Daily Nintendo

Jouw online Nintendo Magazine

[REVIEW] Cast of the Seven Godsends

Terug in de tijd naar het 16 bit tijdperk met deze extreem moeilijke run ’n gun, action-shooter

Terug in de tijd naar het 16-bit tijdperk met deze extreem moeilijke run ’n gun, action-shooter.

Het opnieuw maken van retro-spellen uit het 8- dan wel 16-bit tijdperk is momenteel erg in trek bij ontwikkelaars. Regelmatig zien we zulke spellen in de eShop verschijnen en Cast of the Seven Godsends is daar een prima voorbeeld van. Het spel is een klassieke 2D run ’n gun, action-shooter die behoorlijk wat weg heeft van de klassieker Ghouls ‘n Ghosts. Cast of the Seven Godsends lijkt niet alleen qua gameplay op deze arcade-titel, ook als je kijkt naar de moeilijkheidsgraad dan doet het meteen vermoeden dat de ontwikkelaars van Cast of the Seven Godsens zeker hun inspiratie hebben gehaald uit Ghouls ‘n Ghosts. Daar zijn ze echter net iets te ver in opgegaan. Een game die dus zeker niet voor iedereen is weggelegd…

Het verhaal

Cast of the Seven Godsens begint met een korte intro, geheel in stijl van titels uit het 16-bit tijdperk. Je kruipt in de huid van koning Kandar, heerser van Dareca. De kwade keizer Zaraaima heeft zijn zoontje en erfgenaam van de troon gekidnapt. Het is nu aan Kandar om op eigen houtje een zoektocht te beginnen en zo zijn zoon te redden, helemaal alleen maar wel met de hulp van zeven goden die hem kracht geven die het gemakkelijker maken om zijn doel te bereiken.

Moeilijk, moeilijker, moeilijkst

Ontwikkelaar Merge Games beschrijft de gamel als een run ’n gun-titel, al bevat de titel ook genoeg elementen uit platformspellen. Al vanaf het begin bombardeert Cast of the Seven Godsends je met constant opnieuw aanvallende vijanden, extreem moeilijke eindbazen en soms net zo lastige mid-level eindbazen. Je rent continu van begin naar einde van het level met als belangrijkste taak om te overleven. Vooral dat laatste is een pittige opgave, omdat de game werkelijk extreem moeilijk is. De levels doorkruisen is in het begin nog vrij goed te doen, maar de eindbazen vormen direct een flinke uitdaging. Deze hebben namelijk flink wat hits nodig om te verslaan terwijl je zelf na twee keer geraakt worden vaak al dood bent.

Zoals de titel al doet vermoeden kun je wel verschillende krachten verzamelen die je wat sterker maken. Ook kom je in de levels sterkere wapens tegen. Toch blijft de game moeilijk, gewoon té moeilijk voor de gemiddelde gamer. Gelukkig kun je na de vele game over’s met de beschikbare credits een nieuwe poging wagen. Cast of the Seven Godsens is hiermee niet voor iedereen weggelegd en richt zich duidelijk op de hardcore gamer.

‘Slechts’ 6 levels

In totaal zijn er 6 levels om te spelen. Dat klinkt misschien als weinig, maar de gemiddelde gamer zal moeite hebben om het eerste level uit te spelen. Cast of the Seven Godsends biedt daarom alsnog flink wat uren aan gameplay. Gelukkig heeft de ontwikkelaar wel save points in de levels geplaatst, waardoor je niet steeds vanaf het begin moet beginnen.

Cast of the Seven Godsends ziet er zoals gezegd uit als een echte 16-bit titel. De game oogt dan ook als een spel uit de jaren ‘90, maar dan met HD sprites erin verwerkt. Hetzelfde geldt voor het geluid en in feite is daar vrij weinig op aan te merken, al moet het natuurlijk wel jouw ding zijn.

Conclusie

Uiteindelijk is Cast of the Seven Godsens een aardige 16-bit game geworden welke door de te hoge moeilijkheidsgraad slechts voor de echte hardcore gamer is weggelegd. Het is jammer dat zelfs de moeilijkheidsgraad “easy” alles behalve goed speelbaar is. Audiovisueel is er weinig op aan te merken, maar de speelduur is slechts redelijk doordat je levels pas na enorm veel pogingen een keer uitspeelt.

+ De game brengt een retro-gevoel met zich mee
+ Audiovisueel vrij goed
+ Interessante en gevarieerde levels…

– …maar die zijn knap lastig
– De game is gewoon té moeilijk, alleen daardoor biedt deze een redelijke speelduur

Eindcijfer: 6,8