[REVIEW] Valkyria Chronicles 4

Kan deze tactische RPG de strijd winnen van de andere RPG's op de Switch?

Kan deze tactische RPG de strijd winnen van de andere RPG’s op de Switch?

Valkyria Chronicles 4 is het eerste deel van de serie dat ook op een Nintendo-console te spelen is, namelijk de Nintendo Switch. Dit is echter niet de eerste game van de franchise; in de wereld van Valkyria is al veel gebeurd. Valkyria Chronicles 4 is namelijk de vierde game in de Valkyria Chronicles-serie en het vijfde deel in de hele Valkyria-serie.

Maar nu hoor ik je al denken: “Ik ga toch niet al een deel vier spelen van een spelserie die ik nooit heb gespeeld?!” Dat snap ik helemaal, maar die gedachte is gelukkig helemaal onterecht. Valkyria Chronicles 4 is een stand-alone game die je kan spelen zonder de andere games gespeeld te hebben. Je zal alleen enkele easter-eggs van Valkyria Chronicles 1 missen. Valkyria Chronicles 1 en 4 spelen zich namelijk tegelijkertijd af op andere fronten, en soms worden er dus kleine referenties gemaakt naar de dingen die gebeuren in deel één. Deze dingen zijn echter niet relevant voor het plot, en kun je spoiler-free je reis voortzetten in de Valkyria Chronicles-serie.

En nu door met de review!

Tijden van oorlog

Valkyria Chronicles 4 is iets heel anders dan wat we van de standaard-RPG’s gewend zijn. Zo zijn er geen elfjes, draken of magiërs te bekennen. Ook de omgevingen zijn gebaseerd op continenten die echt bestaan, met in de spotlight: ons “geliefde” Europa. Maar als je geen fantasie-elementen hebt en geen magie, hoe vecht je dan? Simpel! Met geweren, tanks en bommen.

Het verhaal speelt zich namelijk af in het jaar 1935 EC, het continent ‘Europa’ staat in vuur en vlam door de Tweede Europan Oorlog tussen de Atlantic Federation en de Autocratic Eastern Imperial Alliance. De Federation heeft het moeilijk tegen het leger van de Empire en de machines van de Empire maken dit gevecht bijna onwinbaar. Als de Federation dreigt te verliezen, bedenken ze een plan genaamd ‘Operation Northern Cross’. In dit plan willen ze de Imperial-hoofdstad veroveren en zo de oorlog tegen The Empire te winnen. Commandant Claude Wallace en zijn jeugdvrienden in Squad E worden voor deze missie ingezet. Zo volg je hun lange reis door verschillende schokkende gebeurtenissen naar hun uiteindelijk bestemming: De Imperial-hoofdstad.

Een dagboek dat je wél mag lezen

Het verhaal wordt op een hele andere manier verteld dan wat we gewend zijn, namelijk door middel van een dagboek. Dit dagboek is van de Commandant van Squad E, Claude Wallace en het leidt je door alle grote en kleine gebeurtenissen in het verhaal. Dit dagboek staat dus in het middelpunt van het spel en navigeert als een menu waar je door middel van verschillende foto’s naar verschillende functies van het spel kan gaan. Zo kun je het grote main-verhaal volgen en de bijbehorende sub-episodes bekijken waardoor een gebeurtenis in het hoofdverhaal nog meer wordt uitgelicht in een extra filmpje.

Dat is nog niet alles, Valkyria Chronicles 4 biedt nog veel meer. Waaronder Squad Stories waarin alle leden van Squad E heel veel personage ontwikkeling krijgen. Ik was nogal sceptisch over het feit dat er zich zoveel karakters bevinden in het spel en was daarom bang dat enkele personages buiten de boot zouden vallen qua ontwikkeling. Deze angst verdween redelijk snel toen ik meer Squad Stories speelde, waar ik werd begroet door een gigantische hoeveelheid aan personage ontwikkeling van Squad E-leden die in het hoofdverhaal niet echt een rol hebben. Dit had tot gevolg dat een paar van deze leden deel van mijn favoriete personages werden in het spel.

