Daily Nintendo

Jouw online Nintendo Magazine

Pokémon designers onthullen nog meer informatie over Pikachu

Waarom was de Pokémon zo zeldzaam? Had Raichu eigenlijk een evolutie? Je leest het hier!

Waarom was de Pokémon zo zeldzaam? Had Raichu eigenlijk een evolutie? Je leest het hier!

Deze week konden we jullie al vertellen dat Pikachu eigenlijk gebaseerd is op een eekhoorn, maar blijkbaar is dat niet het enige geheim van de elektrische muis. In een interview vertellen illustrators/designers Ken Sugimori, Atsuko Nishida en Koji Nishino nog meer over de mascotte van Pokémon. Hieronder kun je de vertaling van het interview lezen.

Waarom was Pikachu een soort van ‘zeldzaam personage’ in de eerste games?

Nishino: Dit is best beschamend, maar omdat ik Pikachu zo leuk vind, krijg ik het gevoel ‘niet te willen dat andere mensen ook Pikachu hebben.’ Aanvankelijk overwoog ik zelfs om Pikachu simpelweg te ‘verbergen’.

Sugimoto: In vergelijking met andere Pokémon was zijn verschijningsniveau extreem laag. Dus Nishino’s mysterieuze bezittelijke aard werkte goed.

Nishino: Ik voelde dat als het aantal verschijningen lager zou zijn, het zou lukken omdat spelers Pikachu niet zoveel zouden vangen. Het gevolg was dat het tegenovergestelde gebeurde toen strategiegidsen en dergelijke dingen hadden die geschreven  als ‘eerst moet je een Pikachu vangen’. Voor ik het wist, had iedereen Pikachu en mijn plan liep volledig in de soep.

Waarom had Pikachu geen wangzakken in zijn tijd als een daifuku?

Nishida: Dat klopt! De wangzakken bestonden niet tijdens de daifuku-tijd! Tijdens het proces om Pikachu schattiger te maken, voegde ik de wangzakken toe omdat ik het een gevoel van ‘opladen’ wilde geven. Dat gezegd hebbende, ik dacht alleen aan een eekhoorn voor het deel met wangzakken, en de rest kwam van het samenstellen van al deze onderdelen waarvan ik dacht dat ze schattig waren.

Waarom zijn de puntjes van de oren van Pikachu zwart?

Nishida: Ik geloof dat dat een overblijfsel was van zijn tijd als een daifuku.

Waarom is Pikachu geel?

Sugimori: Game Boys hadden konden alleen zwart en wit tonen. Toen Pokémon Red & Green voor het eerst werd ontwikkeld, had geen enkele Pokémon kleuren. Ze waren weergegeven in zwart en wit en waren op die manier getekend in pixel-art stijl.

Toen de eerste games nog in ontwikkeling waren (in 1994) bracht Nintendo een adapter uit met de naam “Super Game Boy” waarmee je Game Boy-software op de televisie kon spelen via de Super Famicom. De Super Game Boy had een functie die pseudo-kleuren aan een game toevoegde, en dat was de eerste keer dat we Pokémon kleuren konden geven. Ik was degene die de kleur van Pikachu moest bepalen en aangezien ze zeggen dat geel het kleurattribuut van elektriciteit is, dacht ik dat het leuk zou zijn om het een kleur te geven die zijn type gemakkelijker te begrijpen maakte, dus besloot ik om met geel te gaan.

Waarom heeft Pikachu strepen op z’n rug?

Nishida: Ik heb er niet veel over nagedacht, maar wanneer Pokémon het gevecht ingaan, zie je alleen hun ruggen goed. In die tijd voelde ik dat zijn rug leeg was zonder iets erop.

Over een derde geplande evolutie voor Pikachu genaamd “Gorochu”…

Nishida: Ja. Het was “Pika (chu)”, “Rai (chu)” en “Goro (chu).” De Pokémon die bekend staat als Gorochu had ontblootte hoektanden en had zelfs een paar hoorns.

Sugimori: Er was geen probleem met zijn uiterlijk, maar hij werd weggelaten vanwege zaken rondom spelbalans.

Over het verschil van Pikachu’s stem in het spel en de anime…

Sugimori: Ja, toen Pokémon een anime werd, hebben we er ook enige invloed op uitgeoefend. Zowel het spel als anime deelden invloeden en Pikachu verder geëvolueerd. In het begin was zijn lichaamstype molliger, maar zijn nek werd meer gedefinieerd en zijn rug werd langer gemaakt. Hierdoor is het ontwerp aan de kant van de spelproductie ook veranderd. Zo is de Pikachu die je vandaag kent ontstaan. Tussen haakjes, ik had nooit verwacht dat hij “Pikachu!” in de anime zou roepen.

Bron