[REVIEW] Titan Quest

Titan Quest, de populaire ARPG van THQ, komt naar de Switch. Maar hoe goed is de game nog na al deze jaren?

Titan Quest komt oorspronkelijk al uit 2006. Het is een action roleplay hack-and-slash game, wat hem onder dezelfde games schaart als bijvoorbeeld de Diablo-franchise. In essentie betekent dit dat je top down een personage speelt dat je tot in de puntjes kunt optimaliseren (denk aan stats, skills en dergelijke) en je hiermee een verhaal doorloopt waarin je doel is om zoveel mogelijk vijanden van kant te maken. De vijanden laten namelijk te pas en te onpas nieuwe equipment vallen, die jij daarna aandoet om beter te worden. Hiermee kun je sterkere vijanden aan, die daarna weer betere equipment laten vallen. Enzovoort.

Een avontuur in het oude Griekenland

Het verhaal in Titan Quest is daarnaast best interessant, al verdwijnt het snel naar de achtergrond. Het speelt zich af in het oude Griekenland, waar, net zoals in de Griekse mythologie, de Titanen na een immense oorlog met de goden gevangen zijn gezet. De game begint wanneer een trio mindere titanen, genaamd Telkines, ervoor zorgen dat Olympus afgesloten wordt van de menselijke wereld. Ze roepen daarna hordes monsters op om de mensheid te terroriseren, terwijl zij de Titanen proberen te bevrijden. Jij speels een naamloos personage in een dorp waar monsters de lokale bevolking en hun oogst bedreigen. Na hun geholpen te hebben ga je op reis, terwijl je steeds meer leert over de Telkines en hun plot om de titanen te bevrijden. Je blijft daarbij niet alleen door Griekenland, ook Eqypte, Azië, Olympus en de onderwereld komen aan bod.

Alle gesproken tekst is ook daadwerkelijk ingesproken, maar je zult merken dat je het gehele verhaal gedeelte van Titan Quest al snel skipt. Niet alleen gaat dit namelijk behoorlijk traag (ze nemen de tijd voor het spreken, en de tekst is nog trager), maar ook boeit het gewoon niet zoveel. Het is leuk dat die ene man graag zijn ketting terug wil, maar eigenlijk wil je gewoon nieuwe equipment verzamelen. Jammer, want het verhaal is best interessant en had met een beetje meer moeite goed geïmplementeerd kunnen worden.

Zoveel mogelijkheden.

De gameplay is typisch aan ARPG’s van dit tijdperk met vele mogelijke classes, skills, equipment en andere mogelijke statistieken. Het is dan ook vooral een nummertjes game, waarbij je de nummertjes hoog genoeg probeert te krijgen om de moeilijkste bazen te verslaan. Deze nummertjes zijn te beïnvloeden door drie categorieën: je attributes; (strength, dexterity en intelligence) waarmee je bepaald wat voor soort equipment je kunt dragen en hoe hoog je mana en health is, je skills; waarmee je bepaald welke vaardigheden je kunt gebruiken in gevechten, en je equipment; de voorwerpen die je in de wereld vindt die bonussen geven aan andere nummertjes. Bij elke level up krijg je twee attribute points en drie skill points, waarmee je een machtig personage probeert te bouwen waarvoor zelfs de goden bang zijn. Je hebt daarnaast alle keuze die je wilt, behalve dat je een class zult moeten kiezen kun je zelf bepalen hoe je het invult. Wil jij een tovenaar die eigenlijk iedereen stiekem met een (magische!) knots op zijn hoofd slaat? Of een assassin die juist skeletten oproept om anderen af te maken? Ga ervoor. Je zult even moeten stoeien om er iets goeds van te maken, maar het kan zeker. De game bestaat daarnaast uit drie playthroughs, waarbij elke playthrough een stuk moeilijker en interessanter is dan de vorige. Bepaalde monsters en bosses kom je zelfs pas tegen in latere playthroughs!

