[REVIEW] Xenoblade Chronicles 2 – Expansion Pass

Is de Expansion Pass voor Xenoblade Chronicles 2 jouw geld waard?

Tegenwoordig is DLC niet meer weg te denken bij Nintendo-games en dat geldt ook voor de titel van Monolith Soft. Al voordat Xenoblade Chronicles 2 werd uitgebracht werd betaalbare content aangekondigd. In vorm van verschillende pakketten die gedurende dit jaar worden uitgebracht krijgt de JPRG nieuwe content. Spelers die hier oor naar hebben moeten echter wel wat euro’s op tafel leggen om nieuwe quests, modi en een Blade naar binnen te halen, maar is de prijs in juiste verhouding met de kwaliteit? Je leest het in deze review!

De uitbreidingen die gedurende het jaar worden uitgebracht zijn als volgt:

• Uitbreiding 1: Nuttige voorwerpen voor je avontuur
  • Uitbreiding 2: Nieuwe missies voor de game
  • Uitbreiding 3: Een nieuwe, zeldzame Blade
  • Uitbreiding 4: Neem het op tegen sterke tegenstanders in de challenge-stand
  • Uitbreiding 5: Gloednieuwe verhaalcontent

Om het geheel overzichtelijk te maken zijn de uitbreidingen verdeeld onder de tabbladen. Hierin staat beschreven wat de inhoud van de uitbreiding is en wat mijn persoonlijke mening is. Zodra alle uitbreidingen zijn uitgebracht zal de Expansion Pass een algemeen cijfer krijgen.

Let op: De review kan spoilers bevatten voor wie Xenoblade Chronicles 2 nog niet heeft (uit)gespeeld! Verder lezen is op eigen risico.

1

De eerste uitbreiding heeft de Nederlandse benaming “nuttige voorwerpen voor je avontuur” gekregen. Een alomvattende benaming die wat nader uitleg behoeft.

Vrij kort na de release bracht Nintendo de eerste voorwerpen uit om spelers te voorzien van handige items om de reis naar Elysium te vergemakkelijken. Het betreft voorwerpen die in de game ook te verkrijgen zijn, maar desalniettemin zijn ze ontzettend handig. Al helemaal als je na het volbrengen van de game alle Blades wil verzamelen of opnieuw het avontuur aan gaat in New Game Plus.

Inhoud

Het verkrijgen van voorwerpen wordt met regelmaat aangeboden. Vrijwel met iedere update worden nieuwe items toegevoegd. Hierbij kan gedacht worden aan goud, zeldzame en legendarische Cores en favoriete etenswaren voor jouw Blades. Het laatste heeft als voordeel jouw Blades tijdelijk sterker te maken en de Affinity Chart te volbrengen. Een laatste voorwerp die in-game schaars is, maar wordt aangeboden door middel van DLC, zijn de Overdrive Protcols. Hiermee kun je Blades overzetten naar een andere en beter passende Driver en kan je succesvollere samenstellingen creëren, zoals Blades met een Healing-eigenschap plaatsen bij Nia.

Voor wie denkt dat de voorwerpen ongelimiteerd naar binnen kan halen, heeft het mis. De voorwerpen zijn te verkrijgen per savefile, waardoor het eenmalig te verkrijgen is. Bovendien krijg je niet alles cadeau. Voor sommige items zal je eerst een bepaalde hoofdstuk of voorwaarde hebben volbracht om toegang te krijgen tot de item. Voor wie New Game Plus is gestart, zal hier weinig last mee hebben.

De eerste uitbreiding heeft dit tot zover te bieden:

• War Chest Contribution from Bana: 50,000G
    • Super-Useful Pouch Item Sample: Cream Orange Paratha (x3)
    • Gift from Mr Rurui: Silver Cylinder (x10)
    • Newbie Driver’s Core Crystal Set: Common Core Crystal (x5)
    • Driver’s Essentials Set: Rare Core Crystal (x10), Legendary Core Crystal (x1), Overdrive Protocol (x3)
    • Upgrade Parts for Poppi: Ether (x30 000)
    • Pyra’s Favourite Things: Jenerossi Tea (x5)
    • Nia’s Favourite Things: Ardainian Bear Carving (x5)
    • Jenerossi Tea (x5)
    • Ardainian Bear Carving (x5)
    • Rare Core Crystal (x10), Legendary Core Crystal (x1), Overdrive Protocol (x3)
    • Ether (x30 000): available after unlocking the Tiger! Tiger! mini-game.
  • Driver’s Essentials Set 2: Rare Core Crystal (x10), Legendary Core Crystal (x1), Overdrive Protocol (x1)
  • Tora’s Favourite Things: Juicy Samod (x3)
  • Poppy’s Davourite Things: Fizz Juice (x3)
  • Useful Driver Equipment: Auto-Balancer (x1)
  • Driver’s Essentials Set 3: Legendary Core Crystal (x8), Overdrive Protocol (x3)

