[REVIEW] Xenoblade Chronicles 2 – Expansion Pass

In een reis naar Elysium staan, met dank aan de Expansion Pass, een hoop extra's te wachten.

In een reis naar Elysium staan, met dank aan de Expansion Pass, een hoop extra’s te wachten.

Tegenwoordig is DLC niet meer weg te denken bij Nintendo-games en dat geldt ook voor de titel van Monolith Soft. Al voordat Xenoblade Chronicles 2 in de winkelschappen te vinden was, werd betaalbare content aangekondigd. In vorm van verschillende pakketten, die gedurende het afgelopen jaar werden uitgebracht, kreeg de JPRG nieuwe content. Spelers die hier oor naar hebben moeten echter wel wat euro’s op tafel leggen om nieuwe quests, modi en Blades naar binnen te halen, maar is de prijs in juiste verhouding met de kwaliteit? Je leest het in deze review!

De Expansion Pass kent in totaal vijf uitbreidingen. De laatste uitbreiding omvat wordt in een ander review uitvoerig beschreven, omdat Torn: The Golden Country naast een digitale release, ook fysiek wordt uitgebracht. De uitbreidingen zijn te kennen als:

• Uitbreiding 1: Nuttige voorwerpen voor je avontuur
  • Uitbreiding 2: Nieuwe missies voor de game
  • Uitbreiding 3: Een nieuwe, zeldzame Blade
  • Uitbreiding 4: Neem het op tegen sterke tegenstanders in de Battle Challenge
  • Uitbreiding 5: Gloednieuwe verhaalcontent: Torna The Golden Country

Om het geheel overzichtelijk te maken zijn de uitbreidingen verdeeld onder tabbladen. Hierin staat beschreven wat de inhoud van de uitbreiding is, aangevuld met eena persoonlijke mening. Onder de laatste tabblad staat de beoordeling van de Expansion Pass beschreven.

Let op: De review kan spoilers bevatten voor wie Xenoblade Chronicles 2 nog niet heeft (uit)gespeeld! Verder lezen is op eigen risico.

1

De eerste uitbreiding heeft de Nederlandse benaming “nuttige voorwerpen voor je avontuur” gekregen. Een alomvattende benaming die wat nader uitleg behoeft.

Vrij kort na de release bracht Nintendo de eerste voorwerpen uit om spelers te voorzien van handige items om de reis naar Elysium te vergemakkelijken. Het betreft voorwerpen die in de game ook te verkrijgen zijn, maar desalniettemin zijn ze ontzettend handig. Al helemaal als je na het volbrengen van de game alle Blades wil verzamelen of opnieuw het avontuur aan gaat in New Game Plus.

Wat kan je verwachten?

Het verkrijgen van voorwerpen werd met regelmaat aangeboden. Vrijwel met iedere update werden nieuwe items toegevoegd. Hierbij kan gedacht worden aan goud, zeldzame en legendarische Core Crystals en favoriete etenswaren voor jouw Blades. Het laatste heeft als voordeel jouw Blades tijdelijk sterker te maken en het voltooien van de Affinity Chart. Een laatste voorwerp die in-game schaars is, maar wordt aangeboden door middel van DLC, zijn de Overdrive Protcols. Hiermee kun je Blades overzetten naar een andere en beter passende Driver zodat je succesvollere samenstellingen creëren. Een voorbeeld hiervan zijn Blades met een Healing-eigenschap over te plaatsen naar Nia.

Voor wie denkt dat de voorwerpen ongelimiteerd naar binnen kan halen, heeft het mis. De voorwerpen zijn te verkrijgen per savefile, waardoor het eenmalig te verkrijgen is. Bovendien krijg je niet alles cadeau. Voor sommige items zal je eerst een bepaalde hoofdstuk behaald moeten hebben of een voldoen aan een ander voorwaarde om toegang te krijgen tot een bepaalde item. Voor wie New Game Plus is gestart, zal hier weinig last van ervaren.

