[REVIEW] GO Vacation

Ben je klaar om tijdens jouw vakantie maar eens binnenshuis op vakantie te gaan?

Dat kan namelijk in GO Vacation op de Nintendo Switch. De game op de Switch is een port van het spel dat oorspronkelijk in 2011 op de Wii verscheen. Zeven jaar later brengt Bandai Namco het spel nog eens rustig uit in een HD-jasje op de Nintendo Switch. In Go Vacation ga je op vakantie naar het Kawawii Island. Echter, bruin bakken in de zon op een parelwit strand zit er niet bij. Het eiland zit namelijk vol met allerlei activiteiten die speelbaar zijn voor 1 tot 4 spelers.

De game verraad zijn oorsprong direct

Wanneer je het spel voor het eerst opstart, wordt je er direct aan herinnerd dat dit oorspronkelijk een Wii game is. Het informatiescherm waarin je wordt verteld dat je rekening moet houden met je omgeving zal bij veel gamers nog op netvlies gebrand zijn en ziet er zo goed als ongewijzigd uit, alleen wordt dit keer gebruik gemaakt van de Joy-con controller. Wanneer het spel écht begint wordt dit nog meer duidelijk. De verschillende landschappen in het spel hebben dezelfde hoekige uitstraling als dat we van veel Wii-spellen kennen uit die tijd. Dit is jammer, want als je de grafische kant van Go Vacation vergelijkt met andere Nintendo Switch-titels, dan weet je dat er echt veel meer op dat gebied uit de game gehaald had kunnen worden. De muziek die je op de achtergrond hoort is daarentegen erg tropisch en past nog steeds goed bij de titel.

Er is voor ieder wat wils…

Go Vacation biedt je meer dan 50 minigames. In het begin van de game moet je stempels verzamelen door langs alle activiteiten te gaan die er op het eiland te vinden zijn, dit doe je door jezelf te verplaatsen door middel van voortuigen als een skateboard of een waterscooter. Elk gebied op het eiland is ingericht om dingen met deze voertuigen te doen. In het City resort zijn bijvoorbeeld veel metalen stangen om te kunnen grinden met inline skates of een skateboard. Een leuke toevoeging, maar het spel draait natuurlijk om de activiteiten op het eiland.

Er zit veel variatie tussen de minigames. Paardrijden, tafelhockey en zelfs een waterpistoolgevecht behoren allemaal tot de catalogus van activiteiten op het Kawawii-eiland. Echter, helaas voelen de minigames vaak erg leeg aan en hebben weinig diepgang. Hierdoor worden ze al na een paar keer spelen saai. Bovendien zijn de minigames te makkelijk en bieden ze vrijwel geen uitdaging. Een goed voorbeeld hiervan is het karten: Je staat vrijwel direct op de eerste plaats en de moeilijkheidsgraad ligt vrij laag, verder gebeurt er op de baan weinig spannends. Hetzelfde geldt ook voor onder andere de waterscooter race en het paardrijden. Een gemiste kans voor een spel wat het met name moet hebben van minigames.

De besturing

In Go Vacation wordt opvallend weinig uitleg gegeven over de besturing, mocht je deze wel willen bekijken dan dien je eerst naar het pauze-menu gaan. Het spel is speelbaar  – net zoals op de Wii – door middel van bewegingsbesturing. Deze manier van spelen is erg leuk en het is fijn dat Bandai Namco dit niet uit deze versie van GO Vacation heeft gehaald. De besturing van het spel is wel even wennen en meestal niet zoals je gewend bent in bijvoorbeeld Mario Kart. Racen is daar een goed voorbeeld van. Om gas te geven druk je in GO Vacation op de Y-knop, terwijl dit in Mario Kart 8 Deluxe de A-knop is, wat veel logischer is. Na even spelen zit de besturing wel in je hoofd, maar het is wel even wennen en helaas niet altijd even logisch.

Ik heb samen met vrienden wél veel plezier beleefd aan de minigame waarin je binnen een bepaalde tijd zoveel mogelijk ballen in een grote ton moet gooien. Maar of je nou alleen voor die minigame dit spel moet kopen? De meeste andere minigames geven namelijk nauwelijks voldoening om ze vaker te blijven spelen. Jammer, aangezien de minigames het belangrijkste element van de game moeten zijn. Go Vacation lijkt je op het eerste gezicht dan ook te overtuigen door de flinke collectie aan minigames, schijn bedriegt hier uiteindelijk.

GO Vacation is op grafisch gebied zeker geen juweeltje, de geblokte uitstraling uit het Wii-tijdperk laat zien dat dit spel al wat langer mee gaat dan dat de Switch nu op de markt is. Dit hoeft geen probleem te zijn, want als de minigames erg leuk zijn en plezierig zijn om te spelen dan komt het hele spel wel tot zijn recht. Maar helaas mocht dit niet zo zijn. De verschillende activiteiten op het eiland zijn vaak erg simpel en leuk om één of twéé keer te proberen, maar dan is de lol er ook echt wel vanaf. Waarschijnlijk is GO Vacation meer een game voor de wat jongere gamers onder ons, dit komt onder andere door dat het spel je wat weinig uitdaging biedt. Daarnaast is de prijs van € 49,99 erg aan de hoge kant voor een Wii-port uit 2011 dat weinig vernieuwing biedt. Heb je thuis nog een Wii staan en ben je echt helemaal gek van simpele minigame-compilaties? Dan moet je je afvragen of je niet beter op een 2e-hands website op zoek kunt gaan naar een exemplaar voor de Wii.

Cijfer: 5,8

Jordy Blanken

Al op een vrij jonge leeftijd kwam ik via mijn neef in aanraking met Nintendo via de Wii en de Nintendo DS. Ik was direct erg geïnteresseerd in het merk en deze interesse is in de afgelopen jaren alleen maar sterker geworden.

4 gedachten over “[REVIEW] GO Vacation

• 30/07/2018 om 10:08
    Permalink

M’n vriendin heeft em gehaald en ik kan me wel vinden in deze review, behalve dan dat de kwantiteit aan laag cijfer krijgt. Er is toch redelijk veel te doen.
    M’n vriendin daar en tegen is zich prima aan het vermaken met dit spel.

• 30/07/2018 om 22:23
    Permalink

Leuke review, toen ik enkele jaren geleden GO Vacation speelde op de Wii, vond ik het erg leuk.
    Ik vind het jammer dat Bandai Namco voor de volle prijs van €40 (!) een bijna regelrechte kopie verkoopt wat men voor maar een paar euro voor de Wii kan halen. Ik had wat extra minigames verwacht of wel wat betere graphics.

Ik vind de originaliteit wel goed van deze game, er is toch wel veel verschil tussen de 5 delen op het eiland en de minigames. But thats my opinion :).

Goed geschreven! 🙂