De eerste uitbreiding gaat niet de boeken in als de meest noemenswaardige van de vijf en doet soms wel denken dat de items frequenter vertegenwoordigd hadden kunnen zijn in de game. Desalniettemin is het een handige uitbreiding en zijn de voorwerpen fijne extraatjes waarmee het speelplezier wordt vergroot; en dit is ook het beste perspectief om naar de game te kijken. De eerste uitbreiding doet geen schokkende dingen, maar biedt een fijne toevoeging aan het moois dat Xenoblade Chronicles 2 al te bieden heeft.

2

De benaming van de tweede uitbreiding laat weinig verbeelding over. Met nieuwe missies kan je Alrest opnieuw bewonderen!

Onder de noemer “nieuwe missies voor de game” kan je in de verschillende gebieden die Alrest rijk is nieuwe opdrachten uitvoeren. Een noemenswaardige toevoeging?

Inhoud

Net als bij de eerste uitbreiding worden, gedurende het jaar, nieuwe missies aan het originele aanbod toegevoegd. Voor wie de game al rond heeft gespeeld bieden de missies extra’s en laten ze je naar gebieden gaan die je misschien over het hoofd hebt gezien. Een aardig bijkomstigheid is dat de toegevoegde missies zorgen voor een toename aan herspeelbaarheid. Dit komt doordat het starten van missies aan bepaalde voorwaarden moet voldoen. Hierbij kan gedacht worden aan het vrijspelen van een hoofdstuk alsmede het upgraden van een Blade.

Net als bij de gebruikelijke missies wordt je bij het volbrengen van een missie beloond met items, goud en ervaringspunten, maar doordat het DLC-missies zijn mag je wel het een en ander verwachten. De beloningen zijn dan ook van hoog niveau die het spel leuker en makkelijker kunnen maken. Denk aan het verkrijgen van vaardigheden waarmee je Premium Cylinders kan maken en het verkrijgen van sterke modificaties die je kan toepassen bij Poppi. Al met al de moeite waard.

• Passion of the Artisan (verkrijgbaar in hoofdstuk 2)
  • M.I.A. Nopon (verkrijgbaar in hoofdstuk 3)
  • Industrial Sort of Tour (verkrijgbaar in hoofdstuk 5)
  • Midnight Feasting (verkrijgbaar in hoofdstuk 7)
  • The Lone Watchman (verkrijgbaar in hoofdstuk 10)
  • Nopon of Good Tastes (praat met Bipopo vlakbij Galad Residential Zone in Gormott. Verkrijgbaar na Poppi.)
  • Cleared of All Charges (praat met Strath in Fonsett, Leftheria. Benodigd zijn Perun, Godfrey and Perceval.)
  • Beneath the Aurora (praat met Len in Rigitte Harbor, Leftheria. Verkrijgbaar in hoofdstuk 6.)
  • Upgrades and Tinkering (onderzoek de tafel in Tora’s huis. Benodigd is Tora. Verkrijgbaar in hoofdstuk 8.)
  • Most Awful News?! (Verblijf in de inn van Tantal. Benodigd zijn Finch’s Birdbrain Lv.3 and Zeke. Verkrijgbaar in hoofdstuk 10.)

De toegevoegde missies zijn een aanwinst voor de game. Het biedt nieuwe ervaringen en aangename beloningen aan die de game verrijken. Net als de eerste uitbreiding zal de tweede uitbreiding niet de reden zijn waardoor je de Expansion Pass zal aanschaffen, maar de inhoud is zeer aangenaam te noemen, waarmee je de wereld van Alrest opnieuw kan bewonderen.

