[REVIEW] Gear.Club Unlimited 2

Heeft de Nintendo Switch er met Gear.Club Unlimited 2 een goede racer bij gekregen?

Gear.Club Unlimited verscheen vorig jaar op de Nintendo Switch en bleek een redelijk leuke race-game te zijn, maar wel eentje met de nodige verbeterpunten. Ongeveer een jaar later ligt het tweede deel ook in de winkels voor Nintendo’s hybride console. Hoe de tweede deel uitpakt lees je in deze review.

Verbeteringen vallen op maar…

Wanneer je aan je eerste race begint valt direct positief op dat het spel op grafisch gebied een flinke upgrade heeft gekregen. De verschillende auto’s ogen stuk voor stuk zeer realistisch. Ook valt positief op dat het spel goed en stabiel draait op de Switch. Toch is er nog steeds ruimte voor verbetering, want ondanks dat de omgevingen er zeker op vooruit zijn gegaan ten opzichte van deel één, zien deze er nog steeds niet altijd even overtuigend uit. De kwaliteit verschilt per gebied maar doordat er minder detail in de omgevingen is gestopt, ogen deze minder realistisch dan de auto’s zelf. Het ene level oogt overigens wel weer beter da de ander. Gear.Club Unlimited 2 is zeker geen lelijk spel, maar kent op visueel gebied dus nog enkele verbeterpunten.

Genoeg te doen

Gear.Club Unlimited 2 laat je offline en online volop racen door verschillende landschappen en daar hoort dan natuurlijk ook een stabiele besturing bij. Gelukkig zit dat wel snor bij het spel. De auto’s zijn prima te besturen en reageren erg fijn. Gear.Club Unlimited 2 kent overigens flink wat opties om je auto te tunen, zowel visueel als onder de motorkap. Hoe goed jouw auto bestuurbaar is, hangt dan ook deels af van welke aanpassingen je doet aan je auto.  Stop je er een snellere motor in dan zul je bijvoorbeeld ook je banden moeten vervangen. Om latere races te kunnen winnen is het noodzakelijk om je auto te upgraden of nieuwe wagens te kopen. De ruime keuze aan auto’s en tuning-opties zijn erg fijn.

Gear.Club Unlimited 2 kun je zowel alleen als in multiplayer-modus spelen. Voor spelers die alleen aan de slag gaan is er een uitgebreide carrièremodus. Via een map ga je van toernooi naar toernooi terwijl je tussendoor je auto inwisselt of sneller maakt. De carrièremodus kent een grote hoeveelheid content waardoor je daar behoorlijk lang zoet mee kan zijn. De vele verschillende omgevingen waar je je doorheen rijdt zorgen voor de nodige afwisseling, maar de races lijken soms wel veel op elkaar, wat op den duur wel wat saai begint te worden. Natuurlijk kun je ook kiezen voor een losse race en kun je binnenkort ook online de strijd aan gaan.

Tekortkomingen

In de basis zit het dus wel snor met Gear.Club Unlimited 2. Helaas zijn er ook een aantal punten die negatief opvallen. Zo zijn de laadtijden wel heel erg lang wat soms zelfs het speelplezier enigszins kan hinderen. Ruim een minuut wachten voor een race begint is gewoon té lang. Ook mist een wat uitgebreidere en meer gevarieerde soundtrack in het spel. De muziek is nogal eentonig en voor een full-priced game mag je meer verwachten. Zo is het jammer dat er geen playlist is om aan te zetten. Het geluid van de auto’s is redelijk maar springt zeker niet boven andere race-games uit.

Gear.Club Unlimited 2 is al met al een zeer aardige racer geworden. Toch is het jammer, gezien de hoge prijs, dat er op audiovisueel gebied en qua laadtijden het nodige op is aan te merken. Content is er voldoende en met aankomende online opties kun je voorlopig wel even zoet zijn met het spel. Er is weinig keus aan race-titels op de Switch waardoor je als fan van het genre al snel op Gear.Club Unlimited 2 bent aangewezen. Erg is dat zeker niet al had het spel op enkele punten wél beter kunnen zijn.

Eindcijfer: 7,3