[REVIEW] Mega Man 11

Weet de blauwe robot het lange wachten van fans te belonen?

Mega Man-fans hebben een flinke tijd moeten wachten op een echt nieuwe Mega Man-titel. Toen Mega Man 11 werd aangekondigd reageerde veel fans dan ook enorm enthousiast. Weet het spel de hoge verwachtingen waar te maken? Wij hebben het spel alvast uitgebreid kunnen spelen en testen.

Herkenbaar voor de fans

Ter ere van het 30-jarig jubileum van de blauwe held, gaat Mega Man 11 terug naar zijn klassieke titels:  ouderwetse 2D side-scrolling gameplay, maar wél met enkele nieuwe elementen om het allemaal ook fris te houden. Mega Man neemt het ook nu weer op tegen Dr. Wily, een bekende uit de serie. De basis van de oudere games in de serie blijft hier gehandhaafd dus gaat het allemaal over het verslaan van eindbazen en het gebruiken van hun vaardigheden tegen de volgende baas waar je voor staat. Wanneer je de game gaat spelen kun je direct kiezen met welk level je aan de slag gaat. Zoals gezegd krijg je na elk level een eindbaas waarvan je na het verslaan zijn vaardigheid overneemt. Zo kan Block Man stenen laten vallen, erg handig om hogere vijanden te verslaan en krijg je na het verslaan van Fuse Man een handige aanval met elektriciteit. Deze vaardigheden heb je veelal hard nodig om andere levels uit te spelen. Aan jou de keus welk level je eerst speelt aangezien alle levels direct te spelen zijn.

Niet alleen de gameplay zelf is overeind gebleven en doet veel denken aan vroegere titels. Hetzelfde kan namelijk gezegd worden over de moeilijkheidsgraad want Mega Man 11 is nog steeds bizar moeilijk om uit te spelen. Het spel biedt enorme uitdaging, zelfs aan spelers die bekend zijn met de serie. Om het spel wel toegankelijk te maken voor iedereen is er een nieuwkomers moeilijkheidsgraad aanwezig in dit nieuwste deel. Mega Man kan op dat niveau vaker geraakt worden voordat je dood bent en wanneer je in de afgrond valt word je teruggezet. Voor de echte fans haalt het mogelijk wel de charme van de serie weg, maar die kunnen gewoon op normale moeilijkheidsgraad spelen om meteen flink op de proef te worden gesteld!

Vertrouwde gameplay voelt fris

Naast de vertrouwde gameplay zijn er ook twee leuke nieuwe functies toegevoegd die Mega Man meer kracht geven. Deze worden geactiveerd via de schouderknoppen. Mega Man heeft nu twee nieuwe vaardigheden die cruciaal worden om verder te komen. Ten eerste is er de Speed ​​Gear welke alles vertraagt, waardoor Mega Man een aantal vijanden kan uitschakelen voordat ze de kans krijgen om aan te vallen of makkelijker dingen kan ontwijken. De andere is Power Gear, waarmee een supervolle Mega Buster snel lastigere vijanden kan verslaan, de wapens van Mega Man zijn dan aanzienlijk sterker. Je kunt ook beide krachten combineren in ‘Double Gear’ wanneer je bijna af bent, wat dan een echte levensredder wordt in gevechten met bazen. Het zijn twee leuke toevoegingen die de vertrouwde gameplay net wat frisser laten aanvoelen

Mega Man 11 kent totaal acht verschillende levels. Hoe lang je erover doet om deze uit te spelen is geheel afhankelijk van moeilijkheidsniveau welke je hebt gekozen. In de gemakkelijke stand voor nieuwkomers kun je met een drie tot vier uur erdoorheen gaan. Op normal mode ligt dit een stuk anders. Oefenen en nog eens oefenen om uiteindelijk een level uit te spelen is hier veelvoorkomend. Doorzetten wordt beloond maar daarmee ben je in totaal flink wat meer uur zoet met Mega Man 11. Heb je de game uiteindelijk uit? Dan kun je nog aan de slag met time trials en missies welke soms overigens wel érg moeilijk worden. Voor fans is er nog een galerij met artwork om te unlocken wat de totale speelduur wat verlengd. Mega Man 11 zorgt met de makkelijkere spelstand dat iedereen kan ‘instappen’, echter ben je dan wel zeer snel door de game heen.

Een nieuwe look

Capcom heeft ervoor gekozen om het spel er niet uit te laten zien als een 8-bits game. Mega Man oogt fris, strak en modern vol scherpe kleuren en mooie levels. Natuurlijk blijft dit persoonlijk, maar voor mij heeft deze cursus erg goed uitgepakt. Het geluid heeft veel herkenbaarheid van vroeger met een moderne twist erin wat het geheel audiovisueel erg aantrekkelijk maakt.

Iets minder modern is het saven van je game. Na het uitspelen van een level slaat de game niet vanzelf op. Pas als je terug gaat naar het titelscherm wordt dit gevraagd. Dat vergroot de kans dat je het spel na een level uitzet en per ongeluk niet hebt opgeslagen.

Over Mega Man 11 kan ik kort zijn. Het is een zeer waardig nieuw deel in de serie welke trouw blijft aan de oudere delen maar wel met enkele interessante vernieuwingen én een frisse grafische stijl. Wellicht is 30 euro net wat aan de hoge kant als je geen fan bent gezien de slechts acht levels, de game zelf valt weinig op aan te merken.

Eindcijfer: 8.3