[REVIEW] Mario + Rabbids Kingdom Battle Donkey Kong Adventure

BWAAH! (Nu met 100% meer bananen!)

BWAAH! (Nu met 100% meer bananen!)

Het is alweer bijna een jaar geleden dat Ubisoft ons verraste met Mario + Rabbids Kingdom Battle, een crossover tussen Nintendo’s Super Mario- en Ubisofts Rabbids-serie. In onze review van toen noemden we het een fantastische strategische turn-based game, met een focus op gameplay elementen je die niet vaak tegenkomt. In de tussentijd heeft Ubisoft de game flink uitgebreid met zowel gratis als betaalde content. De grootste uitbreiding zou de langverwachte verhaal DLC worden, die afgelopen maandag eindelijk is uitgekomen in de vorm van Donkey Kong Adventure. Voldoet deze laatste portie DLC aan de verwachtingen, of had Ubisoft de Rabbids beter in hun wasmachine kunnen laten?

Een uitstapje naar Donkey Kong Island

De Donkey Kong Adventure DLC speelt zich af tussen de eerste en tweede wereld van het hoofdverhaal van Mario + Rabbids Kingdom Battle. Na het verslaan van Rabbid Kong keren de helden terug naar het kasteel van Peach om het grote, aapachtige konijn terug te sturen naar de wasmachine van de Rabbids. Rabbid Peach maakt echter de fout om haar telefoon in het stopcontact van de wasmachine te stoppen en veroorzaakt kortsluiting. Hierdoor worden Beep-0 en verschillende Rabbids, waaronder Rabbid Peach en Rabbid Kong met de wasmachine geteleporteerd naar een nieuwe wereld: Donkey Kong Island. Hier ontmoet Rabbid Peach de harige held Donkey Kong en een Rabbid-versie van Cranky Kong, Rabbid Cranky. Helaas komt het drietal er al snel achter dat de andere Rabbids die naar het eiland zijn gekomen worden beïnvloed door de kwaadaardige Megabug en dat bijna alle onderdelen van de wasmachine verloren zijn. Als Rabbid Peach en Beep-0 ooit nog terug willen naar het Mushroom Kingdom moeten ze het leger van Rabbid Kong verslaan en de wasmachine herstellen.

Het verhaal is simpel, maar zeker niet middelmatig. De interacties tussen je team en de vijandelijke Rabbids zorgen weer voor een aantal hilarische taferelen. De flauwe humor van de Rabbids-serie gaat ontzettend goed samen met de wereld van Donkey Kong en heeft me meer dan een keer hardop laten lachen.

Aapachtige technieken

Aan de kern van de gameplay is in de Donkey Kong Adventure DLC niks veranderd. Je bestuurt nog steeds een team van drie helden die verschillende acties in willekeurige volgorde per beurt kunnen uitvoeren. Door de toevoeging van de twee nieuwe personages zul je achter wel compleet nieuwe technieken kunnen gebruiken om je gevechten te winnen. De nieuwe omgevingen van Donkey Kong Island zijn hier ook helemaal op aangepast. Zo kan Donkey Kong bijna elk krat, elke vijand of zelfs zijn teamgenoten oppakken, meenemen en gooien in een gekozen richting. Ook kan hij paardenbloemen gebruiken als lianen om grote afstanden af te leggen. Als wapen gebruikt hij een bananenboomerang en zijn bekende grondklap om meerdere vijanden tegelijk uit te schakelen. Hierdoor is Donkey Kong ontzettend mobiel en veelzijdig, waardoor hij geweldig is om te spelen.

Rabbid Cranky speelt meer zoals de rest van de Rabbids uit het hoofdspel. Hij gebruikt zijn wandelstok en een bom in de vorm van een ton in gevechten. Als hij een Team Jump uitvoert en in de richting van een vijand landt, zal hij een schot afvuren dat altijd het statuseffect ‘bevroren’ aan vijanden geeft. Rabbid Peach heeft geen grote veranderingen doorgemaakt en speelt nog precies zoals ze deed in het hoofdspel. Dit was echter geen enkel probleem, want door de vernieuwingen die Donkey Kong en Rabbid Cranky naar de game brachten, voelde het vaak echt als een nieuwe game aan. De nieuwe technieken van de aapachtige personages zorgen ervoor dat je hele andere strategieën moet verzinnen om je een weg te banen door de game.

Personages zijn wederom uit te breiden met Skill Points en nieuwe wapens. Ondanks dat de DLC korter is dan het hoofdspel, is er niet minder om te verzamelen. Het Skill Point-systeem en de wapens zijn goed gestroomlijnd voor het kortere verhaal, waardoor je nog steeds je personages kan aanpassen zoals jij dat wil.

