[REVIEW] Shin Megami Tensei: Strange Journey Redux

Een actie-RGP vol missies en demonen.

Het nieuwste spel in de Shin Megami Tensei reeks: Strange Journey Redux, is een actie / avonturen-RPG van Deep Silver. Je speelt als VN-soldaat op een belangrijke missie om de aarde te redden. Dit spel kost je €39,99 en kan je zowel fysiek als in de 3DS eShop kopen. Is de game de moeite waard om toe te voegen aan je SMT collectie?

Heb je Shin Megami Tensei nog nooit gespeeld? Geen probleem. Aan het begin van het spel heb je de keuze uit verschillende speelopties: casual, standard en expert. Je keuze veranderd niets aan het verhaal, maar indien je nog nooit eerder een Shin Megami Tensei spel hebt gespeeld, zal de casual mode je helpen door extra zaken uit te leggen, wat je bij de expert stand dan weer niet hebt.

Tegenover de gewone Shin Megami Tensei: Strange Journey zijn er enkele aanpassingen gemaakt bij deze variant. Zo is er niet enkel een nieuwe verhaalcontext, maar ook nieuwe eindes, een nieuwe kerker om te ontdekken en nog een aantal leuke extra’s die we niet gaan spoilen.

Het verhaal

In dit verhaal speel je, zoals boven vermeld, een VN-soldaat. Wat wél een beetje jammer is, is dat je enkel als man kan spelen. Ik was dus het hele spel “Crewman Clissen”, een beetje vreemd wanneer je helemaal geen man bent. Je krijgt de missie om een ruimtelijke storing, de Schwartzwelt, te onderzoeken en te voorkomen dat deze de hele aarde vernietigd. Je gaat naar Antarctica om hier de Schwartzwelt binnen te dringen en zo uit te zoeken of en hoe deze te stoppen is. Je zal verschillende missies moeten volbrengen en moeten vechten tegen demonen om te kunnen overleven, dit alles doe je met behulp van de demonica in je pak. Of, je kan natuurlijk ook met deze demonen praten en ze te vriend houden, zodat ze later in jouw voordeel zullen werken. Indien je voor de laatste optie gaat, moet je tijdens het gesprek ervoor zorgen dat je de juiste antwoorden geeft, een fout antwoord zal de demonen boos maken.

Het spel zelf komt vrij traag op gang en in het begin zal je heel veel moeten praten en is er weinig actie. Hoe verder je in het spel komt, hoe uitdagender het word en meer je wil verder spelen.

Missies

Je zal zowel grote missies krijgen, van je teamgenoten of officieren, maar ook side quests van demonen die belangrijke beloningen kunnen opleveren. Sommige missies zijn vrij snel en makkelijk op te lossen, andere zijn eerder langdradig, onduidelijk of soms zelfs frustrerend. Ook de moeilijkheidsgraad van de missies gaat snel omhoog hoe verder je in het spel zit. Hierdoor ben je dan ook wel lang bezig met het spel en zal je het niet in drie of vier uur uitgespeeld hebben, wat ook zeker mag voor een spel dat je bijna 40 euro kost. Tot slot moet je tussen de missies door ook nog verschillende soorten “Forma” verzamelen, hieruit zullen nieuwe technologische snufjes gemaakt worden die later worden toegevoegd aan je demonica.

Speelstijl

Op zich hoef je niet veel te doen in het spel, enkel praten, luisteren, rondwandelen en tegen demonen vechten in een RPG-stijl. Echter is het rondwandelen soms wel vrij frustrerend, wanneer je namelijk met de analoge-stick werkt, en je probeert rechtdoor te wandelen, gebeurt het soms wel eens dat je personage vanzelf naar links of rechts gaat. Dit omdat deze controle-stick nu eenmaal zo gevoelig is en je vaak snel door een missie wil, wat op deze manier niet helemaal lukt. Ook een puntje van kritiek, er wordt enkel in het Japans gesproken en de ondertiteling is enkel in het Engels. Voor degenen die geen Engels spreken, is dit een groot minpunt. Ook is het vaak verwarrend wanneer je de Engelse tekst leest en ondertussen het Japans hoort, maar dit is misschien eerder een persoonlijk probleem.

Graphics en design

De vernieuwde graphics zijn zeker een grote verbetering voor het spel, het algemene spel ziet er dan ook mooi uit en de wereld in de Schwartzwelt ziet er magisch uit. Dit verbetert niet enkel de algemene indruk van de game, maar het zorg ervoor dat je nog meer mee in het verhaal gesleurd wordt. Ook zijn de ontwerpen van de verschillende demonen zeer origineel en vaak ook erg mooi of eerder stoer.

Tegenover de vorige versie van het spel, is er veel content toegevoegd, wat zeker en vast een extra waarde geeft aan het spel. Het komt traag op gang, maar hoe langer je speelt, hoe liever je non-stop wil verdergaan. Het is jammer dat het spel enkel in het Engels gespeeld kan worden en dat je niet de keuze hebt tussen een mannelijk of vrouwelijk personage, maar het verhaal maakt dit allemaal meer dan goed. Het is een soort spel dat ik nog niet vaak gespeeld heb, omdat ik er eerlijk gezegd ook geen grote fan van ben, maar de game heeft me toch kunnen overtuigen en ik heb het maar al te graag uit gespeeld.

+ Leuk verhaal
+ Veel content toegevoegd
+ Uitdagende missies