3

Shiny New Powers

De derde uitbreidingspakket is waarschijnlijk de grootste reden tot nu toe om de Expansion Pass aan te schaffen. Eerder werd bekend gemaakt dat in de lente van dit jaar een nieuwe Blade te verkrijgen is, maar hoe deze eruit zou zien en welke vaardigheden de metgezel kent was nog afwachten. Inmiddels is bekend gemaakt dat de nieuwe Blade de naam “Poppibuster” heeft gekregen en is er eentje om in je team te houden.

Maar Poppibuster krijg je niet zomaar. De nieuwe zeldzame Blade is vrij te spelen door een missie succesvol af te ronden. De missie “Shiny New Powers” kan je starten in het huisje van Tora in Torigoth. Nadat je de missie hebt gestart wordt je op pad gestuurd om verschillende opdrachten te volbrengen en maak je kennis met een personage die je niet eerder hebt ontmoet, maar wel veel over gehoord hebt. Afhankelijk van jouw level en de benodigdheden kan je de missie na een uur zien afronden. Indien je laag geleveld bent en de benodigdheden niet in bezit hebt, kan de missie logischerwijs langer duren.Voor het volbrengen van de missie is level 40 geadviseerd.

Zodra je Poppibuster hebt, en de komische scenes hebt waargenomen, kan je gevechten aangaan met de mechanische Blade. Poppibuster is een tank-blade en wordt gekenmerkt door het element “Light”. Met name het laatste is een aardige toevoeging, want Mythra en KOS-MOS zijn de enige Blades die het element kennen, waarbij de laatst genoemde behoorlijk lastig is om te krijgen. Hierdoor zijn Blade Combo’s met Light element in een keer een stuk eenvoudiger. Een aanrader om te gebruiken!

De eerste Blade die te verkrijgen is met Expansion Pass is er eentje om niet uit je Party te halen.  Dit komt vanwege zijn element en krachtige aanvallen, maar ook door hoge aaibaarheidsfactor en unieke verschijning. Zoals ingeleid, dit zou een goede reden kunnen zijn om de Expansion Pass te aanschaffen, omdat je naast de Blade de eerdere uitbreidingspakketten zal krijgen, maar Poppibuster is eigenlijk al reden genoeg!

Monolith Soft heeft al aangekondigd dat meer Blades zal worden toegevoegd. Zodra dat het geval is, wordt dat in de review meegenomen.

4

Volgt zodra de volgende uitbreiding is uitgebracht.

De review van Xenoblade Chronicles 2 – Expansion Pass wordt per uitbreiding geüpdatet. Na de laatste uitbreiding wordt een definitieve cijfer gegeven aan het totale pakket.

Vincent

Ik ben 28 jaar en jarenlang een liefhebber van Nintendo. Dit komt voort uit het leveren van unieke games en consoles waarbij plezier en beleving bovenaan staan. Series als The Legend of Zelda, Metroid, Pikmin en Animal Crossing staan hoog in mijn lijstje.

7 gedachten over “[REVIEW] Xenoblade Chronicles 2 – Expansion Pass

• 05/04/2018 om 11:56
    Permalink

Dit is super! Ik wacht nog even op een paar meer, om te beslissen of ik de DLC ga nemen of niet. Nu eerst maar eens Conker’s Bad Fur Day uitspelen :p

• 15/04/2018 om 14:46
    Permalink

Eigenlijk heeft deze game helemaal geen DLC nodig.
    Als je het een keer goed uitspeelt zit je snel op de 80+ uur en dan heb je waarschijnlijk 50% van alle quests ed nog niet gedaan.
    De huidige DLC is daarmee een druppel op de gloeiende plaat met natuurlijk wel meer focus op end-game (want gemiste beginlvl quests doen is ook niet alles).
    Een nieuw stuk verhaal zal het huidige verhaal niet veel beter maken, dus daar zit voor mij ook niet echt veel winst in.

Als je na 200uur de game zat bent dan kan je hem het beste bewaren tot over een paar jaar en dan opnieuw spelen dan met deze DLC de game wat proberen te rekken.

• 16/04/2018 om 08:34
    Permalink

Oi, ik zit nog pas in chapter 4, en de game ligt inmiddels helemaal open voor me. Ik vind m nog best lastig, navigeren is tricky, en het is lang niet altijd duidelijk waar je precies naar toe moet. Een enkele bocht verkeerd, en je staat oog in ook met een level-50 monster! ARGH! Rennen!
    Extra verhaallijnen en queestes ben ik dus nog lang niet aan toe, maar die extra voorwerpen, dat klinkt voorlopig wel een stuk beter!