Inhoud

Hieronder kan je een lijstje vinden die de totale inhoud van de eerste uitbreiding weergeeft. Het valt niet te ontkennen dat een aantal items gewoonweg in de game had kunnen zitten of in een hoger frequentie aanwezig had kunnen zijn. Als onderdeel van de Expansion Pass kan je dit dan ook beschouwen als een aardigheidje voor de aankoop. De eerste uitbreiding heeft de onderstaande items te bieden:

• War Chest Contribution from Bana: 50,000G;
  • Super-Useful Pouch Item Sample: Cream Orange Paratha (x3);
  • Gift from Mr Rurui: Silver Cylinder (x10);
  • Newbie Driver’s Core Crystal Set: Common Core Crystal (x5);
  • Driver’s Essentials Set: Rare Core Crystal (x10), Legendary Core Crystal (x1), Overdrive Protocol (x3);
  • Upgrade Parts for Poppi: Ether (x30 000);
  • Pyra’s Favourite Things: Jenerossi Tea (x5);
  • Nia’s Favourite Things: Ardainian Bear Carving (x5);
  • Driver’s Essentials Set 2: Rare Core Crystal (x10), Legendary Core Crystal (x1), Overdrive Protocol (x1);
  • Tora’s Favourite Things: Juicy Samod (x3);
  • Poppy’s Davourite Things: Fizz Juice (x3);
  • Useful Driver Equipment: Auto-Balancer (x1);
  • Driver’s Essentials Set 3: Legendary Core Crystal (x8), Overdrive Protocol (x3);
  • Legendary Core Crystal (x15);
  • Overdrive Protocol (x3);
  • Love Source (x10).

De eerste uitbreiding gaat niet de boeken in als de meest noemenswaardige van de vijf. Dit gevoel wordt dan ook versterkt doordat de items die geleverd worden, frequenter vertegenwoordigd hadden kunnen zijn in de game. Desalniettemin is het een handige uitbreiding doordat waarin de voorwerpen fijne extraatjes waarmee het speelplezier wordt vergroot.

2

De benaming van de tweede uitbreiding laat weinig verbeelding over en richt zich op nieuwe missies waardoor je Alrest opnieuw kan bewonderen!

Onder de noemer “nieuwe missies voor de game” kan je in de verschillende gebieden die Alrest rijk is nieuwe opdrachten uitvoeren. Is dit een noemenswaardige toevoeging?

Wat kan je verwachten?

Net als bij de eerste uitbreiding werden, gedurende het jaar, nieuwe missies aan het originele aanbod toegevoegd. Voor wie de game al rond heeft gespeeld bieden de missies extra’s en laten ze je naar gebieden gaan die je misschien over het hoofd hebt gezien. Een aardige bijkomstigheid is dat de toegevoegde missies zorgen voor een toename aan herspeelbaarheid. Dit komt doordat het starten van missies aan bepaalde voorwaarden moet voldoen. Hierbij kan gedacht worden aan het vrijspelen van een hoofdstuk alsmede het upgraden van een Blade.

Net als bij de gebruikelijke missies wordt je bij het volbrengen van een missie beloond met items, goud en ervaringspunten, maar doordat het DLC-missies zijn mag je wel het een en ander verwachten. De beloningen zijn dan ook van hoog niveau die het spel leuker en makkelijker kunnen maken. Denk aan het verkrijgen van vaardigheden waarmee je Premium Cylinders kan maken en het verkrijgen van sterke modificaties die je kan toepassen bij Poppi. Al met al de moeite waard.