Een eiland vol gevechten en geheimen

Net als het hoofdspel is Donkey Kong Adventure onderverdeeld in vier werelden, die elk bestaan uit verschillende levels. De doelen in elk level zijn behoorlijk uiteenlopend. Zo moet je soms voorraden aan ‘Bad Bananas’ vernietigen, wasmachineonderdelen stelen van vijanden of vijanden verslaan voordat ze een bepaald punt in het level bereiken. Deze nieuwe opdrachten zorgen ervoor dat de DLC niet gewoon een herhaling van het hoofdspel is, maar echt aanvoelt als een aanvulling op het geheel. Daarnaast zit de wereld weer vol met puzzels om op te lossen, waarvoor je nieuwe onderdelen voor het Museum krijgt, zoals 3D-figuurtjes, concept art en muziek. Deze puzzels bestaan net als in de hoofdgame vooral uit het schuiven van blokken en het aan- en uitzetten van schakelaars. Desondanks zijn de puzzels soms weer behoorlijk uitdagend en vormen ze een fijne afwisseling tussen de gevechten door.

De verschillende locaties van het eiland zijn erg mooi vormgegeven en bieden een mooie mix tussen de gekheid van de Rabbids en het avontuurlijke van de Donkey Kong-games. Op bijna elke hoek is wel een referentie te vinden naar de geschiedenis van de grote aap, al dan niet verpakt in een Rabbids-jasje. Dit maakte het verkennen van het eiland des te leuker.

Bekende grooves uit de jungle

De muziek van Donkey Kong Adventure wordt verzorgt door niemand minder dan Grant Kirkhope. Kirkhope componeerde al eerder de muziek voor Banjo-Kazooie, Donkey Kong 64 en natuurlijk het hoofdspel van Mario + Rabbids. Voor deze DLC heeft hij zowel nieuwe stukken geschreven als remixes van Donkey Kong-klassiekers. Van de Donkey Kong Island-melodie uit Donkey Kong 64 tot de het Jungle Japes, elk nummer voelt ontzettend goed op zijn plaats en laat het eiland helemaal tot leven komen. Kleine extraatjes zoals het originele Bonus-level deuntje tijdens het oplossen van speciale puzzels zijn hierbij echt de kers op de taart.

Een paar rotte appels…bananen?

Hoewel de DLC in veel opzichten straalt, schiet het ook een aantal keer tekort. Je krijgt toegang tot Donkey Kong Adventure na het uitspelen van de eerste wereld in het hoofdspel. Hierdoor zal de moeilijkheidsgraad voor gevorderde Mario + Rabbids-spelers tijdens de hele rit nogal laag aanvoelen. De DLC wordt nooit echt moeilijker dan de derde wereld van het hoofdspel, waardoor de ervaring soms net iets te makkelijk aanvoelt. Daar komt nog bij dat je – in tegenstelling tot het hoofdspel – nooit zult meemaken dat je twee gevechten achter elkaar moet doen. Dit betekent dat je elk gevecht begint met volle levensenergie en dat gaat ook ten koste van de moeilijkheidsgraad. Deze factoren zorgen ervoor dat de DLC net iets te makkelijk is en daardoor ook snel voorbij is. Na het uitspelen van het hoofdverhaal krijg je toegang tot een aantal moeilijkere uitdagingen, maar het liefst had ik die moeilijkheidsgraad ook teruggezien in het verhaal.

Een ander probleem waar ik regelmatig tegenaan liep waren de verschillende onverwachte crashes. In mijn speeltijd van 7-8 uur werd ik tot drie keer toe midden in een gevecht begroet door het foutmeldingsscherm van de Switch en sloot de game zichzelf af. De laatste keer dat ik dit had was terwijl ik de laatste klap aan de laatste eindbaas uitdeelde, dus dat was behoorlijk zuur. Deze bugs kunnen natuurlijk verholpen worden in een patch, maar voor nu gebeurde dit net iets te vaak.

Donkey Kong Adventure is een waardige uitbreiding op Mario + Rabbids Kingdom Battle. De technieken van de personages, opdrachten voor het voltooien van levels en prachtige omgevingen zorgen ervoor dat de DLC nooit verveeld en voelt als een gloednieuwe game. De hele ervaring voelt soms wat makkelijk aan en je game kan op de vervelendste momenten crashen, maar dit doet niet af aan het feit dat Ubisoft een ontzettend leuke en uitgebreide aanvulling op Mario + Rabbids Kingdom Battle heeft gecreëerd.

+ Nieuwe personages bieden mogelijkheid voor nieuwe strategieën
+ Levels hebben nieuwe en diverse doelen
+ Muziek en omgevingen zijn prachtig vormgegeven