Titan Quest op de Switch

Titan Quest is dan ook nog steeds één van de betere (en vooral uitgebreidste!) ARPG’s die er te krijgen zijn. Er is alleen één probleem. De Switch versie is lui. Heel lui. Titan Quest is een game die oorspronkelijk gemaakt is voor de PC. De grootte van letters, de manier waarop de informatie op je scherm wordt weergegeven, dit is allemaal berekend voor een computer scherm. Toen Titan Quest in 2016 naar mobiel en consoles kwam moest dat natuurlijk allemaal aangepast worden en eerlijk gezegd kun je zien dat op sommige vlakken hier best tijd en moeite in is gestoken. De manier waarop je jouw statistieken bekijkt en in gevechten snel, maar makkelijk van skills kan wisselen, er is nagedacht over hoe dit op zijn best naar voren komt. Er zijn echter zoveel dingen waar gewoon niet over is nagedacht. Een kleine tutorial om de knoppen uit te leggen zou bijvoorbeeld geen overbodige moeite zijn geweest en ook de console exclusieve autotarget functie werkt niet goed. Het is inderdaad makkelijk dat je zelf geen monsters hoeft te selecteren, maar het is vervelend dat de game nog wel eens monsters selecteert die niet meteen dood moeten. Ik waardeer dat je de baas zo snel wilt doodklappen game, maar als er 5 kleinere vijanden op mij in slaan wil ik die misschien eerst doodmaken! Nu zit er wel een manier in om handmatig te wisselen, maar deze is zo vreemd en onnodig ingewikkeld dat je vaak al dood bent voordat je ook maar hebt kunnen weglopen. En dan hebben we het niet eens over de grootte van de tekst, die in handheld mode niet eens te lezen is!

Game breaking Bugs en Glitches.

Het grootste probleem is echter dat er niets is veranderd aan alle fouten die Titan Quest al had. Niet alleen zijn deze gewoon meegekomen naar de “Remastered” Switch versie, in sommige gevallen zijn ze zelfs uitgebreid of erger gemaakt. De vele visuele bugs en framedrops zijn misschien nog te overzien, maar er zitten ook game breaking bugs waardoor je spel vastloopt of op een andere manier de game verpest. Zo willen pets niet altijd reageren, kan de game crashen als je van Act 1 naar Act 2 wilt gaan (probeer die maar eens op te lossen) en kunnen voorwerpen verdwijnen als je doodgaat. Stel je voor, je hebt een prachtige build gemaakt die werkt op je nieuwe verkregen equipment. Je wilt dit uitproberen op die ene baas, maar gaat helaas dood. Bam! Equipment kwijt. Je zou kunnen beargumenteren dat je wel een nieuw voorwerp vind, maar deze game is gebaseerd op nummertjes. Op een bepaald moment heb jij een bepaalde “build” voor ogen en probeer je precies dat stukje equipment te vinden dat hierop aansluit. Zoiets verliezen is dan niet alleen een fout, dat is een bug die in dit soort games gewoon niet mag voorkomen. Co-op is daarbij nog erger aangezien je EXP niet deelt, maar de verkregen buit wel moet delen en de game daarbij niet eens goed registreert wie wat heeft opgepakt. Dag awesome loot, hallo crashes!

Conclusie:

Titan Quest uit zichzelf is een prima tot zelfs uitstekende game. Alhoewel casual gamers na een tijdje overdondert zullen worden door de vele statistieken en de fouten die ze hebben gemaakt bij het kiezen van stats en skills, zullen hardcore spelers hierdoor alleen maar gemotiveerd worden om het beter te doen. Titan Quest is daarbij één van de meest uitgebreide spellen in het genre, met hun vele classes, talloze combinaties daarvan en geen limieten op hoe jij je personage wilt bouwen. Maar dit is een slechte port van een goede game. Speel hem alsjeblieft niet op de Switch. Met alle bugs, mogelijke crashes en af en toe ronduit frustrerende controls is dit de prijs van €40,- absoluut niet waard.

Cijfer: 4,8