Inhoud

Eigenlijk lijkt de tweede uitbreiding sterk op de voorgaande. De missies hadden in de volledige game kunnen zitten, en vormen een klein onderdeel aan datgene wat Xenoblade Chronicles 2 al te bieden heeft. Desalniettemin, is het een aardigheidje die de game rijker maakt. De volgende missies zijn toegevoegd:

• Passion of the Artisan (verkrijgbaar in hoofdstuk 2);
  • M.I.A. Nopon (verkrijgbaar in hoofdstuk 3);
  • Industrial Sort of Tour (verkrijgbaar in hoofdstuk 5);
  • Midnight Feasting (verkrijgbaar in hoofdstuk 7);
  • The Lone Watchman (verkrijgbaar in hoofdstuk 10);
  • Nopon of Good Tastes (praat met Bipopo vlakbij Galad Residential Zone in Gormott. Verkrijgbaar na Poppi);
  • Cleared of All Charges (praat met Strath in Fonsett, Leftheria. Benodigd zijn Perun, Godfrey en Perceval);
  • Beneath the Aurora (praat met Len in Rigitte Harbor, Leftheria. Verkrijgbaar in hoofdstuk 6);
  • Upgrades and Tinkering (onderzoek de tafel in Tora’s huis. Benodigd is Tora. Verkrijgbaar in hoofdstuk 8);
  • Most Awful News?! (Verblijf in de inn van Tantal. Benodigd zijn Finch’s Birdbrain Lv.3 and Zeke. Verkrijgbaar in hoofdstuk 10);
  • A Smith’s Pastime (verkrijgbaar in hoofdstuk 3. Praat met Chulev in Garfont Village, Uraya);
  • A Hat Fit for a Lady (verkrijgbaar in hoofdstuk 5. Praat met Beemer in Fonsa Myma Port, Uraya);
  • Making Love Source (verkrijgbaar in hoofdstuk 7. Verblijf in de inn van Argentum. Benodigd is Poppi QT);
  • A Mercenary’s Honor (verkrijgbaar in hoofdstuk 10. Voltooi eerst de quest Beneath the Aurora. Ga naar Royal Guard Barracks, in Uraya);
  • Merclibay’s Mightiest (verkrijgbaar in hoofdstuk 10. Benodigd zijn Zenobia, Electra (met Mastery of Thunder – Lv. 5), Herald (met Rampage – Lv. 5). Ga naar Caephon at Rig. Harbor, Leftheria);
  • Sunken Boosters (verkrijgbaar in hoofdstuk 3);
  • The Trendy Patissier (verkrijgbaar in hoofdstuk 8. Benodigd zijn Boreas en Gorg. Voltooi eerst Gorg’s Blade quest “Follow Your Passion”);
  • Artisanal Accessories (verkrijgbaar in hoofdstuk 7);
  • Hot Spring Bonanza (verkrijgbaar in hoofdstuk 10. Benodigd zijn Sheba, Kora en Kasandra (met One Lucky Gal Lvl. 3);
  • Mystery Launch Codes (verkrijgbaar in hoofdstuk 10. Benodigd zijn Adenine (met Extra Ancient Wisdom Lvl. 5) en Kos-Mos).

De toegevoegde missies zijn een aanwinst voor de game. Het biedt nieuwe ervaringen en aangename beloningen die de game verrijken. Net als de eerste uitbreiding zal de tweede uitbreiding niet de reden zijn waardoor je de Expansion Pass gaat aanschaffen, maar de inhoud is zeer aangenaam te noemen.

3

Shiny New Powers!

De derde uitbreidingspakket is waarschijnlijk een grote reden om de Expansion Pass aan te schaffen. Eerder werd bekend gemaakt dat in de lente van dit jaar een nieuwe Blade te zal worden toegevoegd, maar hoe deze eruit zou zien en welke vaardigheden de metgezel kent was nog afwachten. Inmiddels is bekend om welke Blade het gaat en hij is niet alleen gekomen! In totaal gaat het om drie exclusieve Blades die alleen te verkrijgen zijn met de Expansion Pass. Het gaat om Poppibuster, Crosette en Corvin. Alle drie kennen ze een unieke presentatie en vullen het rariteitenkabinet aardig aan. Als eerst Poppibuster!

