[Hands-On] Harold HALIBUT

Harold HALIBUT is een game waarin alle personages en ruimtes handgemaakt zijn van onder andere klei, hout en textiel. Tijdens Gamescom kregen wij de kans om deze unieke game te spelen onder begeleiding van de game designer.

Harold HALIBUT neemt je mee in een avontuur dat eruit ziet als een stop motion film. Alleen in plaats van een film is dit toch echt een game. Je kunt vrij rondlopen, puzzels oplossen en interactie hebben met je omgeving. Om dit mogelijk te maken zijn alle personages met de hand gemaakt van onder andere klei en textiel. Vervolgens zijn deze personages ingescand en gereed gemaakt om mee te spelen. Ook alle ruimtes zijn met de hand gemaakt. Op het moment dat wij de demo speelden, waren de gezichten nog statisch. Dit zag er raar uit, maar dit gaat veranderen. Sterker nog, de game designer van Harold HALIBUT liet ons zien hoe de gezichten uiteindelijk geanimeerd gaan worden. Met deze toevoeging zal de game eruit zien als een game die je nog nooit hebt gezien.

 

De game focust zich vooral op exploratie en verhaal. Het speelt zich af op een gestrand ruimteschip, dat is neergestort op een planeet die compleet uit water bestaat. Een soort van zwevende bol water in de ruimte als het ware. Het ruimteschip komt verder gewoon van aarde, waar een groep avonturiers in de jaren zeventig op zoek ging naar een nieuwe leefbare planeet. Het huidige verhaal, waarin jij Harold speelt, speelt zich zo’n 200 jaar na het vertrek van het ruimteschip af, waarbij het zich al enkele decennia onder water bevind. Harold, die een concierge is op dit schip, heeft net zoals vele anderen nog nooit iets van de aarde gezien en leeft zijn hele leven al onder water. De game heeft een post-apocalyptische sfeer, al is het in dit geval wel alsof het een vredig stadje is dat in de jaren 70 is stil blijven staan. Maar dat wil alleen niet zeggen dat iedereen ook daadwerkelijk onder water wil blijven wonen. Samen met Professor Jeanne Mareaux gaat Harold dan ook op zoek naar een manier om het ruimteschip weer aan de praat te krijgen.

Tijdens de demo kregen we het idee dat er nog redelijk wat werk aan de game zat. Zo waren, zoals eerder genoemd, de gezichten nog niet geanimeerd en bevond je je soms op plekken wat niet de bedoeling was. Ondanks dat beviel de gameplay ons goed. Het verkennen van het schip en het verhaal boeide enorm. Er is veel nadruk gelegd op het creëren van de wereld, zo zul je volgend de ontwikkelaar verschillende side quests kunnen doen waarin je de personages op het schip beter zult leren kennen. Dat niet alleen, ook werken ze er hard aan om het een doorlopend verhaal van te maken, waarin de personages zich herinneren wat jij gedaan hebt en hoe. Dit wordt natuurlijk vooral gedaan door de manier waarop de personages interactie uitoefenen, maar dit zag er op het eerste gezicht (naast de statische gezichten dan) goed uit, met voldoende persoonlijkheid en humor om de personages uit elkaar te houden. Ook de gehele atmosfeer die de game afgeeft is goed, met veel referenties naar stijlen uit de jaren 70, met een soort vervallen, post-apocalyptisch jasje eroverheen.

Harold HALIBUT komt in 2019 naar de PC, PS4, Xbox One en de Nintendo Switch. Deze game is al met al heel bijzonder en zeker een game om in de gaten te houden!

Jordy

Ik ben Jordy en ben nu 24 jaar. Speel met name Nintendo games, vooral Zelda en RPG games. Als moderator ben ik bereikbaar bij problemen op het forum of op de site. Je kunt altijd een PM sturen!

Geef een reactie