tegenkomen die je een kopje kleiner willen maken, traders die graag goederen met je willen ruilen, verlaten oorlogsschepen die je kunt onderzoeken of andere ruimteschepen die in de penarie zitten en om hulp vragen. Wat je doet en wanneer je het doet moet je zelf weten, maar het doel is vooral om hier geld mee te verdienen. Als je vind dat je klaar bent in een level kun je een ” jump” maken na een volgend sector, waarbij je een paar seconden lang naar een bepaald punt zult moeten vliegen.

Doodgaan = vooruitgang

Klinkt aardig recht door zee, maar in de praktijk blijkt dit nog verdraaid lastig. Zoals ik zal zei draait de game namelijk vooral om ruimte gevechten. Naast andere aspecten bevat elk level standaard een aantal bandieten die je meteen zullen aanvallen, en ook andere quests hebben graag dat je andere schepen afmaakt of verslaat. Om dit aan te kunnen ben je veel bezig je schip te verbeteren. Dit kan op verschillende manieren, maar om echt te verbeteren zul je dood moeten gaan. Als je doodgaat kom je namelijk weer in de hanger terecht, waar je met je verzamelde geld je schip kunt upgraden. Dit zijn vooral percentage upgrades ( als in, het schild van je schip is nu 5% sterker) maar naar verloop van tijd zul je zien dat dit bij elkaar flink optelt. Hierdoor wordt je langzaam maar zeker sterker, waardoor je voortgang steeds zichtbaarder wordt. In het begin zul je misschien gefrustreerd raken door hoe vaak je doodgaat, maar na verloop van tijd loopt het geld bedrag waarmee je de hanger binnenkomt aardig op. En dat voelt best goed.

Niet alles draait om geld

Dat betekent echter niet dat je alleen maar bezig bent met het vinden van geld. Ook tijdens een run moet je je schip upgraden, als is het maar om in leven te blijven. De schade die je schip oploopt gaat tijdens een run niet meer weg. Als je genoeg schade hebt kan het zijn dat bepaalde delen van je schip niet meer goed werken, en in het ergste geval zul je hierdoor geen jumps meer kunnen maken om naar het volgende level te komen. Je repareert deze schade met materialen, maar die zul je zelf moeten vinden. Zo kunnen schepen materialen droppen, maar ook kun je asteroides minen of een omgeving scannen. De game heeft hierdoor een verrassende tweede kant, waar je naast het feit dat je geld probeert te verzamelen ook op zoek gaat naar andere mogelijkheden om uit te breiden. Het leukste daarbij is dat er veel verschillende mogelijkheden zijn om je schip beter te maken, veel welke niet eens in de hanger te krijgen zijn. Zo zul je wapens van verslaande schepen kunnen gebruiken om zelf beter te worden, en kun je blueprints vinden die je in volgende runs kunt gebruiken. Elke run voelt hierdoor uniek, iets wat uiteindelijk voor verslavende gameplay zorgt. Het heeft een beetje dat arcade gevoel, waarbij je bij elke dood denkt “Oke, maar de volgende keer doe ik het beter!”

De pracht van de ruimte

Grafisch gezien is de game daarnaast mooi, maar helaas geen grafisch hoogstandje. Everspace is inmiddels ook op veel andere consoles beschikbaar, en alhoewel het er op de Switch zeker mooi uitziet heeft het niet de jaw-dropping-visuals die de game op andere consoles zo speciaal maakt. Vooral in docked mode valt dit op, aangezien je daar goed kan zien dat details wegvallen en er veel blur gebruikt wordt om dit te verbloemen. In handheld mode valt dit mee waardoor de game vreemd genoeg mooier wordt, maar toch raad ik het af in deze mode te spelen. Je scherm staat tijdens Everspace namelijk vol met informatie, bijvoorbeeld met rode pijltjes die aangeven waar vijanden zich bevinden. Deze zijn al klein, maar zijn in handheld mode nagenoeg niet te zien. Ook je crosshair wordt plotseling belachelijk klein, en in een game die draait om acties en snelle behendigheid om je vijanden uit de lucht te schieten zul je deze informatie wel nodig hebben. En eigenlijk is dat heel jammer, want juist door het roguelike aspect is Everspace een prima game om even snel tussendoor te spelen.

Goede controls

Wel is het zo dat de game nagenoeg perfect speelt. De controls voelen in elke modus soepel aan, en alhoewel je zeker even moet wennen aan welke knoppen wat doen (de vele wapens hebben verschillende knoppen en dan hebben we het nog niet over de kortdurende boosts gehad) voelt het allemaal feilloos. Je schip reageert perfect op je inputs, waardoor het een zeer prettige space shooter is. Ook het geluid is prima en past zich goed aan op de omstandigheden. Het enige daaraan is dat sommige audio cue’s (bijvoorbeeld wanneer je door bandieten gespot wordt) wel wat luider hadden gemogen.

Conclusie

Everspace is een zeer uitgebreide roguelike game, die door middel van zijn vele content en mogelijkheden aanvoelt als een frisse toevoeging op het genre. Hoewel de game op een gegeven moment wat repetitief aan begint te voelen zijn vooral de eerste uren zeer effectief, waarin je voortdurend nieuwe materialen, wapens en andere mogelijkheden vind om je schip beter te maken. En terwijl het verhaal niet interessant genoeg is om je aandacht vast te houden is de gameplay van Everspace sterk genoeg om op zichzelf te staan. De vele content en variatie tussen de runs zorgen verder voor een verslavende werking, waarbij je elke dood niet zozeer ziet als een mislukte run, maar als een mogelijkheid om het de volgende keer beter te doen. Jammer is alleen dat de handheld mode niet zoveel toevoegt. De informatie die je nodig hebt komt op het kleine scherm niet goed naar voren, waardoor de toegevoegde waarde van de Switch ( het spelen van Everspace on the go) helaas wat wegvalt. Hierdoor is het maar de vraag of Everspace op de Switch het waard is. Alhoewel het namelijk een goede game is, is het grafisch gezien wel één van de mindere versies. Wie echter op zoek is naar een goede roguelike game voor de Switch zit met Everspace helemaal goed en zal er vele uren speelplezier uit kunnen halen.

Cijfer: 7.8

Patricia

Hallo daar! Mijn naam is Patricia en ik ben alweer 28 jaar oud. Ik hou van verhalen en ben een groot gedeelte van mijn tijd bezig deze te maken als zijnde tekeningen, tekst en games. Ik ben groot Nintendo fan sinds ik Pokémon Silver kreeg op mijn 11e verjaardag, en je kunt mij wakker maken voor games met unieke of excentrieke verhalen. Hoe gekker hoe beter!

5 gedachten over “[REVIEW] Everspace: Stellar Edition

Geef een reactie