[REVIEW] Ys VIII: Lacrimosa of Dana

Kan deze titel de reputatie van de Ys-serie hoog houden?

De Switch-bibliotheek bevat onderhand al aardig wat JRPG’s. De nieuwste aanwinst is Ys VIII: Lacrimosa of Dana. De serie bestaat al ontzettend lang en heeft veel succes gehad, maar is deze titel je tijd waard of is het gewoon een standaard JRPG waar je vier kristallen moet vinden en zo de eindbaas met vijf verschillende vormen moet verslaan met de kracht van vriendschap? Als we de Ys-serie moeten geloven is dit zeker niet het geval, maar kan het achtste deze reputatie behouden?

Verhaal

Ys VIII: Lacrimosa of Dana volgt een jongen genaamd Adol en begint op een schip genaamd de “The Lombardia”. Dit schip is onderweg van Xandria naar het continent Eresia. Adol en zijn vriend Dogi behoren tot de crew en helpen kapitein Barbaros met klusjes rond het schip. Op een avond vertelt kapitein Barbaros over een vervloekt eiland genaamd “The Isle of Seiren”. Alle schepen die ook maar in de buurt kwamen van het eiland raakten vermist en werd nooit meer iets van gehoord.  Even later, op het openingsdiner dat wordt georganiseerd op de Lombardia, wordt het schip aangevallen door een onbekend wezen. De passagiers vechten terug, maar dit is tevergeefs als het schip met een paar flinke slagen helemaal aan gort slaat.

Even later stroomt Adol aan op een onbekend eiland waar hij al snel een paar andere passagiers van de Lombardia vindt. Samen met de gestrande passagiers zoek je naar andere overlevenden van de Lombardia en bouwt samen met hen een tijdelijke basis. Het is nu aan jou de taak om de mysteries van dit eiland te ontrafelen, overlevenden te redden en de basis geleidelijk uit te breiden, met als einddoel samen met alle overlevenden het eiland ontvluchten.

Afbeeldingsresultaat voor ys viii lacrimosa of dana ship

Huh? Geen vier kristallen dit keer?

Toen ik begon met spelen merkte ik al snel dat dit niet zomaar een RPG was. Het begin van het verhaal begon al heel snel anders dan wat ik gewend was van een typische RPG. Geen moeder die je succes wenst op je lange reis door het land, geen kristallen die opeens gestolen werden door een kwaad en ga zo maar door met de grote hoeveelheid cliché’s van dit genre.

Ys VIII: Lacrimosa of Dana’s verhaal voelt verfrissend en is zeker origineel op meerdere punten. Zo word je op een onbewoond eiland gegooid samen met andere karakters en moet je vervolgens dit eiland helemaal zelf gaan ontdekken. De speurneus uithangen in een RPG leid je altijd naar diverse beloningen, maar bij Lacrimosa voelde dit anders en kreeg je meer voldoening door je bevindingen. Het vinden van nieuwe karakters, het ontdekken van prachtige nieuwe regio’s en zo veel meer is wat het voor mij geen straf maakte om alle hoekjes van het eiland uit te pluizen.

De karakters waarmee je dit avontuur beleefd worden redelijk uitgebreid uitgewerkt door middel van sidequests die je voor ze doet of door ze gewoon in de stad aan te spreken. Dit zorgde voor enorm veel diepgang en gaf een geweldige atmosfeer aan het spel.

Afbeeldingsresultaat voor ys viii lacrimosa of dana

Gameplay

Van random-encounters is in dit spel geen sprake en de overworld is misschien niet wat je gewend bent. Lacrimosa maakt namelijk gebruik van een hack-and-slash battle systeem waarbij je met behulp van verschillende vaardigheden en simpele aanvallen monsters en bazen verslaat. Ook word je beloont als je op tijd een aanval afkaatst of ontwijkt. Vergelijkbaar met de “Witch Time” uit de Bayonetta-games beweegt je omgeving dan even in slow motion en kun je veel schade aanrichten. Gepaard met snelle ladingschermen en vloeiende combat zorgde dit voor een geweldige ervaring waarbij ik het uiteindelijk moeilijk vond om mijn Switch neer te leggen.

Aan functies is in Lacrimosa geen gebrek; zo kun je vissen, koken, moet je de stad beschermen tegen groepen monsters in bloedstollende raid-battles en voegt elk personage iets unieks toe aan het dorp. Zoals een smid, een kleermaker, een dokter, een handelaar en ga zo maar door. Ik bleef me maar verbazen over de hoeveelheid nieuwe functies die ik keer op keer aangeboden kreeg. Dit zorgde ervoor dat uiteindelijk het spel echt heel groot werd, waarbij je vervelen gewoon geen optie was.

Turn up the music!

Met de muziek en het stemacteerwerk zit je in deze game heel goed. Elk karakter heeft een geweldige stemacteur die de persoonlijkheid van een personage echt laat stralen en je de emoties duidelijk laat voelen.

Ook is de muziek echt geweldig en sluit het goed aan bij de omgeving waar in je zit. Zo hoor je een warm rustgevend liedje in je stadje wat een veilig gevoel uitstraalt, terwijl de muziek in een gevaarlijke situatie drastisch verandert naar een deuntje met een hoog tempo. Het maakt niet uit waar je je bevindt in de wereld van Lacrimosa, er draait altijd passende muziek op de achtergrond.

TEN’S, TENS ACROSS THE BOARD!….. of toch niet?

Het verhaal is meeslepend, de personageontwikkeling pakt erg goed uit en het gevechtssysteem voelt geweldig aan. Dus waarom geef ik deze game gewoon geen 10? Het spel heeft helaas wel enkele tekortkomingen. Zo kunnen de animaties van de personages soms een beetje stijf overkomen en zijn de textures in de overworld soms korrelig. Over het algemeen zijn de graphics zeker niet slecht, maar je merkt wel dat het spel een PS Vita port is.

Wat ik wel echt geweldig vond waren de geanimeerde filmpjes, die soms getekend waren alsof het direct uit een anime kwam. Dit voegde veel toe aan het visuele-aspect van het spel en bracht de emoties en het verhaal op een goede manier naar voren.

Over het algemeen was de gameplay heel vloeiend en had ik bijna geen last van dalingen in beelden per seconde, alleen op enkele momenten was het wel duidelijk merkbaar. Helaas is dit een gevolg van slechte optimalisatie van de Switch-versie.