[Hands-on] Robothorium: Sci-fi Dungeon Crawler

Heb jij interesse in het leiden van een revolutie tegen de mensheid als een A.I.? Wij hebben dan de perfecte game voor je uitgetest op Gamescom!

Robothorium is een futuristische turn-based, roguelike RPG, waarbij al je keuzes een directe impact hebben op je revolutie tegen de mensheid. Het is aan jou om een team van robots samen te stellen, bondgenoten te kiezen en je troepen te leiden naar het volgende robottijdperk. De game is in ontwikkeling bij Goblinz Studio en zal in 2019 verschijnen voor Nintendo Switch.

In Robothorium stap je in de rol van een A.I. die als taak heeft een robotleger te leiden in een revolutie tegen de mensheid. Je zult in de loop van de game verschillende missies krijgen om te ondernemen, wat vaak betekent het overnemen van een vijandige basis. Nu het gaat om een roguelike RPG, zijn de plekken die je bezoekt willekeurig gegenereerd. Je loopt dan van kamer naar kamer waarin zich voorwerpen, vijanden of andere bijzonderheden zich kunnen bevinden. Soms kun je bijvoorbeeld een kamer vinden met een ventilatierooster. Dit rooster kun je vernietigen, hacken of deactiveren. Je hebt voor elk van de opties een bepaalde kans van slagen Als het je lukt krijg je bijvoorbeeld voordelen in volgende gevechten. Volgens de ontwikkelaar zullen keuzes die maakt invloed hebben op de rest van de game, maar dit hebben we zelf nog niet kunnen ondervinden.

De missies duurden niet al te lang, wat natuurlijk perfect is op de Nintendo Switch. Wel kregen we het gevoel dat de willekeurig gegenereerde werelden uiteindelijk nogal gaan vervelen. Je bestuurt namelijk niet de robots stuk voor stuk, maar ze bewegen allemaal in een beweging van kamer naar kamer, welke allemaal op elkaar lijken. Soms is de enige manier om ze te onderscheiden door te kijken naar de kaart. Op den duur werd de ervaring hierdoor ietwat eentonig.

De gevechten zijn te vergelijken met de typische RPG-formule. Je valt dus om beurten aan met standaard, speciale en legendarische aanvallen. Standaardaanvallen kunnen altijd worden gebruikt, legendarische aanvallen hebben we niet kunnen uitproberen en speciale aanvallen verhogen een oververhittingsmeter. Als deze meter vol is, raakt je robot oververhit en kun je één beurt niet bewegen. Dit kan verholpen worden door gebruik te maken van normale aanvallen, want deze verlagen deze meter weer.

De gevechten waren beter uitgewerkt dan de wereld waar je in loopt. De ontwikkelaar speelt het wel behoorlijk op safe, want echt bijzondere mechanieken worden niet gebruikt. De verschillende robots hebben allemaal een eigen functie en vervullen hiermee de standaard klassen van een RPG, zoals een tank, healer en support.

Dat we al heel warm lopen voor deze roguelike RPG kunnen we niet zeggen, maar voor liefhebbers heeft deze titel zeker potentie. De Switch-port zag er goed uit en speelde hetzelfde als op de pc. Wel waren de letters soms erg klein in handheld-modus en zal de Switch-versie geen online-multiplayer ondersteunen; deze functie zal enkel beschikbaar zijn in de pc-versie. Volgens Goblinz Studio moet Robothorium: Sci-fi Dungeon Crawler begin 2019 uitkomen op Nintendo’s hybride console.

Ruben

Ik ben 22 jaar en van jongs af aan al een groot fan van Nintendo en hun games. Het is moeilijk om tussen de geweldige series favorieten te kiezen, maar de Mario-games hebben sinds jongs af aan een speciale plek in mijn hart.

Geef een reactie