[REVIEW] Splatoon 2 – Octo Expansion DLC

Is de Octo Expansion DLC een waardige toevoeging aan het Splatoon 2-universum, of komt het allemaal niet zo goed uit de verf? Lees het hier!

Nintendo heeft ons op de Wii U en Switch al kennis laten maken met de wereld van de Inklings. Deze mens-inktvis hybrides zijn een zeer stijlvol volkje die zich het liefst bezig houden met het organiseren van Turf Wars. In de verhaalmodi van zowel het eerste en tweede deel hebben we echter ook een duistere kant van het Splatoon-universum gezien: de wereld van de Octarians. De Octarians zijn de aartsvijanden van de Inklings en zijn na een lange oorlog verbannen naar de donkere diepten van Octo Valley. De Octo Expansion probeert echter een nieuw licht te werpen op de Octarians, met in het bijzonder je nieuwe speelbare persone: een Octoling.

Een onbekende, nieuwe wereld

In het begin van de Octo Expansion, waar je terecht komt door de Deepsea Metro te bezoeken na het downloaden van de DLC, wordt jouw personage – een Octoling – wakker in een duistere, ondergrondse ruimte. Je bent je geheugen kwijt en de enige persoon die bij je is, is Cap’n Cuttlefish, bekend uit de eerste Splatoon. Na een kort gesprek mag je je eigen Octoling aanpassen, waarbij je kan kiezen uit een jongen of meisje, die elk twee verschillende haarstijlen hebben. Samen met Cap’n Cuttlefish besluit je op zoek te gaan naar een manier om uit het Deepsea metrosysteem te ontsnappen. Na een oefenmissie kom je terecht bij de metro, die gerund wordt door de zeekomkommer C.Q. Cumber. Hier praat je vervolgens met een oude, vreemde telefoon. Hij vertelt dat als je uit de ondergrondse wereld wil ontsnappen naar het ‘beloofde’ land, je vier ‘thangs’ moet vinden. Als je deze voorwerpen wil vinden, zul je je echter een weg moeten banen door het grote metrosysteem.

Octo Expansion is eigenlijk de ‘missing link’ tussen de eerste en tweede Splatoon. Veel fans van de serie zullen echt genieten van de interacties tussen Cap’n Cuttlefish en Pearl en Marina, die je via een telefoon begeleiden op je avontuur. Je zult meer over de gebeurtenissen van de twee jaren tussen Splatoon en Splatoon 2 leren door middel van de chatrooms die je aantreft in je telefoon. Deze groepsgesprekken tussen Cuttlefish, Pearl en Marina zijn fanservice ten top en daardoor erg leuk om te lezen.

Van station naar station

Als je de metro bent ingestapt, zal je snel leren dat elk individueel level van Octo Expansion een station op je metrokaart is. Je begint met slechts één metroroute, maar je kunt je kaart uitbreiden door het behalen van de verschillende missies. Dit is een ontzettend fijn systeem, omdat er geen vaste volgorde is waarin je de missies kan halen. Ondanks de hoeveelheid vrijheid bleef het allemaal heel overzichtelijk. De missies zelf zijn heel divers, maar ook een stuk moeilijker dan je gewend bent van de verhaalmodi van de originele Splatoon en deel twee. Zo heb je levels waar je een biljartbal moet begeleiden naar een punt terwijl je een barrage van verfschoten moet ontwijken of missies die je moet doorlopen met een van de Specials uit het hoofdspel. Dit zijn slechts twee voorbeelden, want wat de 80 missies allemaal gemeen hebben, is dat ze stuk voor stuk ontzettend origineel zijn. Ik zal niks voor je spoilen, maar maak je klaar voor een paar ontzettend slimme puzzellevels waarbij je al je Splatoon-vaardigheden uit de kast moet halen. Hier en daar zul je een minder uitdagend en bijzonder level tegenkomen, maar de meeste uitdagingen zullen absoluut niet teleur stellen.

