Eén jaar en twintig miljoen Switches: wat gaat hiervoor zorgen?

Dit jaar verwacht Nintendo twintig miljoen exemplaren van de Switch te verkopen. Hoe gaan ze dit bereiken?

Vorig jaar had de Switch een enorm sterk jaar, vooral gekenmerkt door nieuwe games. Nintendo slaagde erin om met een langdurig tekort aan hardware ruim zeventien miljoen exemplaren te verkopen. Dit is bijna vijf miljoen meer dan het Japanse bedrijf vorig jaar in april had verwacht. Dit kwam vooral door het uitbrengen van de nieuwste titels uit de Super Mario-, The Legend of Zelda- en Splatoon-serie. Voor het huidige fiscale jaar doet Nintendo er een schepje bovenop en wilt minimaal twintig miljoen eenheden verkopen, maar hoe? In deze special wil ik een aantal belangrijke IP’s van Nintendo uitlichten die waarschijnlijk dit jaar een belangrijk aandeel hebben op de hardwareverkopen van de Nintendo Switch.

Smash Bros. SwitchSuper Smash Bros.

Dat Super Smash Bros. flink wat nieuwe gamers naar de Switch gaat brengen is een no-brainer. De minuutlange teaser liet menig gamer al compleet flippen, waardoor het aannemelijk is dat nieuwe gamers de console gaan kopen. Het zal uiteindelijk afhankelijk zijn van in hoeverre de game gaat verschillen van zijn voorganger.

Splatoon 2: Octo Expansion

Splatoon 2 is al een tijdje uit en doet het in Japan boven verwachting goed. Ik verwacht echter dat de betaalde content, Octo Expansion, een erg positieve invloed gaat hebben op de verkopen van zowel Splatoon 2 als de Switch zelf. Zeker in Japan is Splatoon enorm groot en het toevoegen van een enorme uitbreiding met onder andere een nieuw verhaal en speelbare Octolings zorgen voor een nieuwe input van interesse in het spel. Misschien dat het in Europa en Amerika weinig voor beweging zal zorgen, maar in Japan zal het in elk geval flink de hardware doen verkopen.

Wii U heruitgaves

De vorige console van Nintendo had redelijk wat goede games welke los niet genoeg aanspraken om gamers naar de Wii U te trekken. Uit cijfers van Nintendo blijkt het maar al te goed dat door de Switch genoeg gamers de heruitgaves een kans willen geven. Zo verkocht Bayonetta 2 in de eerste negen weken beter op de Switch dan het origineel en wist Mario Kart 8 Deluxe in minder dan een jaar al vaker over de toonbank te gaan dan de Wii U-versie. Het porten van games naar de Switch is relatief makkelijk en kan eenvoudig door derde partijen worden ontwikkeld. Als Nintendo meer van de Wii U bestsellers zou porten zou de software bibliotheek uitgebreid worden en zal het aanprijzen van de Switch makkelijker worden. Los zullen ze weinig bereiken, maar flink wat heruitgaves kunnen samen in combinatie met exclusieve software de twijfelaars doen overhalen. Dit jaar komen er sowieso al drie heruitgaves en het is goed mogelijk dat Nintendo er meer gepland heeft staan dan dat wij denken.

 

2D Mario/ Mario Maker

Hoewel het bij velen ondertussen de neus uit komt zal de komst van een nieuwe 2D Mario genoeg mensen naar de Switch trekken. Ware het een Mario Maker, een nieuwe Mario Bros. of een combinatie van de twee. Een 2D Mario is door de multiplayer opties geweldig voor het hele gezin en daarnaast blijven de games qua design enorm goed. Met al een 3D Mario op de console is het goed mogelijk dat het volgende avontuur van de loodgieter weer een 2D game wordt en in de komende elf maanden gaat uitkomen.

