[REVIEW] RollerCoaster Tycoon Adventures

Bijna 20 jaar geleden verscheen RollerCoaster Tycoon voor de PC. Inmiddels hebben we verschillende versies gezien, de een beter dan de ander. Ook de Switch heeft sinds kort zijn eigen RollerCoaster Tycoon. Of die de moeite waard is lees je hier. 

Geen remake van het origineel

Om maar meteen met de deur in huis te vallen, dit spel is niet de RollerCoaster Tycoon van vroeger. Is het dan een geheel nieuwe ervaring? Nee, ook dat is het niet. RollerCoaster Tycoon Adventures is een port van het eerder verschenen RollerCoaster Tycoon Touch, een spel vol met microtransacties.

Laten we met het goede nieuws beginnen. De microtransacties zijn gelukkig uit de Switch-versie gehaald. Nadat je dit spel voor de Switch gekocht hebt hoef je er geen geld meer aan uit te geven. Doordat dit spel oorspronkelijk uit is gekomen voor telefoons en tablets is de touchscreen besturing dik in orde. Speel je liever met een controller dan is het soms wel even zoeken naar de goede knoppen en heb je een aantal handelingen nodig om te komen waar je wil zijn.

Dat het een port is van de mobiele game en niet van het origineel heeft wel behoorlijk wat beperkingen. Zelfs simpele dingen die het spel vroeger compleet maakte zitten niet in deze versie. Zo is het niet mogelijk om wachtrijen voor je attracties te maken en heb je minder controle bij het bouwen van een achtbaan.

Voor een port van een mobiele game zit er wel aardig wat content in dit spel. In het totaal zijn er drie verschillende speelmodi en en een tutorial modus waarin je langzaam de controls en de essentiële eigenschappen van het spel leert. Wat je in de andere drie speelmodi kan doen lees je in de volgende paragraaf.

Speelmodi

Wil je gewoon lekker een park bouwen en daarbij alle vrijheid hebben, dan is de sandbox(zandbak) modus iets voor jou. In deze stand heb je onbeperkt geld en zijn alle attracties al meteen ontgrendeld, je kan op die manier je park helemaal maken zoals je zelf wil, zonder restricties.

De optie om een scenario te spelen lijkt het meest op de klassieke RollerCoaster Tycoon. Hierin krijg je een bepaald doel wat je moet halen voor een bepaalde datum. Zo moet je bijvoorbeeld een bepaald aantal bezoekers in je park hebben of een bepaald aantal attracties. Bij deze stand heb je niet meteen alles ontgrendeld en zal je ook zuinig om moeten gaan met je geld.

Het behalen van deze doelen gaat op drie niveaus. Je kan een bronzen, zilveren of gouden beker halen. De scenario’s zijn er op verschillende niveaus waarbij de makkelijke ook écht makkelijk zijn. Sowieso komt er nooit echt een hele zware uitdaging, het spel lijkt erg gericht te zijn op kinderen.

Tot slot is er nog de avontuur modus. In die stand bouw je je park vanaf de grond op, je begint met een leeg park en een beperkt budget. Door een succesvol park te bouwen krijg je meer gasten en dus meer inkomsten. Op die manier kan je je park steeds verder uitbreiden naar hoe jij het wil hebben.

Ook deze modus is erg makkelijk, nadat ik even mijn best had gedaan bleef het geld maar binnen stromen. Al snel had ik het grootste park gekocht en was geld helemaal geen beperking meer. Zelf vond ik dit erg jammer aangezien de uitdaging al snel weg was.

Grafisch

Dat RollerCoaster Tycoon voor de Switch een port is van een mobiele game komt ook naar voren op grafisch gebied. Er lijkt helaas maar weinig aandacht gestoken te zijn in het optimaliseren van dit spel.

In het begin lijkt het allemaal erg mee te vallen maar op het moment dat je wat meer attracties in je park hebt krijg je steeds vaker last van framedrops. Na ruim vijf jaar (park tijd, natuurlijk) aan mijn park gewerkt te hebben zat het zo vol dat het spel bijna onspeelbaar werd.

Door de vele framedrops werden ook bepaalde inputs soms niet geregistreerd. De framedrops zelf zorgde al voor wat irritatie maar deze gemiste inputs zorgde voor nog een extra dosis aan ergernissen.

Als het spel er nou geweldig uit zou zien kon je deze framedrops mogelijk nog door de vingers zien maar ook dat is niet het geval. Attracties en achtbanen hebben weinig detail. Ook komt het regelmatig voor dat twee attracties door elkaar heen lopen, dit ziet er vrij knullig uit.

Conclusie

De verschillende speelmodi zorgen ervoor dat je je zeker een tijd zal vermaken met het spel. Toch weet het niet hetzelfde gevoel neer te zetten als de klassieke RCT. De soms frustrerende controls, vele framedrops en het gebrek aan uitdaging zorgen bij elkaar voor een erg matig spel.

Je moet wel heel erg fan zijn van dit genre om echt van dit spel te kunnen genieten. In elk ander geval zou ik dit spel enkel aanraden als er een goede aanbieding is.

Cijfer: 4,7

Jop

Een 24 jarige Nintendo fan. Op het moment volg ik een IT-Traineeship bij Calco. In mijn vrije tijd vaak aan het gamen op mijn Switch of Pokémon aan het vangen in Pokémon Go. Zin in een potje Splatoon 2? Stuur me een berichtje!

6 gedachten over “[REVIEW] RollerCoaster Tycoon Adventures

  • 14/12/2018 om 13:38
    Permalink

    Was er al bang voor. Helaas weet deze serie niet weer op zijn oude niveau te komen. Een rechtstreeks port van het orgineel met aangepaste controls zou wat mij betreft prima zijn om de Switch (vast niet minder dan deze). als je dat voor 20 euro aanbied dat denk dat ik dat er genoeg mensen zijn die daar wel zin in hebben.

  • 15/12/2018 om 16:04
    Permalink

    Ik heb hem mijn zoontje (8 jaar) voor sinterklaas cadeau gedaan. Hij en ik hebben er al aardig wat uurtjes ingestopt.
    Voor mij was het al bijna 20 jaar geleden dat ik een rct game heb gespeeld en hij had er nog nooit 1 gespeeld. Of iets prijzig is, is voor iedereen verschillend. Als ik voor elk gespeeld uur 1 euro reken heb ik mijn geld er dik uit. Als je het vergelijkt met een film op dvd/blu-ray valt het echt allemaal wel mee.

  • 24/12/2018 om 12:09
    Permalink

    Erg leuke game. Mijn zoon vind het erg tof. Alleen jammer dat er geen riders cam in zit zodat je echt mee kan genieten van de rit

Geef een reactie