[REVIEW] Pool Panic

Poolen op wel een hele bizarre wijze!

Poolen op een wel heel bizarre wijze!

Pool Panic is de nieuwste game van Adult Swim Games. Deze studio is onder andere bekend van de Rick and Morty-games en de Samurai Jack-spellen. Pool Panic is, zoals de naam al doet vermoeden, een spel met in de hoofdrol de sport poolen. De regels in het spel zijn simpel: het zijn gewoonweg de normale regels van poolen. Het is namelijk de bedoeling om met de witte bal eerst de gekleurde ballen weg te spelen en daarna als laatste de zwarte 8-bal. Ben je benieuwd hoe dit spel uitpakt? Je leest het in onze review.

Poolen op een speciale manier

Als we kijken naar de meer bekende sport spellen zoals FIFA en NBA, dan zie je vaak dat ze zo realistisch mogelijk zijn. Pool Panic is daarentegen verre van realistisch en is vrij bizar. Adult Swim Games claimt dat Pool Panic de ‘minst realistische pool simulator’ is en daar kan ik ze geen ongelijk in geven, het spel is immers te krankzinnig. Je bent namelijk een witte speelbal die zich vrij kan voortbewegen over het speelveld. Met de ZR-knop kan je een harde stoot aan je bal geven en met de R-knop een wat zachtere, maar beheerste stoot.

Het doel is om de benodigde speelballen in een van de gaten te schieten en daarna de zwarte bal. Dit is makkelijker gezegd dan gedaan. Er zijn namelijk verschillende kleuren ballen met elk hun eigen persoonlijkheid. Rode ballen blijven gewoon liggen en zijn het makkelijkst. Gele ballen zijn al een stukje lastiger, want die zijn bang en zullen voor je wegrennen. Groene ballen functioneren als doelman en willen de bal van je stoppen en oranje ballen hebben skates en ontwijken je. Het oogt dus eerst als een makkelijk spelletje, maar is eigenlijk een spel waar je strategisch moet nadenken om de levels te halen.

De verschillende soorten ballen zorgen soms wel voor irritatie. Vooral voor beginnende spelers kan dit erg veel frustratie opleveren. Je komt namelijk al snel in aanmerking met de verschillende types. In het begin is het namelijk ook nog erg wennen aan de ietwat vervelende richtknop, die het sneller laat bewegen dan je wilt. Dit in combinatie met de type ballen zorgt in het begin voor wat irritatie, maar zal snel beter aanvoelen.

Veel diversiteit

Deze puzzels zijn erg variërend. Het spel bevat namelijk meer dan 100 levels en weet steeds wel weer een nieuwe twist te geven. Je moet wel zelf eerst even naar de levels toe rollen. Dit is niet erg, want Pool Panic biedt een grote mooie wereld aan met genoeg geheimen om te ontdekken. Er zijn verschillende gebieden met elk hun eigen obstakels. In het bosgebied zijn er bijvoorbeeld boomstammen die voor blokkades zorgen. Adult Swim Games geeft zo elk gebied hun eigen gevoel en dit pakt goed uit. Behalve de gevarieerde gebieden biedt Pool Panic ook afwisseling in speelvlakken. Je speelt vrijwel nooit op een gewone pooltafel en dat is best origineel. Zo zijn er levels in de woestijn, maar ook op piratenschepen, campings en zelfs de kerk! Er zijn zoals ik al zei meer dan honderd levels en toch blijft het steeds verfrissend.

Op jacht!

Elk level heeft vier trofeeën om te verzamelen. De gemakkelijkste is om allen ballen in de gaten te krijgen. De tweede trofee krijg je door het level te behalen binnen het tijdslimiet en de laatste twee kan je krijgen door niet jezelf en niet de zwarte 8-bal te vroeg in een gat te krijgen. Het is eigenlijk onmogelijk om alle trofeeën in één keer te bemachtigen. Je zult dus levels opnieuw moeten spelen als je alles wilt krijgen. Dit zorgt voor een hoge replay-waarde. Soms kan dit wel eentonig worden als je graag een specifieke trofee wilt. Latere levels in dit spel zijn af en toe erg lastig en zullen veel geduld eisen.

Pool Panic ziet er helder en kleurrijk uit en draait op een stabiele 60 beelden per seconde. De achtergrondmuziek past wel goed bij het thema van het spel. Zo hoor je allemaal vrolijke deuntjes op de achtergrond terwijl je de ballen in de gaten aan het mikken bent. Het is alleen niet erg memorabel en bijzonder, je zou het niet snel meer herkennen buiten het spel.

Pool Panic’s claim om minst realistische pool simulator te zijn, is geen leugen. In het spel zul je de meest bizarre situaties tegenkomen. Je kan namelijk zelf met je bal lopen en richten, maar het richten is iets te gevoelig en voelt daarom zeker in het begin frustrerend. Als je eenmaal de besturing onder de knie hebt is het vermakelijk. De levels zijn erg divers en bieden steeds maar weer nieuwe mogelijkheden. De game bevat een hoge replay-waarde, maar kan soms wel repetitief aanvoelen. Al met al is Pool Panic een absurde game, maar heeft zo wel zijn eigen charme.

Cijfer: 7,4