[REVIEW] Mario Tennis Aces

Weet Nintendo het debacle van Mario Tennis Ultra Smash recht te zetten in deze game? Je leest het in deze review.

Afgelopen vrijdag verscheen Mario Tennis Aces op de Switch. De laatste keer dat Mario zijn tennis schoenen aantrok op de Wii U was het een groot debacle. Zou het Nintendo dit keer wel gelukt zijn een goede Mario Tennis game neer te zetten?

Met Mario Tennis Super Smash op de Nintendo Wii U haalde het Japanse bedrijf de woede van veel fans op de hals. Spelers vonden de game leeg. Er zat geen verhaalmodus in en het aantal speelbare personages en banen was minimaal. Veel van deze aspecten zijn verbeterd in dit nieuwe deel in de serie. Zo zit er voor het eerst sinds het Gameboy Advance-deel weer een verhaalmodus in! Of dit, samen met de andere verbeteringen, genoeg is om de game in huis te halen, lees je in deze review.

Verhaal

Laten we maar meteen met de deur in huis vallen. De verhaalmodus is niet vergelijkbaar met die van Mario Power Tennis (GBA). In die game heb je een volledige RPG in de tennisgame zitten. In Mario Tennis Aces is de verhaalmodus meer een verijdelde tutorial.

Het verhaal van Mario Tennis Aces begint in het Koraalstadion. Daar blijkt dat een mythisch tennisracket is gestolen samen met vijf krachtstenen. Het is aan Toad en Mario om deze terug te vinden. Deze zoektocht leidt je langs verschillende gebieden met ieder hun eigen tennisbanen. Door hier wedstrijden te winnen speel je deze banen ook in de overige modi vrij.

Heel veel echte tennispotjes zul je niet spelen in de verhaalmodus. Vaak zijn het bepaalde challenges die je zal moeten voltooien. Denk dan bijvoorbeeld aan het maken van een lange rally, het raken van verschillende doelen of het terugspelen van ballen die door je tegenstander niet geraakt kunnen worden. Deze challenges zorgen ervoor dat je op een speelse manier bekend raakt met de verschillende speciale bewegingen die in Mario Tennis Aces zitten. Overigens zijn de meeste challenges niet verplicht en kan je alle krachtstenen terugvinden terwijl je maar de helft van alle potjes gespeeld hebt. Het gehele verhaal is (mede hierdoor) in minder dan vijf uur uit te spelen. Na die vijf uur ben je klaar om het op te nemen in de (online) toernooien.

Toernooimodus

Naast het verhaal is de online toernooimodus prominent aanwezig. Hier kan je het in een toernooischema opnemen tegen verschillende tegenstanders. Dit is ook de enige modus waarbij je statistieken worden bijgehouden. Later zal je, via deze modus, ook verschillende DLC karakters eerder vrij kunnen spelen.

Begin je aan een online toernooi dan heb je twee keuzes. Een standaard toernooi waarin dezelfde regels van kracht zijn als bij de verhaalmodus. In deze stand heb je een energiemeter die je kan gebruiken voor speciale slagen, trickshots en het vertragen van de tijd waardoor je meer kans hebt die ene moeilijke bal nog net te raken. Dit is de klassieke Mario Tennis-speelstijl waar het echte tennis wat meer naar de achtergrond gaat en het vooral een combinatie van speciale effecten en trucjes is.

De tweede optie is een authentiek toernooi. Hierbij wordt de energiemeter volledig weggelaten. De speciale vaardigheden verdwijnen dan ook. Deze stand lijkt wat meer op het klassieke tennis zonder al te veel poespas. Van beide modi worden aparte ranglijsten bijgehouden waarin je kan zien hoe je het doet ten opzichte van de rest van de wereld. Ook kan je de nationale ranglijsten en ranglijsten van vrienden bekijken. Overigens speelt de online toernooimodus prima. Heb je de demo eerder deze maand gespeeld en daardoor geschrokken zijn geen nood, deze problemen zijn allemaal verholpen!

Offline toernooi

Ben je in een gebied waar geen (goede) Wi-Fi dekking is dan zijn er ook offline toernooien. Net als bij Mario Kart speel je hier voor een beker. Er zijn drie verschillende bekers te winnen: de Paddenstoelbeker, Bloemenbeker en Sterrenbeker. Je neemt het hier op tegen verschillende computergestuurde tegenstanders om zo de beker te veroveren. Een prima modus, maar net als bij de verhaalmodus heb je ook deze snel uitgespeeld waarna je er nog maar weinig naar terug zal keren.