Zit je ergens vast in het verhaal omdat je level te laag is? Geen zorgen, met behulp van de Skirmish-functie kun je verschillende maps die je eerder hebt bezocht gebruiken om nieuwe vijanden te bevechten. Op deze manier kon ik voor een moeilijk gevecht even wat EXP pakken en die investeren in mijn squad.

The almighty Headquarters!

Ook is er een plaatje dat je naar de Headquarters leidt waarin je een heleboel dingen kunt ondernemen. Zo kun je je squad members trainen door hun EXP te geven die je hebt verdient in het verhaal (of aan Skirmishes) zelf aan de verschillende klassen op een bord. Als een klasse een level omhoog gaat, gaat het level van elke squad member in deze klasse ook een level omhoog. Ik was al bang dat ik uren moest gaan grinden om elk individueel lid te levelen voor het verhaal, dus deze functie was héél welkom.

Het levelen van klassen maakt je team niet alleen sterker, maar geeft iedereen ook toegang tot nieuwe ”Potentials” en ”Orders”. Deze twee begrippen zijn misschien wat vaag voor nieuwkomers van de serie, dus daarom zal ik ze even uitleggen. Potentials zijn buffs die bij bepaalde voorwaarden in het gevecht geactiveerd worden. Bijvoorbeeld: Joey krijgt meer nauwkeurigheid omdat hij bij een ander teamlid staat. Deze potentials kunnen heel handig zijn, vooral als je in de problemen zit en dat beetje extra schade ,de vijand kan doden die de volgende beurt jou zou kunnen doden.

Orders zijn ook buffs, hoewel er dit keer niks specifieks hoeft te gebeuren om deze buffs te activeren. Ze worden namelijk alleen geactiveerd wanneer de commandant (jij) dit aangeeft. Deze buffs zijn voor alle actieve leden van je squad die op het veld staan, en duren gemiddeld één beurt. Gebruik ze dus op het goede moment voor het beste resultaat!

Altijd al volledige controle willen hebben over alle uitrusting van een groep soldaten? Dan heb je geluk! In de Headquarters kun je namelijk alle uitrusting veranderen van een individueel lid, de actieve leden in je party veranderen en met de Navi’s verschillende tactieken bespreken. Bovendien kun je verschillende aspecten van je hele squad veranderen met behulp van een skilltree-achtig systeem waarin je uit een groot aantal ”upgrades” kunt kiezen die het verschil kunnen maken tussen leven en dood.

Trek ten strijde!

De uitrusting is in orde, de tank heeft de nodige upgrades gekregen en Squad E is klaar voor om ten strijde te trekken tegen de Empire in een verhit vuurgevecht. Het gevechtssysteem van Valkyria Chronicles 4 is geweldig, waarbij je op alle vlakken goed moet opletten. Door de hoeveelheid aan geweren denk je misschien dat dit een FPS is. Dat is soort van waar, echter: het is namelijk een turn-based strategie game met een enkele FPS-aspecten. Je moet namelijk richten op de vijanden om zo schade aan te kunnen richten, waarbij headshots nog meer schade aanrichten.

Er zijn vijf verschillende klassen in het spel en elke klasse heeft wel iets anders dat hem cruciaal maakt in een gevecht. Zo heb je:

• ‘Scouts’ die de omgeving kunnen verkennen en eventuele gevaren kunnen opsporen.
  • ‘Grenadiers’ die bommen lanceren om bij soldaten te komen die achter obstakels zitten.
  • ‘Shocktroopers’ die je het beste kunt gebruiken voor een directe aanval op een soldaat.
  • ‘Engineers’ zijn een beetje de helers van dit spel, ze kunnen je tank repareren en gewonde leden van je squad weer op de been helpen. Ook kunnen ze ammunitie geven aan de leden die zonder kogels zitten.
  • ‘Lancers’ zijn de class die graag worstelen met tanks en vijanden met veel armor, dankzij hun kanon breken ze met gemak door elke laag van een panser heen.
  • And last but not least ‘Snipers’, mijn favoriete class omdat ze van een grote afstand hun doel kunnen raken. Al moet je goed kunnen richten om een 1-hit kill te krijgen.

