[REVIEW] Overcooked! 2

Na de goed ontvangen game Overcooked! komt Ghost Town Games nu met een vervolg, genaamd: Overcooked! 2. Jordy ging maar al te graag voor jullie de keuken in. Lukte het hem om het hoofd cool te houden of raakte hij volledig over de kook? Je leest het in deze review.

Overcooked! 2 is een coöperatieve kooksimulatie game, speelbaar tot 4 spelers. Het doel van het spel heeft niet veel uitleg nodig: de game speelt zich volledig af in de keuken. Je ontvangt bestellingen en het is aan jou om zoveel mogelijk bestellingen binnen de tijd gereed te maken. Echter, dit klinkt makkelijker dan het daadwerkelijk is. In Overcooked! 2 kan het er behoorlijk hectisch aan toe gaan en kun je aardig ”over de kook” raken. Dat laatste is ook waar het spel zijn naam aan te danken heeft. Een goede samenwerking is dus cruciaal om een level goed af te sluiten.

In Overcooked! 2 sta je met meerdere personages in de keuken om gerechten te maken. De acties die elk poppetje uit kan voeren zijn erg simpel, met de X-knop hak je gerechten, met de A-knop pak je dingen op en met de linker joy-stick beweeg je het personage. De besturing is dus niet heel lastig, maar in alle hectiek dat het spel met zich meebrengt kan dit nog wel eens vergeten worden…

Story mode

Het spel bevat een story modus, waarin je met een foodtruck over een landkaart navigeert tussen de verschillende levels. In het vorige deel heb je de wereld gered van de Ever Peckish, ditmaal zijn het The Walking Bread die de onrust komen verstoren. Het is aan jou de taak om weer de keuken in te gaan en de honger van deze zombie-achtige broden te stillen. Het verhaal van deze modus is erg leuk om te volgen, dit komt mede door de grote diversiteit tussen de levels, de leuke grafische stijl en de humoristische elementen in de game. In het ene level sta je sushi te maken in een chinees restaurant en later sta je weer in een burger restaurant en moet je burgers bakken. Elk level heeft zijn eigen recepten en bevat verschillende bewegende onderdelen. Dit maakt het vaak best een uitdaging om een level goed af te sluiten, omdat de weg die je als eerst gebruikte om aan de andere kant van het level te komen een aantal seconden later al niet meer relevant kan zijn. De manier waarop de moeilijkheidsgraad tussen de levels toeneemt voelt ook erg goed. In het begin is het nog een fluitje van een cent om een level te voltooien, maar als je de laatste levels bereikt, zit het in een keer kunnen voltooien er écht niet meer in. Erg leuk dus voor de mensen die wel van een uitdaging houden.

Samen spelen

Naast de story modus draait het spel natuurlijk om de multiplayer mogelijkheden. Dit kan in de modi arcade en versus. Voor het eerst in de serie is het mogelijk om via het internet online tegen andere gamers te spelen. Lokaal spelen tegen vrienden of familie is ook nog steeds mogelijk in Overcooked! 2. In de arcade modus van het spel werk je samen met 2 tot 4 vrienden om de gerechten te bereiden. In de versus modus speel je – zoals de naam  al doet vermoeden – tegen je vrienden. De persoon die de meeste punten haalt, heeft gewonnen. Wanneer je online speelt kun je communiceren met je tegenspelers doormiddel van emotes. Dit zijn korte berichtjes als ”Ok”, ”We dit it” en ”Well played”. Dit is een handige toevoeging om snel tegen je tegenspelers iets te laten weten.Maar het zelf kunnen instellen van deze tekstjes was waarschijnlijk toch handiger geweest, aangezien deze berichtjes niet heel erg veel te maken hebben met de manier waarop je samenwerkt tijdens het spel. Je kunt merken dat het spel is gemaakt met in het achterhoofd dat dit vooral samen gespeeld gaat worden. De story modus alleen spelen is erg leuk en vermakelijk, maar samen met je vrienden kun je zoveel meer plezier uit dit spel halen. Ik heb een aantal keer met mijn vrienden aardig moeten lachen wanneer iemand bijvoorbeeld weer de afgrond inviel, dit soort momenten heb ik bij de story modus niet gehad.

Op audiovisueel gebied valt er niet te zien dat de game door een relatief kleine ontwikkelaar is gemaakt. De schattige animaties zien er goed uit en ook de kleuren spatten van je scherm af. De muziek die is toegevoegd past erg goed bij de verschillende levels. Het moment dat de muziek sneller begint te lopen en je als het ware probeert op te jagen, doet ook goed zijn werk en zorgt voor nog meer chaos in de keuken. Al met al is Overcooked! 2 – net zoals zijn voorganger – echt een plaatje om naar te kijken én te luisteren.

Overcooked! 2 is dé game voor wie opzoek is naar een goede multiplayer game. Door de nieuwe speelmogelijkheden hoeft dat in dit vervolg niet altijd meer lokaal te zijn, want online spelen is nu ook mogelijk. De story modus in de game is leuk om te volgen en zeker niet aan de korte kant, nadat je alle levels hebt vrijgespeeld, is de volgende uitdaging om op elk level drie sterren te krijgen. Een erg leuke bezigheid voor de completionisten onder ons. De modi arcade en versus zijn er leuk en uitdagend om met vrienden te spelen. De story modus is ook erg leuk om te spelen, maar uit deze modus valt niet net zoveel plezier te halen als uit de andere modi. Voor een prijs van 25 euro is Overcooked! 2 zeker geen dure game, Heb je mensen om dit spel samen te spelen of vind je het niet erg om tegen random mensen online te moeten spelen? Dan is Overcooked! 2 écht een super leuk spel voor een goede prijs.

Cijfer: 8,2

Jordy Blanken

Al op een vrij jonge leeftijd kwam ik via mijn neef in aanraking met Nintendo via de Wii en de Nintendo DS. Ik was direct erg geïnteresseerd in het merk en deze interesse is in de afgelopen jaren alleen maar sterker geworden.

4 gedachten over “[REVIEW] Overcooked! 2

• 18/08/2018 om 21:27
    Permalink

Goede review! Ik vraag me ook wel af of er grote sprongen zijn gemaakt ten opzichte van de eerste game. Ik heb Overcooked! nooit gespeeld, maar ben het nu wel aan het overwegen. Begin ik dan best bij de eerste game? Of is de tweede game een duidelijke verbetering? Ze hebben online toegevoegd, maar zijn er nog andere noemenswaardige veranderingen/verbeteringen?