[REVIEW] Code of Princess EX

Op 19 april 2012 verscheen Code of Princess voor de Nintendo 3DS. Vandaag, ruim zes jaar later, komt het spel naar de Nintendo Switch. Hoe dit spel presteert lees je in deze review.

Toen Code of Princess in 2012 voor het eerst verscheen werd het redelijk gemiddeld ontvangen. Er waren een aantal hele sterke punten (voice acting!) maar ook wat zwakkere punten. Zo zat het spel technisch niet altijd goed in elkaar en was de verhaalmodus voor velen niet interessant genoeg. In deze review zullen alle aspecten van het spel aan bod komen en waar mogelijk vergeleken worden met de 3DS-versie. 

Verhaal

Allereerst het verhaal, hierin is (helaas) weinig veranderd. Met een steeds groter groeiend team ga je de strijd aan in verschillende missies. In het totaal zijn er ruim 30 missies te spelen. De missies in dit spel zijn erg kort, vaak niet langer dan 2 of 3 minuten. 

Het uitspelen van alles missies neemt daardoor ongeveer 5 uur in beslag. Dit is inclusief de tijd die je naar tussenfilmpjes zit te kijken. Deze tussenfilmpjes zijn overigens het meest vermakelijke aan het spel. De ontwikkelaars hebben duidelijk geprobeerd veel humor in deze momenten te verwerken en dat is vaak goed gelukt. Meerdere malen heb ik hardop gelachen om een grap in een van deze filmpjes. 

Is het gelukt om het spel uit te spelen, dan kan je er voor kiezen om het ook met een ander karakter uit te gaan spelen. Hierdoor kan je de game meerdere keren uitspelen zonder dat je het gevoel hebt dat je steeds hetzelfde aan het doen bent. 

Gelukkig zijn er genoeg karakters (meer dan 50!) om uit te kiezen, houd je er van om alles uit een spel te halen dan heb je bij dit spel dus genoeg te doen. Ben je iemand die een spel na het uitspelen niet veel meer aanraakt dan ben je snel uitgespeeld. 

Overige modi

Naast de verhaalmodus zijn er nog verschillende andere modi in het spel te vinden. Zo zit een freeplay optie in waarbij je alle missies nog eens na kan spelen in de volgorde die jij wil. Ook kan je daarbij gebruik maken van de co-op functie in het spel. Zo kan je met twee spelers strijden voor de overwinning. 

Ook zit er een online modus in. Hierin kan je het samen met medespelers opnemen tegen een stel vijanden of je neemt het als speler op tegen een andere speler. 

Het is leuk dat deze modi zijn toegevoegd. Dit zorgt ervoor dat je het spel ook nadat het is uitgespeeld toch nog wat vaker oppakt. Verwacht overigens geen hele diepgaande opties of mogelijkheden in deze modi. Het is een leuk extraatje maar meer ook niet. 

Audio

Op het gebied van audio blonk het spel uit in de voice acting. Helaas is er een grote veranderingen ten opzichte van de 3DS-versie. De Engelse voice acting is verdwenen alle stemmen zijn nu enkel te luisteren in het Japans. Dit terwijl de 3DS-versie volledig Engelstalige voice acting had. Waarom de ontwikkelaars hiervoor hebben gekozen is mij niet duidelijk. De Engelse stemmen moeten er al geweest zijn. Natuurlijk zijn er ook mensen die juist blij zijn met de Japanse voice acting. Persoonlijk vind ik het jammer dat ze dit niet optioneel hebben gelaten, zodat de speler zelf kiezen of hij Engelstalige of Japanse voice acting wil hebben. 

De overige geluiden klinken ook niet super goed. Er lijken weinig upgrades uitgebracht te zijn in het geluid. De muziek die op de 3DS nog wel aardig klonk valt nu juist tegen als deze uit je tv/speakers komt. 

Visueel

Grafisch is het spel op sommige punten flink verbeterd en op andere punten blijven hangen in de tijd en mogelijkheden van de 3DS. Kijk je naar de karakters dan zie je daar duidelijk de pixelige stijl gebaseerd op de resolutie van de Nintendo 3DS. Ook de omgevingen zien er gedateerd uit. 

Dit minpunt vervalt overigens in zijn geheel als je gaat spelen in handheld modus. Op het kleinere scherm heb je minder last van de pixelige omgeving en karakters. Hierdoor merk je dat het spel in eerste instantie gemaakt was met de kleine schermen van de 3DS in het achterhoofd. 

De tekst en de icoontjes hebben wel allemaal een upgrade naar HD gehad. Deze zijn er ontzettend scherp en goed verzorgd uit. Ook de tussenfilmpjes in het spel lijken scherper dan die van de 3DS. 

Een ander groot pluspunt is dat het spel nu loopt op een vloeiende 60 beelden per seconden. De 3DS had vaak nog moeite om een constante 30 beelden per seconde vast te houden. Voor een spel met zo veel actie is dat een welkome verbetering. 

Conclusie

Code of Princess is in een aantal punten een stuk verbeterd ten opzichte van zijn inmiddels verouderde 3DS broertje. Helaas heeft de ontwikkelaar niet meteen alles aangepakt en lijkt dit daardoor een makkelijke manier te zijn om snel wat geld te verdienen. Heb je dit spel al op de 3DS gespeeld dan zou ik niet snel aanraden om dit spel ook nog op de Switch aan te schaffen. 

Is het spel nieuw voor je dan hangt het van een aantal dingen af. Als je van hack-and-slash games houdt is het een prima spel waar je je (voor korte tijd) mee kan vermaken. De prijs is dan echter wel aan de hoge kant voor het vermaak wat je er voor terug krijgt. Ben je toevallig ook nog iemand die graag voor de 100% gaat dan kan je ook meer dan genoeg tijd in dit spel steken. In dat geval is dit een echte aanrader!

cijfer: 6,1

 

Jop

Een 24 jarige Nintendo fan. Op het moment volg ik een IT-Traineeship bij Calco. In mijn vrije tijd vaak aan het gamen op mijn Switch of Pokémon aan het vangen in Pokémon Go. Zin in een potje Splatoon 2? Stuur me een berichtje!

2 gedachten over “[REVIEW] Code of Princess EX

Geef een reactie