Poppibuster

Wie denkt dat Poppibuster eenvoudig te verkrijgen is, heeft het mis. Poppibuster krijg je namelijk niet zomaar. De zeldzame Blade is vrij te spelen door een missie succesvol af te ronden. De missie “Shiny New Powers” kan je starten in het huisje van Tora, in Torigoth. Nadat je de missie hebt gestart wordt je op pad gestuurd om verschillende opdrachten te volbrengen en maak je kennis met een personage die je niet eerder hebt ontmoet, maar waar je wel veel over gehoord hebt. Afhankelijk van jouw level en de benodigdheden kan je de missie na een uur zien afronden. Indien je laag geleveld bent en de benodigdheden niet in bezit hebt, kan de missie logischerwijs langer duren. Voor het volbrengen van de missie is level 40 geadviseerd.

Zodra je Poppibuster hebt, en de komische scenes hebt waargenomen, kan je gevechten aangaan met de mechanische Blade. Poppibuster is een tank-Blade en wordt gekenmerkt door het element “Light”. Met name het laatste is een aardige toevoeging, want Mythra en KOS-MOS zijn een van de weinige Blades die deze element kennen, waarbij de laatst genoemde behoorlijk lastig is om te krijgen. Hierdoor zijn Blade Combo’s met Light element in een keer een stuk eenvoudiger. Een aanrader om te gebruiken!

Crossette

De volgende Blade betreft Crossette die vaardiger is dan dat zij op voorhand lijkt, maar voordat je haar kan bemachtigen zal je een speciaal voorwerp moeten inleveren. Het voorwerp krijg je vanuit de Expansion Pass en moet je inleveren bij Hurryscurry in Argentum. Zodra je dit hebt gedaan krijg je  een speciale Core Crystal waarmee je Crossette kan vrijspelen.

Crossette wordt gekenmerkt door haar helende eigenschappen en gebruikt vuur-element in gevechten tegen vijanden. Door gebruik te maken van Bitball is zij een van de weinige zeldzame Blades die hier voorkeur aan geven. Helaas wordt niet voorkomen dat zij een onmisbare schakel in je party is. Dit komt simpelweg door de al sterke aanwezigheid van Blades met vuur-element, waardoor het eerder een keuze betreft uiterlijk betreft.

Corvin

De laatste Blade betreft Corvin. Een duister ogende jongen, die vreemd genoeg gebruik maakt van Light-element, waardoor het zich mag scharen een illuster rijtje. Voor het verkrijgen van Corvin zal je ongeveer dezelfde route moeten bewandelen als bij Crossette. Ditmaal zal je een voorwerp moeten inleveren bij Sorinosori, in Argentum. Vervolgens geeft Sorinosori een unieke Core Crystal waarmee Corvin het levenslicht zal zien. Corvin vervult net als Poppibuster de rol van tank in gevechten, waardoor het zich thuis zal voelen bij Morag. Helaas voor Corvin geldt hetzelfde als bij Crossette, zijn presentatie geeft niet het gevoel dat je hem mist, als je hem niet opstelt. Wat jammer te noemen is.

De Blades die te verkrijgen zijn met de Expansion Pass hebben elk een eigen presentatie, waarbij de een wat sterker is dan de ander. Hoewel het een persoonlijke voorkeur betreft om een Blade in je party te zetten, is Poppibuster de enige die er uit weet te springen. Dit komt wellicht door de unieke wijze om hem te verkrijgen en zijn unieke verschijning. Hoewel de andere twee metgezellen mij minder deden, zijn het fijne toevoegingen als geheel en zouden een goede reden kunnen zijn om de Expansion Pass te kopen. Al helemaal, omdat je naast Blades de eerdere uitbreidingspakketten zal krijgen. Poppibuster is eigenlijk al reden genoeg!

4

Tijdens E3 2018 werd de vierde uitbreiding uitgebracht. Sindsdien is het mogelijk om met bekende personages talloze gevechten aan te gaan in Battle Challenge. Are you really feeling it?

