[SPECIAL] De geschiedenis van… Star Fox – Deel 3

Neem een plaats in de Arwing en vlieg door de geschiedenis van de Star Fox-serie heen!

In het tweede deel over de geschiedenis van de Star Fox-serie werden de titels voor de Nintendo Gamecube en Nintendo DS besproken. Indien je dat hebt gemist dan kan je de voorgaande artikelen hier terug vinden. In het derde deel gaan wij verder en nemen jou mee naar de remake van Star Fox 64 en de titels voor de Nintendo Wii U.

Star Fox 64 3D

Na de commercieel teleurstellende Star Fox Command kreeg de serie een nieuwe kans. Ditmaal werd er gekozen voor een remake in plaats van een gloednieuwe titel. De remake van Star Fox 64/Lylat Wars werd tijdens E3 2010 aangekondigd voor de Nintendo 3DS en een release volgde vrij snel, maar werd het een succes?

Miyamoto gaf tijdens een interview aan dat hij de ontwikkelaar van de remake, Q-Games, had gewaarschuwd. Hij zou hebben gezegd dat als Star Fox 64 3D niet de beste titel uit de serie zou worden en niet genoeg geld zou opbrengen, dat dit wel eens de laatste titel uit de serie kon worden. Dit werd met een knipoog en een lach aan de desbetreffende journalist verteld, maar achteraf gezien kunnen we concluderen dat daar een kern van waarheid in zit.

Q-Games heeft logischerwijs zijn best gedaan om een sterke remake af te leveren. De titel voor de Nintendo 3DS bevat voldoende nieuwigheden om zich van het origineel te onderscheiden. Denk aan de verbeterde graphics, het gebruik maken van de tweede scherm en online mogelijkheden. De titel werd dan ook goed ontvangen door critici, maar kende helaas geen sterke verkoopcijfers. Hoewel de verkoopcijfers bijna het dubbele zijn van Star Fox Command, mag Star Fox 64 3D zich bij de slechts verkopende Star Fox-titels scharen.

Star Fox Zero

De teleurstellende verkoop van Star Fox 64 3D mag dan een feit zijn, dat heeft Nintendo niet weerhouden om een nieuwe game te ontwikkelen. De meest recente Star Fox-game werd ontwikkeld voor de slechtst verkopende console van Nintendo en werd tijdens E3 2015 onthuld. Het jaar daarvoor vond echter een kleine teaser plaats, maar een ontwikkeling hing van een aantal voorwaarden af. Een van de voorwaarden was dat er voldoende vraag naar zou zijn en dat een extern ontwikkelteam hiermee aan de slag wilden gaan. De teaser werd dan ook juichend ontvangen van fans, en de ontwikkeling van Star Fox Zero ging onverstoord verder. Geheel vlekkeloos verliep dat niet.

Star Fox Zero was echter al een aantal jaar eerder in ontwikkeling geweest. De titel bestond destijds uit een demo die werd gebruikt voor de Nintendo Wii, om aan te tonen tot waar de console toe in staat zou zijn. Kort na de demo ging de ontwikkeling van een echte titel van start en zou uiteindelijk de opvolger worden van Star Fox Command, waarin gebruik werd gemaakt van Wii Speak en de befaamde Wii Motion Controllers. Helaas belande de titel al vrij snel in de ijskast en het zou dan ook nog jaren duren voordat de titel weer werd opgepakt.

Een afbeelding waarin Star Fox Zero werd geteased.

Na de lancering van de Nintendo Wii U bleek al snel dat de meest recente console zijn verwachtingen niet waar kon maken. Dit had te maken met een slechte marketing waardoor consumenten niet goed wisten wat ze met de GamePad aanmoesten, maar ook doordat derde partij ontwikkelaars geen nieuwe titels meer uitbrachten waardoor grote gaten in de releaselijsten ontstonden. Het antwoord van Nintendo op de magere releaselijst en slechte marketing is het uitbrengen van meer (kleine) titels uit eigen huis. De titels die zouden volgen staan in dienst staan van de GamePad, die elk op hun eigen unieke wijze de mogelijkheden van de GamePad hebben benutten.