De moeilijkheidsgraad kan soms ontzettend hoog oplopen. Op bepaalde momenten in het spel kon ik erg gefrustreerd raken omdat ik een missie steeds niet haalde. Na een aantal keer falen kun je ervoor kiezen een missie te skippen, dus iedereen kan het verhaal in principe uitspelen. Als je levels overslaat, zul je wel de mem cakes mislopen. Mem cakes zijn de verzamelbare objecten van de Octo Expansion en dienen drie verschillende doelen. Ten eerste krijg je bij elke mem cake een stukje van een gedicht. Als je van een metroroute alle mem cakes hebt – een collectie -, krijg je een volledig gedicht. Ten tweede kun je een volle collectie mem cakes inwisselen bij een nieuw personage: de grote pissebed Iso Padre. Iso Padre geeft je voor elke collectie een nieuw stuk uitrusting. Als je alle mem cakes in de DLC weet te verzamelen, speel je een speciaal – en ontzettend uitdagend – baasgevecht vrij. De uitrusting die je ontvangt voor het verzamelen van de mem cakes is erg leuk en na het uitspelen van het verhaal kan je elk stuk uitrusting gebruiken in het hoofdspel.

Zorg ervoor dat u heeft uitgecheckt!

In het metrosysteem wordt gebruik gemaakt van een unieke valuta: CQ-punten. Je moet dit zien als een soort tegoed op een OV-chipkaart. Deze valuta heb je namelijk nodig om de poortjes van de stations naar de missies te kunnen openen. Je kunt in het begin van sommige missies kiezen uit verschillende wapens, die elk een andere hoeveelheid CQ-punten opleveren als je het level met dat wapen behaalt. Hier zit wel een risico aan verbonden, want hoe meer punten je krijgt voor het gebruiken van dat wapen, hoe moeilijker het level is. Dit is ontzettend leuk als je jezelf nog meer wil uitdagen met de missies en het zorgt ook nog eens voor extra herspeelwaarde.

Als je een missie niet behaalt, krijg je de CQ-punten die je moet inleveren om de missie uit te dagen niet terug. Je moet dus goed nadenken over welke missies je wanneer aangaat. Ben je blut en heb je geen punten meer? Geen zorgen, Pearl zorgt ervoor dat je 3.000 CQ-punten erbij krijgt. Let hierbij wel op, want deze 3.000 CQ-punten moet je wel uiteindelijk weer terugbetalen. Zijn de missies echt zo moeilijk dat je met grote moeite het verhaal moet uitspelen? Nee. Met genoeg geduld en oefenen merkte ik wel dat ik ook beter en beter werd in de missies en zo het verhaal enigszins ”gemakkelijk” kon uitspelen. Na het uitspelen van de verhaalmodus wordt de Octoling een speelbaar personage die je mee kunt nemen in je toekomstige avonturen in Inkopolis.

Audiovisueel net zo sterk als hoofdspel

De ondergrondse wereld van de Deepsea Metro is ontzettend mooi vormgegeven. Anders dan de kleurrijke wereld van Inkopolis tref je hier wezens uit de diepste krochten van de zee aan. De omgeving is daarop aangepast en is daarom ook erg mysterieus. De nieuwe nummers hebben vooral relaxende en sfeervolle klanken die perfect bij de omgevingen en missies passen. Intense missies kwamen gepaard met een intens muziekje, terwijl de hubwereld een meer rustige soundtrack had, die de duistere sfeer van het metrostation goed aanvulde.

Conclusie 

Splatoon 2’s Octo Expansion is een ontzettend uitgebreide collectie aan uitdagende missies, waarbij het niet ontbreekt aan originaliteit. De diverse missies zorgen ervoor dat je uren zoet bent met de wereld van de Deepsea Metro. De prijs-kwaliteit verhouding is helemaal in orde, zeker omdat je de missies met verschillende wapens kan spelen om jezelf eens flink uit te dagen. Het verhaal is voor fans de nodige link tussen de originele Splatoon en het vervolg. Tel hier de mysterieuze omgevingen en sfeervolle muziek bij op en je hebt een ervaring die ik elke Splatoon-fan kan aanraden.

+ 80 diverse en uitdagende missies
+ Mooie verhaallijn die goed aansluit op het Splatoon-universum
+ Designs van de omgevingen en karakter vulden elkaar goed aan
+ Relaxende en sfeervolle nieuwe nummers

Cijfer: 9

Joey

Heyhey! Ik ben een 20-jarige jongen genaamd Joey. Ik ben heel creatief ingesteld, hou van tekeningen en volg een studie voor ICT Programmeren aan het hbo. Naast het schrijven bij Daily Nintendo sta ik ook nog bekend als PandyBearArt (www.instagram.com/PandyBearArt). Verder hou ik van gamen, anime en het horror-genre. Hoe darker hoe beter!.

Eén gedachte over “[REVIEW] Splatoon 2 – Octo Expansion DLC

Geef een reactie