Inmiddels zijn wij beland bij de vierde uitbreiding en het is de grootste tot nu toe. Eerder kreeg je voorwerpen, missies en Blades als onderdeel van de Expansion Pass, maar echt groots was het nog niet. Ditmaal zal je echt iets nieuws krijgen waarin je de nodige uren kwijt kan met een knipoog naar het verleden.

Shulk en Fiora

De knipoog naar het verleden krijgt vorm door de toevoeging van twee oud bekenden. Voor wie het eerste deel op de Wii of de 3DS-port heeft gespeeld zal dan ook verheugd zijn bij het zien van Shulk en Fiora. Deze personages zijn Blades die je kan gebruiken in een speciaal gebied, een arena, waarin de werelden van het eerste en tweede deel samen komen. Dit klinkt spectaculairder dan dat het werkelijk is, maar de ontmoeting tussen Rex en Shulk is bijzonder te noemen. Het bovenstaande wordt dan ook ingeleid met een grappige scene waarbij nostalgische gevoelens worden opgewekt.

Na de scene heb je de mogelijkheid om Shulk en Fiora toe te voegen aan je party. De toevoeging gaat samen met bekende oneliners en wapens, waaronder de Monado. Shulk wordt gekenmerkt met Light-element en Fiora met Wind-element. Met name de Light-element is een fijne toevoeging, gezien dit een zeldzame element is. Helaas mag je de helden uit Xenoblade Chronicles niet meenemen naar Alrest, maar de game geeft een subtiele hint dat dit wel mogelijk is als je de verschillende uitdagingen in Battle Challenge hebt volbracht.

Battle Challenge

De Battle Challenge bestaat uit verschillende opdrachten welke een gemeenschappelijk doel hebben, namelijk het verslaan van vijanden. De vijanden komen in “waves” en het is aan jou de taak om dit tot een goed einde te leiden, binnen een zo kort mogelijke tijd. De opdracht verschillen in moeilijkheidsgraad en restricties. De moeilijkheidsgraad valt te beïnvloeden door te kiezen uit “Easy” en “Normal”, maar de restricties kunnen zorgen voor een beperking. Voor een aantal missies geldt dat je party uit level 99 moet bestaan. Indien dit niet het geval is, kan je de uitdaging niet doen. Dit houdt in dat je een aantal uren mag gaan grinden voordat je hier mee aan de slag kan gaan. Dit kan op het eerste gezicht een domper zijn, maar de beloningen zijn de extra inzet waard.

Tijdens een uitdaging kan je naast vechten, items verzamelen. Wat nieuw is, is dat je goudgele voorwerpen kan pakken die de schatkist-meter doet opvullen. Nadat een schatkist is gevuld, zal je na het volbrengen van de opdracht beloond worden met een schatkist. Dit kan oplopen tot meer dan één schatkist. Je moet de goudgele voorwerpen wel snel verzamelen, omdat deze tijdelijk in het veld aanwezig zijn. Nadat je een uitdaging hebt volbracht kan je de schatkist openmaken en wordt je beloond met nieuwe items die je Blades sterker kunnen maken of je portemonnee opvullen.

Noponstone

De schatkisten zijn ook gevuld met een nieuw voorwerp, te kennen als “Noponstone”. Deze items kun je opsparen en inleveren bij een Nopon die in de arena van Battle Challenge aanwezig is. Met behulp van de Noponstone kan je speciale voorwerpen vrijspelen die nergens anders in de game te vinden zijn. Hoewel de toevoeging van Shulk en Fiora noemenswaardig zijn, is het inleveren van Noponstone de leukste. Dit komt doordat de items die vrijgespeeld worden betrekking heeft op de helden uit Xenoblade Chronicles 2. Met dank aan deze steentjes is het mogelijk om verschillende kostuums en kleurwijzigingen toe te kennen. Hierbij kun je denken aan Mythra met de kleuren van Pyra en aan Pyra die vermomd is als Gormotti, wat in begin van het spel het geval was. De beloningen die met behulp met Noponstone zijn vrij te spelen leiden tot voldoening en zorgen ervoor dat na het uitspelen van de game nog altijd reden is om Xenoblade Chronicles 2 op te starten.

