Monster Boy and the Cursed Kingdom is de spirituele opvolger van Wonder Boy: The Dragon’s Trap. Benieuwd welke invloeden je kan verwachten in het spel, maar natuurlijk ook naar ons oordeel? Lees dan deze review.
Vorig jaar verscheen Wonder Boy: The Dragon’s Trap op de Switch. Deze titel is een remake van het in 1989 verschenen Wonder Boy III: The Dragon’s Trap. In deze game maakte je voortgang door middel van verschillende verschijningsvormen. Dit ging door middel van verschillende dierlijke transformaties. Het gebruik van verschillende dieren zien we dan ook weer terug bij Monster Boy. In de game volg je het verhaal van onze jonge held Jin. Zijn oom, Nabu, tovert iedereen om tot dieren en zoals je misschien al kan raden gebeurt dit ook bij Jin. Onze held wordt namelijk omgetoverd tot een varkentje. In zijn gehele reis kom je zes verschillende gedaantes tegen en zal je je oom proberen te stoppen.
Spiritueel vervolg
Zoals ik al zei is dit spel een spiritueel vervolg van Wonder Boy: The Dragon’s Trap. Dat kun je vrijwel gelijk al herkennen aan de tekenstijl. De animaties lijken erg op die van Wonder Boy en ook kunnen we de muziekstijl herkennen. Dit is niet zo verwonderlijk, immers heeft Ryuichi Nishizawa, de originele bedenker van de gehele Wonder Boy-serie, meegewerkt aan dit spel. In het eerste dorpje bijvoorbeeld hoor je een geremixte versie van het liedje uit het dorpje van Wonder Boy. Dit voelt al gelijk erg vertrouwd aan als liefhebber van het eerste deel, maar natuurlijk zullen nieuwe spelers zich al gelijk prettig voelen bij deze muziek.
Niet alleen de animaties en de muziek liggen in het verlengde, zo ook de gameplay. Elk dier waarin Jin kan veranderen heeft zijn eigen vaardigheden. Zijn varken-gedaante is zwaar en kan bepaalde knoppen indrukken, anders is hij te licht. Zodra Jin kan veranderen in een slang gaat er een nieuwe wereld voor je open. Als slang is het mogelijk om tegen bemoste muren op te lopen of je kan door smalle openingen te kruipen. Er zijn nog een paar transformaties, maar wat hun mogelijkheden zijn, wil ik nog niet verklappen!
Puzzels, puzzels en puzzels
Als een platformer bestempelt wordt als matig of zelfs slecht, dan speelt leveldesign daar vaak een rol in. Bepaalde levels of puzzels lijken dan op elkaar en de game biedt weinig variatie in zijn stijl. Ik ben blij dat ik kan zeggen dat Monster Boy hier niet mee te maken heeft. Alle gebieden zijn leuk uitgewerkt en de puzzels voelen uniek en niet repetitief aan. De gebieden, waaronder een bos en een oud kasteel, voelen exact aan zoals je dat zou verwachten. De muziek, maar ook de graphics en de vijanden passen goed bij de locatie. De puzzels zijn ook aangepast op de plek waar je bent. In het bos zal je als varken lekker slingeren aan de lianen, en moet je een boottocht zien te overleven in het riool. Het is natuurlijk aangenaam als je wel een juist gevoel krijgt bij zulke locaties. Monster Boy slaagt op dit opzicht dan ook met vlag en wimpel.
Audiovisueel
De handgetekende animaties in Monster Boy and The Cursed Kingdom zijn prachtig. Samen met de felle kleuren komt de titel goed uit de verf. Het valt me gelijk op dat de ontwikkelaars zorgvuldig e werk zijn gegaan en hun liefde in deze titel hebben gestopt. De bewegingen gaan ook allemaal vloeiend in elkaar over. Iets wat altijd wel prettig behoort te zijn in de muziek. Gelukkig is de muziek is ook een puur genot. Deze muziek past ook goed bij elke locatie waar jij je op dat moment bevindt.
Conclusie
Monster Boy and the Cursed Kingdom voelt heerlijk aan. De gameplay speelt prettig en ook de muziek is een enorm genot voor je oren. Er is in ieder geval genoeg te doen, want je zult meer dan vijftien uur bezig zijn met het spel. Het prijskaartje is wat minder, waar Wonder Boy twintig euro kostte, loopt het prijskaartje van Monster Boy al gauw naar het dubbele, namelijk 40 euro. Daarentegen bevat Monster Boy wel een stuk meer content. Monster Boy and the Cursed Kingdom oogt prachtig en is ook een een vreugde om te spelen.
Ga deze zeker halen
Deze komt zeker in m’n wishlist te staan!
Beetje een hoog cijfer gezien het prijskaartje. Ik geloof dat het een erg leuke game is, maar aangezien veel assets gerecycled zijn uit het vorige deel mag daar best een puntje aftrek voor gegeven worden. Originaliteit? Niet echt dus, zie The Dragons Trap.
Daar ben ik het niet over eens. Er is genoeg originaliteit te vinden ten opzichte van The Dragon’s Trap. Ikzelf heb Wonder Boy vorig jaar gekocht en uitgespeeld. Je ziet wel overeenkomsten, maar er zijn ook een tal verschillen. De wereld is allereerst veel groter dan die van Wonder Boy. Er is een veel grotere variatie in monsters en de verschillende transformaties hebben ook andere mogelijkheden dan de transformaties in The Dragon’s Trap.
Het prijskaartje neem ik zeker ook mee in mijn eindoordeel. Als ik persoonlijk kijk naar het aantal speeluren en hoe erg ik me daarmee vermaak, dan vind ik dat een nette prijs.
Mooie review, die game wil ik me ook gaan halen, zet hem meteen op mijn verlanglijstje