[REVIEW] LEGO Disney•Pixar’s The Incredibles

Honey? Where's my Super Suit?

Honey? Where’s my Super Suit?

LEGO Disney•Pixar’s The Incredibles is de nieuwste titel in de LEGO-games. In de LEGO-games speel je het verhaal van de films na, maar dan in LEGO-stijl. Bij deze game is dat niet heel verschillend. Het spel pakt namelijk gelijk op waar de eerste film was gestopt. In dit spel speel je dus eerst de hoofdlijn van de tweede film. Er zijn ook extra missies in het spel die niet in de film voorkomen. Ben je benieuwd hoe die spel uitpakt? Trek dan snel je superheldenpak aan en lees deze review!

Een onlogisch begin

Veertien jaar geleden kwam de Disney-film The Incredibles uit in de bioscopen. Kleine ik was toen al erg fan van geanimeerde films en natuurlijk keken we The Incredibles in de bioscoop. De film was erg magisch en ik hoopte op een vervolg, maar die kwam helaas nooit. Totdat Disney zo’n vier jaar terug bekend maakte aan een vervolg bezig te zijn. Dit jaar kwam dan het langverwachte vervolg uit. Deze film ging gepaard met een LEGO-game over The Incredibles. In LEGO Disney•Pixar’s The Incredibles zal je de hoofdlijnen van beide films verkennen.

Het begin van het spel vond ik wel teleurstellend. LEGO Disney•Pixar’s The Incredibles begint namelijk bij het verhaal van de tweede film. Het is erg onlogisch dat je begint bij de gebeurtenissen van het vervolg. Je krijgt namelijk pas na het voltooien van de missies van het tweede deel de mogelijkheid om de eerste film na te spelen. Niet alleen spoilt de game dan al de film, het voelt ook nog eens raar om na het voltooien van The Incredibles 2 terug te keren naar het eerste deel. Er zijn namelijk mogelijkheden die je in The Incredibles 2 al vrij snel standaard zijn, maar waar je in The Incredibles 1-verhaallijn deze mogelijkheden pas in latere missies vrij zal spelen. Het voelt dus onlogisch en soms frustrerend aan. Een optie om zelf te bepalen met welk verhaal je begint is wel een groot gemis.

Aan plezier geen gebrek

De game bevat veel komische scenes. Jack Jack, de baby van het gezin Parr, heeft ook superkrachten en hij moet bijvoorbeeld wasberen verjagen op een lachwekkende wijze: hij moet namelijk hun staarten in de fik zetten. Of neem bijvoorbeeld de scene van het journaal waar ze rapporteren dat Shelly Sundae, een ijs-ondernemer, hulp nodig heeft. De naam van de eigenaar, Sundae, is namelijk een type ijsje. Er is in ieder geval genoeg te lachen. Zeker als je zin hebt in een co-op avontuur. LEGO Disney•Pixar’s The Incredibles bevat namelijk de ouderwetste couch co-op functie. Je kunt op elk moment snel een tweede speler toevoegen. Dit verloopt erg soepel en zo kun je samen de wereld van The Incredibles verkennen.

Een droom voor Pixar fanaten

De hoofdpersonages zijn leuk uitgewerkt. Bob Parr, ofwel Mister Incredible, heeft bijvoorbeeld een leuke vechtstijl en is erg sterk. Dash bijvoorbeeld is erg snel en zal dus ook een stuk sneller aanvallen en bewegen. De superheldenkrachten zijn erg leuk om mee te spelen en pakken ook goed uit. Voor Pixar-fans is er goed nieuws: het spel bevat 113 personages die je kan vrijspelen en hieronder vallen dan ook personages uit andere Pixar-films. Denk bijvoorbeeld aan Woody van Toy Story of Lightning McQueen van de Cars-films. De personages zien er uniek uit, maar sommigen voelen als een simpel LEGO-figuurtje met een kostuum aan van dat personage.

Helaas zitten de hoofdpersonages in hetzelfde schuitje. Maar liefst zeven van de 113 vrij te spelen personages zijn verschillenden versies van Mister Incredible zelf. Eentje hiervan heeft slechts unieke vaardigheden, de andere zes hebben allemaal dezelfde krachten. Het is leuk dat er meer dan honderd verschillende personages/kostuums zijn te verzamelen, maar veel voelen wel hetzelfde aan. Er zijn maar een paar personages waarmee je eigenlijk de post-game missies speelt: Dash voor de snelle races en onze vliegende held om alle verzamelobjecten in de lucht te verzamelen om zo maar wat voorbeelden te noemen. Meer dan de helft van de 113 personages voelen erg saai aan.

Erg makkelijk

LEGO Disney•Pixar’s The Incredibles voelt erg gemakkelijk aan. LEGO-games staan natuurlijk niet bekend om hun moeilijkheidsgraad, maar dit LEGO-spel voelt wel erg gemakkelijk. De hoofdpersonages voelen sterk aan en ik heb vrijwel nooit moeite gehad met gevechten. Daarnaast zijn er veel zogeheten ‘Red Bricks’ te verzamelen. Dit zijn rode LEGO-blokjes waarmee je simpelweg kan valsspelen. Zo is er bijvoorbeeld de mogelijkheid om de waarde van je LEGO-munten te verhogen of om te zien waar alle verzamelobjecten verstopt liggen. Nu zijn deze mogelijkheden natuurlijk optioneel, maar ze zorgen er voor dat je het spel snel kan uitspelen. In deze LEGO-titel zijn deze rode blokjes wel sneller te vinden dan de voorgaande LEGO-titels. Je kunt dus, als je zou willen, het spel vrij snel 100% kunnen uitspelen.

Voor fans en verzamelaars is dit een hele leuke titel. Met meer dan honderd personages om vrij te spelen ben je wel even zoet. Zeker als je ook nog eens bedenkt dat er veel verzamelobjecten in dit spel zijn. Het begin blijft toch erg onlogisch en ik vind het jammer dat je niet bij de verhaallijn van The Incredibles 1 begint. Er is in ieder geval veel humor aanwezig en de co-op functie werkt naar behoren. Voor Pixar fans is het leuk om te spelen als een personage van een andere Pixar-film, maar helaas hebben ze geen unieke aanvallen en voelen ze hierdoor aan als een simpel LEGO-poppetje met de kleding van je personage. Van de 113 personages speel je eigenlijk maar met vrij weinig en dat is wel zonde. De moeilijkheidsgraad is niet al te hoog, waardoor je snel door de game komt. LEGO Disney•Pixar’s The Incredibles is een grappig spel met een leuke knipoog naar het Pixar Universum.

+ Humor
+ Leuke hoofdpersonages
+ Veel te verzamelen