Eerder deze week verscheen Moonfall Ultimate voor de Nintendo Switch. Wij hebben al enige tijd een review exemplaar mogen spelen en delen hier onze eerste indruk.

Moonfall Ultimate is een port van het spel Moonfall. Dit spel kwam in april vorig jaar uit op de pc. Deze ‘ultimate’ versie bevat alles van het origineel. Daarnaast zitten er twee extra spelmodi in. Zowel het basisspel als de nieuwe modi zullen worden besproken.

Algemene indruk

Zoals in iedere RPG zit ook in deze 2D side-scrolling actie RPG een verhaal. Dit verhaal speelt zich af in ‘The Empire’ een klein koninkrijk. Hoewel hier lang in vrede geleefd kon worden is dat op het moment waarin jij als speler instapt niet meer het geval. Het land wordt aangevallen door een groep genaamd ‘the Savages’. Zij zoeken naar ‘Lunarium’ een bijzonder materiaal wat alleen in dit koninkrijk verkrijgbaar is. Zoals in veel spellen is het aan jou om deze slechteriken te stoppen en het land te beschermen.

Dit stoppen van de vijand doe je door met je zwaard op je tegenstanders in te slaan. Hoewel er een aantal verschillende zwaarden in het spel zitten biedt dit weinig variatie. Het enige wat je met dit zwaard kan is slaan, er zijn geen speciale aanvallen of knoppencombinaties voor een krachtige slag. Later in het spel zal je ook speciale krachten krijgen die je tegenstanders tijdelijk verlammen of waarbij je met een snelle sprint uit de actie kan komen. Deze acties hebben wel een afkoel tijd waardoor je ze niet onbeperkt kan gebruiken.

Op deze manier speel je door de verschillende ‘levels’ heen. Nadat je een missie hebt afgerond kom je weer terug naar het centrale dorp. Daar kan je upgrades kopen voor je wapens of andere uitrusting bemachtigen. Ook is dit de plek waar je op zoek gaat naar nieuwe uitdagingen. Krijg je zo’n uitdaging dan word je naar een bepaald gebied getransporteerd waar je dan een opdracht moet voltooien. Deze opdrachten lijken veel op elkaar. Vaak zal je een verloren broeder moeten zoeken of op zoek gaan naar een verborgen schat. Is dit gelukt dan keer je weer terug naar het centrale dorp.

Deze manier van opdrachten voltooien voelde al snel repetitief. Zeker met de beperkte aanvallen die je had voelde het verslaan van weer een horde met tegenstanders eerder vervelend dan vermakelijk. Het is zeker niet dat het spel slecht is, maar echt goed is het helaas ook niet.

Met de prijs van €13 is Moonfall Ultimate ook moeilijk in de mark geplaatst. Het is beduidend goedkoper dan een ‘triple A’ game maar voor een indiespel is het ook zeker niet goedkoop. Wil je die prijs kunnen rechtvaardigen zal je meer moeten bieden dan een ‘oké’ spel.

Overige modi

Naast de standaard verhaalmodus zitten er nog twee extra speelstanden in Moonfall Ultimate. Een van die modi is de ‘endless’ modus. Hierbij hoef je niet na iedere behaalde missie terug naar een centrale wereld. Je speelt in deze stand door verschillende kamers zonder dat je daarbij tussendoor terug komt.

Zoals de naam al doet vermoeden speel je in deze stand net zo lang door tot dat je dood bent. Dit staat dus helemaal los van het verhaal. In deze modus speel je ook niet delen van het verhaal na maar ga je echt door aparte kamers en gebieden.

Daarnaast is er een co-op stand waarin je met twee spelers samen kan spelen. Dit kan heel simpel door met beide spelers een Joy-Con te gebruiken. Ook andere controller configuraties worden onderstand, al zal je altijd met slechts twee spelers tegelijk kunnen spelen.

De co-op mogelijkheid is zowel aanwezig in de verhaalmodus als in de eindeloze speelstand. Dit maakt het spelen een stuk vermakelijker. Je maait sneller dor de tegenstanders heen waardoor het minder repeterend aanvoelt. Helaas is het niet mogelijk om online samen te spelen. Wil je de co-op modus gebruiken zal je dus altijd met twee man bij elkaar moeten zijn.

Evenals het verhaal en de speelervaring zorgt ook de audiovisuele ervaring in Moonfal Ultimate niet voor een wow-effect. Kijken we naar het grafische plaatje dan zien we mooie handgetekende omgevingen. Ondanks dat er wel wat variatie in zit voelen de verschillende werelden toch erg hetzelfde aan. In elke omgeving is gekozen voor een wat donkere/duistere sfeer.

Deze sfeer past goed bij het spel maar maken de verschillende gebieden weinig inspirerend. Iets wat zonde is want de handgemaakte graphics hadden er voor kunnen zorgen dat dit spel toch nog een uniek verkooppunt gehad zou hebben. Nu gaat het om ‘oke’ beelden die verder soepel lopen. Dus ook hier is het zeker niet slechts, het is alleen niet goed genoeg om zich echt te kunnen onderscheiden.

Bij de muziek ervaren we eigenlijk dezelfde punten van kritiek. De achtergrondgeluiden en speciale effecten zijn niet slecht, maar weten ook niet echt te imponeren. Wanneer je op de tv speelt is het geluid niet storend maar wanneer ik in handheld modus speelde vond ik het zeker niet de moeite waard om er mijn koptelefoon voor te gaan pakken.

Moonfall Ultimate is een ‘oké’ spel. Daar is dan ook meteen alles mee gezegd. Het spel weet op geen enkel punt echt indruk te maken. Alles wat je in dit spel vindt kan je ook in andere spellen spelen maar dan beter uitgevoerd. Op de Wii U was zo’n spel nog wel welkom geweest maar met de grote hoeveelheid (goede) spellen die iedere maand op de Switch uitkomt moet je toch net wat extra’s doen om op te vallen.

Natuurlijk is de prijs er ook naar om niet te concurreren met de first-party titels maar ook de gemiddelde indie weet de speler meer te vermaken dan dit spel. Mijn advies is dan ook dit spel alleen te kopen wanneer het echt je genre is. Dan zal je je zeker wat uren vermaken met dit spel maar verwacht geen beleving die je nog niet eerder hebt gezien/gehoord.

Cijfer: 4,8