Weet jij van een zolderkamer bedrijf door te groeien tot marktleider?

Heb jij het in je om een succesvolle gamestudio op te zetten? Vind het uit in Game Dev Story voor de Nintendo Switch.

Eerder deze maand verscheen Game Dev Story in de Nintendo eShop. Het spel verscheen voor het eerst in 1997 op de PC. Het kreeg echter pas echt wereldwijde bekendheid toen het spel in 2010 uitgebracht werd op iOS en Android. Nu, ruim twintig jaar na het origineel, is het ook te spelen op de Switch. Voor €10,- download je dit spel, maar is het dat waard? Je leest het in deze review.

Je eigen studio

Game Dev Story is een combinatie van een simulatie- en timemanagement-game. Als ambitieuze ondernemer probeer jij een plek in de gamewereld te veroveren. Je start als een klein bedrijf met plek voor slechts vier werknemers. Door verschillende games te produceren verdien je je eerste geld en kan je langzaam uit gaan breiden.

De eerste keer dat je het spel opstart zal je op een aantal zaken gewezen worden maar al snel word je aan je lot overgelaten. Je kan op dat moment helemaal zelf beslissen hoe je je geld uit gaat geven. Investeer je alles in de beste en mooiste games of ga je jouw game juist veel promoten met reclame. Ook zal je moeten kiezen of je games uit wil geven voor de relatief goedkope pc of de nieuwste consoles met hele hoge licentiekosten.

Besluit je om een spel te gaan maken dan zal je verschillende keuzes moeten maken. Voor het opstellen van het verhaal, het ontwerpen van mooie graphics en het componeren van de muziek zijn allemaal werknemers nodig. Je kan je eigen werknemers gebruiken maar je kan ook externe krachten inhuren. Deze laatste zijn vaak vrij prijzig maar kunnen je game wel extra goed maken.

Een game ontwikkelen

De kwaliteit van een spel wordt uitgedrukt in vier verschillende categorieën. Je hebt ‘speelbaarheid’, ‘creativiteit’, ‘graphics’ & ‘muziek’. Iedere werknemer heeft zijn eigen specialiteit in één of meerdere van deze categorieën. Door de goede werknemers in te zetten op het goede moment zal je game de hoogste score halen. Wanneer een spel af is kan je ervoor kiezen die meteen op de markt te brengen of eerst nog wat bugs eruit te halen. Dat laatste levert je niet alleen een bugvrij spel op, je krijgt er ook speciale valuta voor waarmee je je werknemers kan upgraden om in het vervolg nog betere spellen te maken.

Het maken van een game gaat relatief snel. Dit maakt het spelletje des te verslavender. Vaak heb ik tegen mezelf gezegd dat ik ‘nog één spel te gaan maken’ om vervolgens een uur later nog steeds niet gestopt te zijn. Deze verslavende factor ebt wel weg naarmate je meer speelt. Na een tiental uur is de variatie er een beetje uit en begint het spel wat repetitief te voelen. Het blijft iedere keer weer tof als je een bestseller ontwerpt maar na een tijdje weet je wel hoe je goede games maakt en haal je makkelijk veel geld binnen. Om het spel wat interessanter te maken is er de mogelijkheid om na een tijdje ook zelf een console te maken. Het feit dat je even wat anders ontwerpt dan een game zorgt voor een prettige afwisseling.

Nostalgisch gevoel met moderne twist

Zoals eerder al benoemd kwam het spel voor het eerst uit in 1997. Wanneer je Game Dev Story opstart heb je ook meteen weer de nostalgische gevoelens van die tijd. De game ziet er simpel maar prima uit. Ook de muziek in de game is anders dan we tegenwoordig gewend zijn. Irriteren doet het niet maar het droeg voor mij ook niet echt bij aan de spelervaring.

Ondanks deze nostalgische gevoelens hebben de makers het spel ook flink up-to-date gebracht. Dit zie je voornamelijk bij je concurrerende gamestudios. Zo heb je de studio ‘Sonny’ met de ‘PlayStatus’, de studio ‘Microx’ heeft de ‘Microx 480’ en ook Intendro ontbreekt natuurlijk niet. Deze laatste heeft verschillende consoles in het spel waaronder de ‘Whoops’ (Wii) en ‘Intendro DM’ (Nintendo DS). De verwijzing naar deze systemen is een leuke toevoeging. Ook op andere momenten kom je deze grappige referenties tegen.

Game Dev Story voor de Switch biedt een opgepoetste versie van een spel wat al twintig jaar oud is. Waar het in de muziek wat steekjes laat vallen is het verder een spel wat nog prima met zijn tijd mee kan. Het is geen spel wat je eindeloos zal blijven spelen zoals Animal Crossing of Stardew Valley maar als je van die games houdt zal je je ook met dit spel prima vermaken.

Voor de tien euro die het spel kost krijg je een hele leuke spelervaring waar je je minstens tien uur mee kan vermaken. Zelf denk ik dat ik ook in de toekomst dit spel nog vaak op zal pakken voor korte treinritten of voor even snel een spelletje tussendoor.

Cijfer: 7.2