PikminPikmin

In 2015 bracht Miyamoto het nieuws naar buiten dat Pikmin 4 in productie is. Hierna kwam Miyamoto met het nieuws dat de prioriteit lager was voor de game en vorig jaar op de E3 zei Miyamoto tegen Eurogamer dat de ontwikkeling nog steeds vooruitgaat. Met ruim drie jaar aan ontwikkeltijd is het goed mogelijk dat deel vier ergens in de komende twaalf maanden zal verschijnen. Het feit dat Nintendo de game minder prioriteit gaf geeft echter al aan dat de verkopen niet heel hoog ingeschat worden en zeker niet de invloed op de hardware verkopen gaat beïnvloeden. Uiteraard zijn er Pikmin-fans die hierdoor de Switch gaan kopen, maar niet genoeg om het echt significant voor de twintig miljoen te noemen.

Animal Crossing

Om een HD Animal Crossing wordt al gevraagd sinds de Wii U. Nintendo kwam echter alleen met een plaza app en amiibo Festival. Het is goed mogelijk dat er oorspronkelijk een Animal Crossing game gepland stond voor de Wii U, maar dat de komst van de Switch ervoor heeft gezorgd dat deze door is geschoven. Op de 3DS heeft New Leaf voor veel verkopen gezorgd en haalt de totale software verkopen bijna games als Mario Bros. 2 in. De kans dat de game in 2018 nog verschijnt acht ik zeer klein, maar mogelijk zal die in het begin van 2019 nog net op tijd zijn om een aantal exemplaren te verkopen en mee te helpen voor de 20 miljoen.

Fire Emblem

Fire Emblem is praktisch een zekerheid voor 2018. Met de jaarcijfers heeft Nintendo nogmaals 2018 genoemd voor deze game, echter is er verder niks bekend over hoe het spel gaat profiteren van de kracht van de Switch, dit na een decennia op een handheld verschenen te zijn. Als ze de trend van de Fire Emblem-serie door zetten is het zeker dat de game goed gaat verkopen, maar zeer waarschijnlijk geen systemen gaat verkopen. De serie is daar nog relatief te onbekend voor met een te beperkte doelgroep.

Metroid Prime 4Metroid

Metroid Prime 4 gaat bijna zeker dit fiscale jaar niet redden, maar wat is er dan beter om fans van fps games een Switch te laten kopen door de trilogie opnieuw uit te brengen in een Metroid Prime HD-collectie? Zo geef je nieuwe jongere spelers de kans om het verhaal te leren kennen en geef je fans van de serie een opfrisser met nieuwe graphics. Na de jarenlange afwezigheid van Samus op een home console zou het niet raar zijn dat dit ook gaat zorgen voor hardware verkopen.

Pokémon

Wel of geen Pokémon voor het einde van het fiscale jaar? Dat is voornamelijk de vraag betreffende de immens populaire serie. Dat de game zal zorgen een enorme boost in hardware verkopen is een feit. Dat is te zien aan hoe elke keer dat een Pokémon rpg uitkwam de 3DS een grote toename zag in hardware sales. Met de aankondiging van de Switch game werd er gezegd dat het spel sowieso niet uit zou komen voor meer dan een jaar. Vervolgens noemde een recente enquête van Nintendo de game voor de komende 12 maanden. De geruchten over een 2018 release blijven ook steeds opduiken. Dus het is zeer waarschijnlijk dat deze titel ook zal bijdragen aan de gewenste twintig miljoen. Pokémon heeft door de verschillende versies tevens de mogelijkheid om ouders over te halen een tweede Switch te kopen. Dit doordat kinderen graag tegen elkaar spelen en met elkaar ruilen. Wat er weer voor zorgt dat om ruzie te voorkomen er een tweede exemplaar van de Switch in huis kan verschijnen.

Al met al heeft Nintendo genoeg mogelijkheden om de Switch verkopen flink te boosten. Bovenstaande voorbeelden waren maar een begin van alle opties. Welke games denken jullie die een positieve inpact gaan hebben op de verkopen?

Jorden

Ik ben 21 jaar en sinds de N64 een Nintendo gamer in hart en nieren. Je kan mij bereiken via Twitter, Facebook, Google+, Youtube (https://www.youtube.com/user/MrJordenBakker) en Mail (jorden1506dailynintendo@gmail.com)

5 gedachten over “Eén jaar en twintig miljoen Switches: wat gaat hiervoor zorgen?

Geef een reactie