[REVIEW] My Hero One’s Justice

Is dit spel zo heldhaftig als de titel beweert? Lees het in deze review!

Als je een fan bent van manga en anime, dan is deze serie je hoogstwaarschijnlijk niet ontgaan; My Hero Academia! In deze serie volg je de jonge Izuku Midoriya die zijn droom om een groot held te worden probeert waar te maken. In dit universum worden de meeste mensen geworden met een zogenaamde Quirk, een unieke kracht. Om die reden is de superheldenindustrie dan ook zeer groot. Izuku is echter zonder Quirk geboren, waardoor zijn droom om held te worden bijna in duigen viel; totdat de grote held All Might, die al jarenlang het grote idool van Izuku is, ervoor koos om zijn Quirk door te geven aan Izuku! Oftewel, dit is het begin van Izuku’s pad om tot een grote held uit te groeien!

Is de gameplay ‘Plus-Ultra’?

Deze game, die ontwikkeld is door Bandai Namco en Byking, sluit dan ook goed getimed aan op de hype die deze serie heeft gecreëerd. Voor de echte fan is het een toffe ervaring om als zijn of haar favoriete personage uit de serie te spelen. Lang niet alle karakters zijn in het normale roster beschikbaar, maar de vechtstijlen van de karakters sluiten perfect aan op hun superkrachten in de serie. Zo kan Ochaco Uraraka, wiens Quirk ‘Zero Gravity’ is, haar vijanden laten zweven. Tenya Iida’s Quirk is ‘Engine’, wat er in de game dan ook voor zorgt dat hij zich heel snel kan voortbewegen en zijn tegenstanders vooral trappen verkoopt. Als je dus al eens de superkrachten van je favoriete held of schurk wilde gebruiken, dan biedt deze game je een mooie kans daarvoor. Het vechtsysteem is vermakelijk en vloeiend. De combo’s zijn leuk om uit te voeren en met name de air-movement is tof. De hoeveelheid moves per personage kon wellicht wel iets meer zijn. Als je het spel in de eerste instantie speelt lijkt het aantal verschillende aanvallen dat je kunt aanvoeren ietwat overweldigend, maar naarmate je het spel meer speelt begin je toch wel te merken dat dit in de praktijk meevalt. Dit betekent echter niet dat het spel repetitief wordt, gezien de matchups tussen de verschillende personages uiteindelijk toch vermakelijk en uniek blijven.

Het spel beschikt over 6 modes. Hiertoe behoren onder meer de verhaalmodus, missiemodus, en de local match-modus. De verhaalmodus behandelt het einde van seizoen 2 en een aanzienlijk deel van seizoen 3. Het is echter niet heel duidelijk wat de relevantie van deze verhaalmodus is naar mijn beleving. De fans van de serie zijn namelijk al bekend met het verhaal, dus voor hen voegt het weinig nieuws toe, afgezien van het feit dat ze hiermee accessoires kunnen verdienen. Nieuwkomers hebben eveneens weinig aan deze modus, gezien maar liefst 26 afleveringen van de anime worden overgeslagen. Voor nieuwkomers is deze game dan ook geen goede introductie tot de serie. Zij kunnen beter de manga gaan lezen of de anime kijken. Het leukste wat dit spel te bieden heeft qua gameplay is naar mijn beleving ook de gevechten die je met andere mensen kunt hebben. Met vrienden biedt dit spel veel plezier; alles is ontzettend over-the-top, wat dan ook voor enorm veel lol zorgt. Online werkt de game ook prima, dus met andere spelers kun je nog veel plezier beleven aan dit spel. De aanwezigheid van een ranked mode zorgt er ook voor dat op competitief gebied het spel uitdagend is.

Grafisch en auditief

Grafisch is het spel redelijk in orde. Persoonlijk vond ik de 3D-modellen niet erg hoogstaand, met name als je deze modellen vergelijkt met die uit andere games zoals Xenoblade Chronicles 2, maar ze zijn wel trouw aan de ontwerpen uit de serie. Tijdens het vechten merk je dit echter minder dan wanneer je de models stilstaand ziet. De menu’s, evenals de cutscenes die je in de verhaalmodus terugziet, zien er strak uit. Het geheel doet je denken aan de stijl van een stripboek, wat dus ook perfect past bij een game over superhelden. De soundtrack is niet erg uniek, maar ook niet slecht. Er komt weinig muziek terug uit de originele serie. Het stemacteerwerk is echter uitstekend; alle originele stemacteurs zijn voor deze game teruggekeerd, en hun iconische peformances zijn dan ook erg energiek en voor de fans meteen herkenbaar. Het is daarentegen wel noemenswaardig dat de audio alleen in het Japans beschikbaar is, wat jammer is voor de fans van de Engelstalige dub.

Al met al draait dit spel voornamelijk om het vechtsysteem, maar hier kun je nog lange tijd veel plezier aan beleven. De game voegt qua originaliteit weinig nieuws toe, maar voor fans van de serie is dit spel een aanrader. Het is al met al een prima vechtspel dat het bronmateriaal op een goede manier erin heeft verwerkt. Hier blijft het echter ook bij, want voor nieuwkomers is dit spel geen goed entry-point en worden zeer grote plotwendingen verklapt. Uiteindelijk zullen het dan ook de echte fans zijn die hoogstwaarschijnlijk het meeste plezier zullen beleven aan dit spel.