In een level moet je eerst de leden van je squad neerzetten op een paar vaste plaatsen op de plattegrond waarbij je als je klaar bent op de ”Deploy” knop kan drukken om het gevecht te laten beginnen. Zoals ik al zei is dit een turn-based strategie game waarbij je elke unit individueel moet bewegen in een gevecht, maar er zijn wel wat restricties. Ieder team op het veld heeft ”Medals”. Deze medailles beslissen hoeveel acties jij mag doen in een beurt. Hoe meer leidinggevende personages jij op het veld hebt, hoe meer van deze medailles je bezit. Dit geldt ook voor de vijand, dus hoe meer leidinggevende vijanden jij verslaat, hoe minder beurten de vijand heeft.

Als je een Unit beweegt wordt er ”AP” verbruikt. Hoe meer AP je unit heeft, hoe verder je unit kan bewegen. Zo hebben Scouts veel AP om de boel makkelijker te kunnen verkennen, en hebben Lancers door het zware kanon weer minder AP. Dit systeem forceert je om goed om te gaan met de personages die op het veld staan, want elke klasse heeft weer een ander nadeel en een ander voordeel. Aan jou de taak om deze nadelen en voordelen op zo een manier te bundelen dat het gevecht uiteindelijk in een overwinning uitmond. Makkelijker gezegd dan gedaan, want ik heb al best vaak het Game Over-scherm gezien!

Ook heeft elke missie weer een ander doel, bij de ene missie moet je naar een bepaald punt komen met je squad en bij een andere missie moet je met een sniper op een toren richten om zo een soort code door te sturen naar een andere squad. Deze verschillende doelen, de verschillende omgevingen en de hoge moeilijkheid van het spel zorgen voor uren plezier en spanning.

You are so beautiful, to meee~!

Het spel heeft een prachtige stijl die op grafisch gebied heel goed uitgevoerd is. De omgevingen zijn mooi en redelijk uitgebreid en de models van de karakters zijn gedetailleerd, wat het rondlopen met de personages alleen maar prettiger maakt. Het wordt echter iets minder prettig als het in de omgeving regent, wat af en toe voor framedrops kan zorgen in handheld-modus. Van deze drops in beelden per seconde had ik echter geen last in tv-modus, daar kon ik namelijk genieten van een zeer gelikte gameplay ervaring. Ook waren er hier en daar op de map hele kleine gedeeltes die heel pixelachtig waren, maar zoals ik al zei, het zijn slechts hele kleine problemen waar ik tegenaan liep.

Valkyria Chronicles 4 heeft ook een grote reeks aan prachtige muziekstukken die tijdens het spel zal horen. Elk muziekje paste goed bij het moment en voegde daadwerkelijk wat toe aan de scene die afspeelde. Zo werden grappige scenes nog grappiger en treurige scenes nog treuriger. Ik denk niet dat ik zo een geweldige tijd met Valkyria Chronicles 4 zou hebben gehad zonder de muziek.  Ook was het Engelse stemacteerwerk echt GE-WEL-DIG en kwam het gesproken dialoog duidelijk over. De emoties voelden niet geforceerd en elke stem paste daadwerkelijk ook echt bij het bijbehorende personage, iets dat niet veel stemacteurs gedaan krijgen.

Valkyria Chronicles 4 is zeker niet een normale RPG en dat voelt als een frisse duik. De gameplay en het verhaal zijn zeer uitgebreid (minstens 35 uur met alleen het hoofdverhaal), de graphics zijn prachtig en de muziek en het stemacteerwerk waren foutloos. Daarom raad ik Valkyria Chronicles 4 aan iedere RPG-lover, maar ook zeker aan mensen die nog niet veel RPG’s gespeeld hebben. Je zal er geen spijt van krijgen om Valkyria Chronicles 4 aan je Switch-bibliotheek toe te voegen!

Eindcijfer : 8,8