[REVIEW] Ikaruga

Weet deze meer dan 15 jaar oude arcade shooter zijn mannetje nog steeds te staan?

Ikaruga is nu verkrijgbaar op de Nintendo Switch. Het spel is echter alles behalve nieuw en verscheen in 2002 voor het eerst op de Dreamcast. Destijds was het niet alleen een van de laatste spellen voor deze console, Ikaruga bleek ook nog eens een van de beste arcade shooters ooit gemaakt te zijn. In deze review kijken we hoe het spel na al die jaren uitpakt op de hybride console van Nintendo.

Een extreem moeilijke shooter

Ikaruga is een bikkelharde shooter welke niet voor iedereen weggelegd zal zijn. Het spel is typisch Japans en kent een enorm hoge moeilijkheidsgraad. Aanvankelijk werd het spel in 2002 alleen naar Japan gebracht en kwam een release in het westen pas later op de GameCube.

De basis van het spel is eenvoudig. Je speelt Ikaruga door een futuristisch ruimteschip te besturen. Dat zien we natuurlijk vaker in dat soort spellen, maar het bijzondere aan Ikaruga is dat het schip zich aan kan passen aan de vijanden. Je neemt het in Ikaruga op tegen witte en zwarte vijanden en met een druk op de knop kun je de polariteit veranderen naar wit of zwart. Juist dit brengt de diepgang in de gameplay. Wanneer je schip wit is zul je bijvoorbeeld niet geraakt kunnen worden door kogels van witte vijanden. Je bent dan echter wel weer kwetsbaar voor zwarte vijanden. Daar staat echter wel weer tegenover dat wanneer je met je witte schip een zwarte vijand aanvalt, je meteen meer schade toebrengt. Tijdens het spelen is het dus constant van belang dat je op het juiste moment wisselt naar de juiste kleur. Het blijft dan ook niet bij schieten en ontwijken van kogels, timing is in Ikaruga ook erg belangrijk.

Oefenen baart kunst

Het wisselen van kleur is niet alleen leukigheid, je zult het echt nodig hebben om verder te komen in het spel. Ikaruga kent weliswaar slechts vijf levels, maar deze zijn zo moeilijk dat je absoluut niet snel door het spel heen bent. Er zijn verschillende moeilijkheidsgraden, maar zelfs op makkelijk zul je het spel niet zomaar even uitspelen. Terwijl je de eerste twee levels nog wel door komt, wordt het daarna al snel moeilijker. De vijanden en ook de kogels schieten letterlijk langs je heen en vormen hiermee een flinke uitdaging. De eindbaasgevechten zijn daarnaast nog een stukje pittiger. Om verder te komen zul je de levels keer op keer moeten spelen en op die manier moeten leren kennen. Alleen dan zul je merken dat je langzaamaan steeds verder komt en beter wordt. Dit is dan ook de reden dat het spel niet voor iedereen weggelegd zal zijn, het is een typisch voorbeeld van een klassieke arcade shooter waar je van moet houden.

Belangrijk om te melden is wel dat het niet verder komen in het spel of het veelvuldig geraakt worden door vijanden eigenlijk altijd geheel aan jezelf te wijten is. De besturing van Ikaruga is namelijk zeer goed uitgewerkt en je schip reageert altijd perfect. Lukt het je echt niet om verder te komen, dan kun je kiezen om te spelen met oneindig aantal ‘continues’. De leukigheid is er dan natuurlijk wel vanaf en wanneer je dat doet heb je het spel met drie kwartier uitgespeeld.

Audiovisueel nog zeer sterk

Toen ikaruga in 2002 op de Dreamcast uitkwam was het grafisch een van de mooiste spellen aller tijden. Nog steeds weet het spel zeer veel indruk te maken op audiovisueel gebied. De achtergronden en effecten ogen prachtig en het spel draait zeer soepel, terwijl de kogels en vijandjes van het scherm afspatten. Net zoals vroeger kun je het spel nog steeds niet op volledig scherm spelen op je tv. Dit komt omdat het origineel een arcadespel is met bepaalde schermformaten. Het leuke aan de Nintendo Switch-versie is dat je deze nu wel met volledig scherm kunnen spelen wanneer je het scherm verticaal zet in handheld mode.

Ikaruga is een spel waar je van moet houden, maar voor de liefhebbers is een van de beste arcade shooters ooit gemaakt nu ook speelbaar op de Nintendo Switch. Hoewel het spel zeer extreem moeilijk is, is de gameplay zeer goed uitgewerkt. Het veranderen van de kleur van je schip voegt enorm veel diepgang toe aan de speelervaring. Daarnaast oogt de titel ook nu grafisch nog steeds erg goed en zal de fan van dit type game flink wat uren zoet zijn met Ikaruga. Wil je het spel ooit uitspelen, dan zul je enorm veel moeten spelen. Oefening baart in dit spel letterlijk kunst.

+ Zeer uitdagend op een goede manier
+ Diepgaande en goed uitgewerkte gameplay
+ Grafisch erg sterk