….nog meer toevoegingen!

De vierde uitbreidingspakket gaat nog verder dan de nieuwe modus. Na het naar binnenhalen van de vierde uitbreiding is het mogelijk om een nieuwe game opties te gebruiken, waardoor je auto-battle kan doen en zelfs de specials aan de computer overlaat. Hoewel ik mij niet kan voorstellen dat dit mij het speelplezier zal vergroten, is het een fijne toevoeging. Een game optie die interessanter is, is de nieuwe moeilijkheidsgraad die de naam “Bringer of Doom” heeft gekregen. Wat de naam al doet vermoeden is dit een hard-modus waarvan veteranen zullen smullen. Voor wie dit een tandje te veel is, kan gebruik maken van “Custom”, waarin je bepaalde onderdelen kan veranderen. Hierbij kan gedacht worden aan het beperken van een levensmeter. Echter, de vijanden functioneren op een normale moeilijkheidsgraad, waardoor enkel jouw persoonlijke wijzigingen het spel moeilijker kunnen maken.

Xenoblade Chronicles X

Nog vlak voordat Torna: The Golden Country werd uitgebracht, werd de vierde uitbreidingspakket aangevuld met een personage uit het verleden. Naast personages uit het eerste deel, is ook -X vertegenwoordigd in Xenoblade Chronicles 2. De toevoeging betreft Elma, welke een grote rol heeft in het avontuur voor de Wii U. Ditmaal zal zij niet naast jou, maar tegen jou strijden. Dit is mogelijk in een van de vele opdrachten in Battle Challenge. Als je haar weet te slaan, zal zij aan jouw zijde staan. Zij vervult de rol van attacker en kent Dark-element. Voor wie -X heeft gespeeld zal dan ook verheugd zijn dat haar aanwezigheid gepaard gaat met het nummer Uncontrollable!

De vierde uitbreiding van Xenoblade Chronicles 2 is de leukste tot nu toe. De uitbreiding biedt nieuwe Blades, voorwerpen en een geheel nieuwe speelmodus waardoor fans van de game de nodige uren kunnen spenderen zonder in herhaling te vallen. Inmiddels zijn er vier pakketten verschenen en door deze variant is er weinig reden om de Expansion Pass niet aan te schaffen. Tenzij je wacht op de fysieke uitgave van Torna: The Golden Country die alle uitbreidingspakketten zal kennen.

Eindoordeel

DLC op zijn best!

Nintendo liet al vroeg weten dat Xenoblade Chronicles 2 betaalde DLC zal kennen. Hoewel niet iedereen enthousiast werd van dit idee, hebben ze dit naar mijn mening goed weten in te vullen. Met een mooie opbouw werd met regelmaat nieuwe content aangereikt en naar mate de maanden vorderden nam de inhoud grotere vormen aan. Toegegeven, de eerste twee uitbreidingspakketten hadden naar mijn mening gewoonweg in de game moeten zitten, maar dit gevoel verdwijnt als sneeuw voor de zon zodra je aan de slag gaat met de nieuwe Blades en Battle Challenge. Met name de nieuwe modus biedt een hoop leuks aan, waarin de nodige uren kunnen zitten, en doet waar Nintendo het beste in is: nostalgische gevoelens opwekken.

Als je de Expansion Pass tot en met de vierde uitbreiding bekijkt dan is dertig euro net te veel voor de inhoud die krijgt. Maar dit is niet alles. De laatste uitbreiding, Torna: The Golden Country, zorgt ervoor dat het geheel als groots aanvoelt en maakt het bedrag meer dan goed!

De review van Xenoblade Chronicles 2 – Torna: The Golden Country komt in een losstaande review te staan.