[REVIEW] Super Daryl Deluxe

Normaal sta ik als leerkracht voor de klas, in Super Daryl Deluxe zijn de rollen omgedraaid en kruip ik in de huid van een leerling. Hoe dat bevalt lees je in deze review.

In Super Daryl Deluxe kruip je in de huid van Daryl. Na een verhuizing is Daryl nieuw op de Waterfalls High School. Helaas heeft Daryl nogal wat sociale moeilijkheden. Hij zegt gedurende het hele spel geen woord. Overigens is Daryl niet de enige met een probleem op school. De hele school is een probleem. Wat nog redelijk onschuldig begint loopt al snel uit tot een knotsgekke school met verschillende herkenbare personages en heerlijke anekdotes.

Het verhaal

Zoals eerder beschreven speelt dit spel zich af op Waterfalls High School. Een middelbare school die geleid wordt door Mr. Robato. Daryl is een nieuwe student en hij heeft nog al moeite met de sociale contacten. Door Mr. Robato wordt hij voorgesteld aan twee jongens. Deze jongens zouden hem wel wegwijs kunnen maken in de school. In eerste instantie moeten de twee jongens er niets van weten maar al snel hebben ze door dat ze Daryl goed in kunnen zetten in hun ‘bedrijfje’. Ze hebben een handeltje in schoolboeken, aan Daryl de taak om deze te verkrijgen. In ruil daarvoor krijgt Daryl diverse aanvalsmogelijkheden.

Naast het verzamelen van schoolboeken zitten er nog veel verschillende opdrachten en missies in het spel. Door het behalen van deze missies speel je weer nieuwe klaslokalen vrij. Ieder klaslokaal staat garant voor een knotsgekke wereld. Zo heb je het scheikunde lokaal waar je wordt aangevallen door reageerbuisjes en je in contact komt met verschillende scheikundige. Er is een geschiedenis lokaal waar de geschiedenis lijnen zoals wij deze kennen helemaal door elkaar lopen wat soms bizarre taferelen oplevert. Ook het literatuur lokaal en het lokaal voor muziek en kunst hebben ieder hun eigen vijanden en npc’s. Allemaal geheel in stijl.

De doorlopende verhaallijn is wat magertjes. Toch zijn de losse delen die alles bij elkaar houden erg vermakelijk. De humor in combinatie met de speelstijl bevalt ontzettend goed en speelt lekker weg. De map structuur die aangehouden wordt is erg handig, door regelmatig te kijken weet je precies welke lokalen of ruimtes je al gehad hebt. Door het kopen van upgrades kan je ook zien in welke ruimtes nog schoolboeken liggen om te verzamelen of waar je nog wat sidequests kan doen.

Naast het verhaal zijn er namelijk ook enorm veel sidequests te vinden. Deze richten zich vooral op het verzamelen van bepaalde materialen of het verslaan van een bepaalde hoeveelheid monsters. Echt veel uitdaging bieden deze sidequests vaak niet maar ze zorgen er wel voor dat je de speelduur met een aantal uur kan verhogen. Ook zijn ze ideaal voor als je even niet meer weet hoe je verder moet in het verhaal. Door het uitvoeren van sidequests kom je soms vanzelf in nieuwe gebieden terecht waardoor het verhaal weer doorgang kan vinden.

Besturing en aanvallen

De besturing van Daryl is ontzettend simpel. Hij kan lopen door middel van de controlstick en met b kan je springen. De overige knoppen kunnen bijna allemaal gebruikt worden voor verschillende aanvallen. Deze aanvallen kan je kopen bij je twee ‘vrienden’. In het totaal zijn er ruim 40 verschillende aanvallen. Iedere aanval heeft zijn eigen klasse. Zo zijn er melee aanvallen die van dichtbij gebruikt moeten worden of aanvallen die je vanaf een veilige afstand kan gebruiken. Ook zijn er bepaalde ‘magic’ aanvallen of aanvallen waarmee je jezelf weer wat kan healen.

Aanvankelijk kan je vier aanvallen tegelijk hebben, de A, X en Y knop zijn geschikt voor een aanval en daarnaast kan je de rechter schouderknop gebruiken voor een aanval. Welke combinatie van aanvallen je kiest laten de makers van het spel helemaal aan jou over. Na een bepaald punt in het spel zal je de hoeveelheid aanvallen die je tegelijk bij je kan hebben verdubbeld worden. Dit biedt vooral een uitkomst voor aanvallen die een lange cooldown tijd hebben. De cooldown periode is een periode na het uitvoeren van een aanval waarin je die aanval niet kan gebruiken. Bepaalde aanvallen kunnen na een enkele seconde al weer gebruikt worden terwijl het bij andere aanvallen meer dan een minuut kan duren voordat deze weer gebruikt kunnen worden. Hoe meer aanvallen je hebt des te makkelijker je kan combineren en af kan wisselen.

Bizarre graphics en vrolijke deuntjes.

Het verhaal in Super Daryl Deluxe was erg vermakelijk maar was niet tot zijn recht gekomen zonder dit punt. De graphics zijn niet per se heel mooi maar wel ontzettend geschikt voor dit spel. Iedere omgeving krijgt een hele eigen stijl. Dit kan al snel een rommeltje worden maar de ontwikkelaars hebben dit perfect uit weten te voeren. Alles klopt gewoon. Ook de muziek die je tijdens het spelen hoort is prettig om naar de luisteren. Sta je in de ring te boxen dan hoor je een aanmoedigend lied. Ben je wat later weer terug in de school dan sluit ook daar de muziek weer goed aan. De muziek geeft het spel een fijne finishing touch.

Met Super Daryl Deluxe haal je een heerlijke game in huis. Het verhaal alleen is uit te spelen in een dikke tien uur maar wil je daarnaast ook nog wat sidequests doen dan ga je al snel richting de 15 of 20 uur waarmee je je kan vermaken. De bekende personages en vermakelijke uitspraken zorgen ervoor dat je ook genoeg kan lachen tijdens het spelen. Gooi dit alles in een wereld die bizar is maar wel goed in elkaar steekt en vrolijke muziek heeft en je hebt een top game. Dat is dan ook de slot conclusie, Super Daryl Deluxe is een echte must have!

+ Prima speelduur
+ Leuke conversaties met bekende personages
+ Veel variatie in de aanvallen en combo’s