Wat je in beide toernooien niet kan bepalen is de lengte van de wedstrijden. In online toernooien speel je altijd om één set van 2 games. In de offline toernooien neemt dat aantal iets toe naarmate je verder komt in het toernooi, maar ook hier blijft het erg kort. Het is jammer dat Nintendo hier niet wat meer vrijheid in heeft gegeven. Ook het kiezen van een baan is niet mogelijk, de toernooimodus wordt altijd in het Koraalstadion gespeeld.

Overige modi

Naast de verhaalmodus en toernooimodus zitten er nog diverse andere speelstijlen in Mario Tennis Aces. Er zit een lokale multiplayer in waarbij je kan kiezen om met een Switch-systeem te spelen en de controllers te delen of om het met maximaal vier Switch-systemen tegen elkaar op te nemen. Hiervoor zal je wel ieder een exemplaar van het spel moeten hebben. Ook zit er nog een online multiplayer modus in. In deze modus speel je geen toernooi maar slechts een enkele wedstrijd. Hierbij kan je zowel kiezen om 1-tegen-1 of 2-tegen-2 te spelen. Helaas kan je ook hier niet kiezen hoelang een wedstrijd duurt. Je speelt hier standaard een tiebreak waar degene die het eerst zeven punt heeft behaald wint.

Tenslotte is er ook nog het dynamisch duel. De meest uitgebreide modus van Mario Tennis Aces. Hierbij houd je één Joy-Con in je hand alsof het een tennisracket is. Je gaat terug naar het tijdperk van Wii Sports en staat al zwaaiend voor de tv. In deze modus kan je spelen met een normale bal, een grote bal of kan je gaan voor een rally-uitdaging. Deze modus geeft je ook iets meer keuzevrijheid bij het kiezen van de duur van een potje, al blijft dit ook hier erg beperkt. Met vrienden is dit voor korte tijd erg vermakelijk. Het steeds opnieuw opstarten van een potje gaat helaas snel irriteren.

Voldoende speelmogelijkheden, zou je denken. Helaas voelen al deze modi leeg en gehaast aan. Er is weinig diepgang te vinden in deze modi. Nintendo lijkt dit enkel toegevoegd te hebben om het spel wat meer content te geven zonder echt aan speelplezier te denken. In feite ben je daardoor aangewezen op de (korte) verhaalmodus en de (online) toernooistand. Voor een spel van €60 voelt dat toch wel erg leeg.

DLC/Updates?

Nintendo heeft al aangekondigd in te gaan zetten op DLC. Er zijn minstens drie speelbare personages die de komende tijd beschikbaar zullen komen als download. Deze zullen in eerste instantie vrijgespeeld moeten worden via een toernooi, maar later zullen ze voor iedereen beschikbaar komen.

Of er ook DLC gaat komen met verschillende banen of speelstijlen is nog niet bekend. Het spel leent zich er wel prima voor. Een nieuwe baan is makkelijk toe te voegen en middels een update zouden er ook wat aanpassingen gedaan kunnen worden in de speelstijlen. In hoeverre Nintendo hier ook tijd in gaat steken zal deels afhangen van de verkopen van het spel. Bij Splatoon hebben we gezien dat er (gratis) een nieuwe modus werd toegevoegd en verschillende stages bij zijn gekomen. Zelda, Xenoblade Chronicles en Splatoon kregen betaalde uitbreidingen op de verhaalmodus. Iets wat ze voor Mario Tennis ook nog zouden kunnen doen.

Met Mario Tennis Aces heeft Nintendo een stap in de goede richting gezet. Als je het spel vergelijkt met Ultra Smash van de Wii U is het een enorme verbetering. Toch voelt ook dit spel nog wat kaal aan. Vooral de vrijheid om te bepalen hoe lang een potje duurt is een groot gemis. Hopelijk verhelpt Nintendo dit nog in een update.

Verder is dit spel het beste te vergelijken met bijvoorbeeld Mario Kart, speel je enkel single player dan moet je wel echt een tennisfan zijn om deze aankoop te verantwoorden. Houd je van (soms knotsgekke) (online) multiplayer dan haal je met dit spel iets heel erg leuks in huis!

+ Eindelijk weer een verhaalmodus
+ Online wedstrijden lopen erg soepel
+ Keuze tussen een authentiek spel of “Mario-stijl” spel