[REVIEW] ClusterPuck 99

Vind jij het ook altijd zo leuk om in de arcadehal een potje airhockey te spelen? ClusterPuck is eigenlijk net zoiets.

Vind jij het ook altijd zo leuk om in de arcadehal een potje airhockey te spelen? ClusterPuck 99 is eigenlijk net zoiets. Het spel is nu verkrijgbaar op de Nintendo Switch voor €8,49. Is deze game zijn geld waard?

Er zijn niet heel veel woorden nodig om ClusterPuck 99 te omschrijven. De opzet van het spel is namelijk erg simpel. ClusterPuck 99 is een competitieve, top-down sportgame, waarin het de bedoeling is om de puck op het speelveld te bemachtigen en in het doel van de tegenstander te krijgen. Het zal je ongetwijfeld niet verbazen dat ClusterPuck niet echt geschikt is om in je eentje te spelen, maar vooral leuk is met meerdere spelers. De game profileert zich overigens ook als party game wat dan ook de beste omschrijving is. In de basis lijkt het dus best wel op een potje airhockey, maar gelukkig heeft de ontwikkelaar van deze game wel iets meer diepgang toegevoegd.

De variatie zit in de maps

ClusterPuck 99 kent in totaal 30 maps om op te spelen en juist daar ligt de variatie. Waar de eerste levels eigenlijk niets meer zijn dan een soort airhockey-tafel met twee goals om te scoren, worden deze al snel een stuk diverser en uitdagender. Zo kent het spel ook veel grotere veldjes met allerlei obstakels in de vorm van punten. Deze moet je vooral niet aanraken, want dan spat je uit elkaar en kan de tegenstander dus heel makkelijk de puck pakken om te scoren. Je kunt ook van maps afvallen en in lastigere levels is dit ook echt iets om op te letten. Wanneer je uitgekeken bent op de in totaal dertig maps, is er ook een mogelijkheid om zelf levels te maken. Een erg leuke toevoeging want je kan deze zo bizar en onmogelijk als het maar kan maken. Positief is dat het maken van eigen maps erg gebruiksvriendelijk is.

Op het gebied van speelmodi biedt de game verder niet veel bijzonders. Je kunt een losse match spelen of kiezen voor de party mode waarin je met maximaal 8 spelers kunt spelen. Niet veel diversiteit dus op een challenge-stand voor één speler na waarin je allerlei uitdagingen moet halen. Een aardige toevoeging maar niet iets waar je dagen zoet mee zult zijn.

ClusterPuck 99 speel je van bovenaf. Alles is goed te zien en te volgen. Op audiovisueel gebied blinkt het spel zeker niet uit, maar is ook weinig te klagen. Het doet wat het moet doen voor een dergelijke titel, niet meer en niet minder.

Positief verrast

Toen ik ClusterPuck 99 net begon te spelen was ik erg sceptisch. In feite is het spel niet meer dan een grote mini-game en verveling zouden snel op de loer kunnen liggen. Het is bovendien allemaal erg simpel qua opzet. De game heeft me echter weten te overtuigen tijdens de verschillende potjes multiplayer. Het is écht leuk om te spelen en de soms bizarre levels maken het lekker hectisch. Wanneer je een idioot level hebt gemaakt is het ook leuk om deze vervolgens met je vrienden te gaan spelen. Overigens is het erg jammer dat online multiplayer ontbreekt.

ClusterPuck 99 heeft me door de multiplayer weten te overtuigen. Dat neemt echter niet weg dat het uiteindelijk slechts een uitgebreide mini-game is en het jammer is dat er geen online multiplayer is. Het spel kost echter ‘maar’ 8,49 euro. Wanneer je een leuke multiplayer-titel zoekt en je regelmatig leuke party-games speelt, dan is de aanschaf van ClusterPuck voor z’n prijs dan ook wel te rechtvaardigen. Door het gebrek aan online opties is dat voor in je eentje minder het geval.

+ Erg leuk als multiplayer-game
+ Veel maps en zelf levels maken
+ Het maken van maps werkt gebruiksvriendelijk