[Hands-On] Decay of Logos

Decay of Logos probeert Zelda en Dark Souls samen te brengen in deze unieke RPG. Wij mochten hem op Gamescom uitproberen!

Decay of Logos is een actie RPG die momenteel gemaakt wordt voor de Switch, PS4 en Steam.  Wie de afbeeldingen hieronder bekijkt zal het meteen opvallen dat de game enorm veel weg heeft van the Legend of Zelda: Breath of The wild, iets waar ontwikkelaar Amplify Creations ook naar streeft. Reden genoeg dus om op Gamescom even met hem om de tafel te gaan zitten!

In Decay of Logos speel je Ada, een jonge avonturier die gezelschap krijgt van een mythisch eland. Ze ontmoet deze eland op de dag dat haar dorp wordt platgebrand door de Crimson Knights, en samen met haar nieuwe compagnon gaat ze op zoek naar wraak. Dit gaat natuurlijk niet vanzelf, en ze zal bevriend moeten raken met het mysterieuze wezen om puzzels op te lossen en de waarheid te vinden achter de aanval.

Tijdens het spelen viel het op dat Decay of Logos op het eerste gezicht inderdaad veel wegheeft van Breath of The Wild. Beide zijn het open werelden die het niet zo hebben op handje vasthouden: Decay of Logos draait om het avontuur dat je zelf maakt en zal je dan ook nauwelijks aanwijzingen geven over wat je moet doen. Zo heb je geen kaart en zul je moeten navigeren door middel van herkenningspunten zoals torens. Daarnaast kwam ook de stijl erg overeen met Breath of the Wild, met veel heldere kleuren, die ondanks hun cartoon uitstraling toch enorm gedetailleerd naar voren komen. Beide games houden ook enorm veel van puzzels, welke je in het geval van Decay of Logo’s samen met je eland zult moeten oplossen. Je zult daarvoor echter eerst een band met het beest moeten opbouwen. Door het voeren van bessen en het geven van aandacht groeit jullie vriendschap gestaag, en zal het eland je vaker kunnen helpen. Als je het goed doet zul je het uiteindelijk zelfs kunnen berijden! Schattig, en mede door dit maakt Decay Of Logo’s op het eerste gezicht een vredige, kleurrijke indruk.

Het was dan ook best een schok dat Decay of Logos helemaal niet zo “tam” bleek te zijn als Breath of The wild. Vanaf het moment dat je je eerste wezen aanvalt zul je merken dat de game absoluut geen makkelijk spelletje speelt. Niet alleen omdat het gras na een goede uithaal opeens bloedrood kleurt, maar ook omdat de wezens slim en tactisch zijn. Het vechten heeft wat weg van Dark Souls, waar zelfs de kleine wezens je binnen no-time dood hebben en je je aanvallen goed moet timen. Dit viel vooral op toen de ontwikkelaar ons graag een boss battle wou laten zien. Hij probeerde naar de ruimte met de boss te rennen, maar werd tot twee keer toe doodgeslagen door kleinere wezens die hij niet wist te ontwijken. Brutal.

De game bevat daarnaast RPG elementen waar je u tegen kunt zeggen. Wapens, armorsets en magische spreuken zijn overal te vinden, en je kunt dit combineren op de manier die jij wilt. Wel grappig is dat dit niet overal kan, jij kan als Ada namelijk maar weinig spullen bij je dragen. Het eland dient in dit geval als inventory space, en je zult dus ook bij haar moeten “voorbereiden” voordat je een dungeon in gaat of iets gaat verkennen. Er zit daarnaast een level systeem in gebaseerd op de Elder Scrolls games, waardoor je beter wordt in dingen die je vaak doet. Zo zal het verslaan van vijanden bijvoorbeeld je strenght levelen, terwijl het oplossen van puzzels je intelligence verhoogt.

Decay of Logos lijkt dan ook een game te worden die de beste elementen van een aantal andere RPG’s probeert te combineren. Klinkt goed natuurlijk, maar het is nog maar de vraag of ze deze ambitie waar kunnen maken. De lengte van de game zou volgens de ontwikkelaar tenminste zo’n 8 tot 10 uur zijn. Dit hoeft geen probleem te zijn, maar wij vroegen ons af of de vele elementen dan wel optimaal benut kunnen worden. Een ontdekkingsreis waar je in 8 tot 10 uur doorheen bent klinkt kort, vooral wanneer je de gevechtsmechanieken meetelt. Zoals de boss battles er nu uitzien kan ik me inbeelden dat ik een uurtje bezig ben om er één te verslaan, dus dit zou kunnen betekenen dat de game echt heel kort is. Door alle RPG elementen en de semi-open wereld kregen we in deze demo echter het idee dat de game veel groter is. Tijdens het spelen was de grootte echter moeilijk te bepalen, dus hiervoor zullen we echt moeten wachten tot hij uitkomt.

Als laatste kunnen we helaas ook nog niet zoveel zeggen over de prestaties van de Switch versie. We speelden namelijk een PS4 versie op de Switch. De ontwikkelaar legde uit dat deze versie er iets beter uitzag dan hetgeen dat we voor de Switch krijgen, maar in ruil daarvoor zullen de framedrop die ons nu plaagde ( vooral op de open velden hadden we hier veel last van) eruit gehaald zijn.

AL met al is Decay of Logos zeker een game om in de gaten te houden. De vele RPG elementen lijken hier te zijn gecombineerd tot iets nieuws, en als de game er zou uit blijft zien wordt het zeker iets unieks. De trailer kun je in ieder geval alvast hieronder bekijken!

Patricia

Hallo daar! Mijn naam is Patricia en ik ben alweer 28 jaar oud. Ik hou van verhalen en ben een groot gedeelte van mijn tijd bezig deze te maken als zijnde tekeningen, tekst en games. Ik ben groot Nintendo fan sinds ik Pokémon Silver kreeg op mijn 11e verjaardag, en je kunt mij wakker maken voor games met unieke of excentrieke verhalen. Hoe gekker hoe beter!

2 gedachten over “[Hands-On] Decay of Logos

Geef een reactie