[Review] Street Fighter 30th Anniversary Collection

Is deze collectie games pure nostalgie of is de gameplay het nog steeds helemaal waard?

Dertig jaar geleden werd het Japanse bedrijf Capcom op de kaart gezet door een vechtspel genaamd Street Fighter. Is deze collectie games pure nostalgie of is de gameplay het nog steeds helemaal waard?

Deze Street Fighter verzameling is één van de uitgebreidste retro collecties op één spel. Op het spel zijn namelijk alle versies van Street Fighter tot Street Fighter IV te vinden. Je mag zelf beslissen welke versie je speelt vanaf het begin dus je hoeft niks vrij te spelen. Het meeste plezier van de collectie zit hem in Street Fighter II en Street Fighter 3 welke een tikkeltje lastiger zijn om te beheersen.

De collectie geeft je toegang tot bijna perfecte ports van de originele arcade spellen, waarmee je als je alle games in volgorde probeert echt de vooruitgang van de technologie merkt in hoe soepel elk spel speelt en wat voor toevoegingen bij elke nieuwe versie komen. Zoals nieuwe moves, personages of technieken die je kan gebruiken. Dit zorgt ook voor wat leuke en extra diepgang waarbij je goed moet oefenen in elk spel wat je wel en niet kan doen. Goed zijn in de ene Street Fighter zegt niks over het volgende deel.

Tijdens de gevechten kan je het beeld nog enigzins aanpassen naar je eigen wensen. De standaard lay-out is het spelscherm omkaderd met wat artwork. Mocht je dat willen kan je die omkadering volledig zwart zetten of zelfs helemaal weg halen door het spel op het volledige scherm te draaien. Als laatste kleine toevoeging heeft Capcom nog een kleurfilter toegevoegd waardoor je de kleuren van oude tv’s of zelfs arcade kasten kan gebruiken voor je potje.

Street Fighter is niks zonder multiplayer natuurlijk en gelukkig heeft Capcom dan ook uitgebreide multiplayer opties toegevoegd. Zo is er een standaard versus modus waarin je lokaal 1 tegen 1 kan spelen met één Switch. Of doe local play met meerdere Switches, hier kan je ook gewoon een normaal potje spelen. Maar heb je vier Switches? Dan kan je een heus toernooi beginnen met 8 spelers zoals de klassieke arcade toernooi kasten waarin er vier kasten op elkaar aangesloten waren. Als laatste is er nog een online mode waarin je een standaard gevecht kan doen of een ranked gevecht. Helaas duurt het vaak enorm lang voor je een gevecht hebt gevonden en dat is zonde, de game zou enorm profiteren van cross-platoform opties in dit opzicht.

Voor de enthousiastelingen die houden van geschiedenis kunnen terecht bij de museum optie. Hier kan je namelijk van alles terugvinden over de verschillende personages. Van persoonlijke gegevens en het achtergrond verhaal tot gedetailleerde animaties van aanvallen welke je frame voor frame kan afspelen. Ben je een fan van de muziek van de verschillende games? Ga dan naar de muziek optie binnen het museum waarin je van alle games de volledige soundtracks kan beluisteren.

Als laatste heb je nog de geschiedenis en Making of SF opties waarin je in de eerste op een tijdlijn alle releases kan bekijken. De laatste optie is nog iets leuker om te bekijken. Hier kan je concept art bekijken van verschillende games en zelfs gegevens van de allereerste pitch voor de originele Street Fighter bekijken. Een leuke toevoeging voor iedereen die benieuwd is naar de geschiedenis van deze oude rot in de gameindustrie.

Hoewel sommige delen sterk verouderd aanvoelen, zeker aangezien je met een paar drukken op de knop zo een ander deel kan opstarten is deze verzameling Street Fighter games een must have voor elke fan van 1 vs. 1 fighter games. Het spel is prima speelbaar met een losse Joy-Con en dat zorgt ervoor dat je makkelijk multiplayer kan spelen en mocht je meer Switches in de buurt hebben met het spel kan je zelfs makkelijk een toernooitje beginnen. Daarnaast is er voor de liefhebbers nog een museum optie waarin je oude muziek en concepten kan vinden en als kerst op de taart kan je er diepgaande informatie van elk personage vinden.

+ Enorm veel content
+ Nostalgie
+ De museum optie geeft leuke diepgang op de games