Een van de titels die de mogelijkheden van de GamePad moest laten zien is Star Fox Zero. Na jaren afwezigheid mocht de intergalactische vos weer terugkeren. De onthulling vond dan ook op een zeer passende wijze plaats met Muppets, waarmee de referentie naar Thunderbirds en de boxart van Star Wing werd gemaakt. Maar niet alleen stonden de Muppets in de spotlight. Met een Star Fox-titel onder leiding van Miyamoto kon hij een overgebleven element uit Star Fox 2 toepassen in het HD-avontuur: De Walker. De vernieuwende voertuig maakte zijn comeback en was voor het eerst speelbaar. Hoewel de poppenkast en de Walker niets meer dan vreugde bracht, verliep de ontwikkeling van Star Fox Zero gestaag.

Hoewel de hand van Platinum Games, de mede-ontwikkelaar van de game, duidelijk zichtbaar werd door reusachtige baasgevechten en actievolle scenes, kreeg de game veel kritiek te verduren. De kritische noten hadden betrekking op het grafische aspect van de game en de besturing. Het zou er lelijk en kaal uit zien, en de besturing zag er omslachtig uit. Nintendo heeft hier gehoor aan gegeven door meer tijd te nemen voor de ontwikkeling en koos er voor om het een aantal keer uit te stellen. Dit leidde tot gedetailleerdere omgevingen en een koerswijziging op gebied van de singleplayermodus. Aanvankelijk zou de game bestaan uit korte en losstaande episodes, maar door de gekregen feedback van testspelers werd dit terug gedraaid. Een klassieke aanpak voor de vertelling van het verhaal en een uitgebreide aanbod aan missies is uiteindelijk de wijze waarop Star Fox Zero vorm heeft gekregen.

Star Fox Guard

Een titel dat net als Star Fox Zero de GamePad moest ondersteunen is Project Guard. Deze titel werd gelijktijdig met de nieuwe Star Fox-titel aangekondigd, maar na de aankondiging bleef het angstvallig stil. Dit was het geval tot de eerste Nintendo Direct van 2016, waarin de titel werd omgedoopt tot Star Fox Guard.

De spin-off titel is een vreemde eend in de bijt. De titel wijkt af van de bekende formule en laat je kennismaken met Grippy, de oom van Slippy. In Star Fox Guard zal je de mijntoren van Grippy moeten beschermen tegen robots die er alles aan doen om de mijntoren te vernietigen. Met behulp van de GamePad kan je controle hebben over verschillende en gewapende camerapunten rondom de toren, om zo af te rekenen met de robots.

Ondanks de unieke gameplay is er vrij weinig tot niets bekend over de ontwikkeling van de titel. Wat wel bekend is, is dat Platinum Games mede-ontwikkelaar is van beide Wii U-games, waardoor de samenwerking tussen de twee Japanse bedrijven alsmaar sterker lijkt te worden. In ieder geval werd de vernieuwende en innoverende gameplay in de voorbeschouwing al gewaardeerd door critici, maar geldt dit ook voor de consumenten?

Met Star Fox Guard zijn we aan het eind gekomen van het derde deel. In het laatste deel wordt het commerciële succes van Star Fox Zero en de toekomst van de vos uitgelicht.

Vincent

Ik ben 28 jaar en jarenlang een liefhebber van Nintendo. Dit komt voort uit het leveren van unieke games en consoles waarbij plezier en beleving bovenaan staan. Series als The Legend of Zelda, Metroid, Pikmin en Animal Crossing staan hoog in mijn lijstje.

3 gedachten over “[SPECIAL] De geschiedenis van… Star Fox – Deel 3

Geef een reactie