[REVIEW] Kirby Star Allies

De populaire roze kauwgombal is terug in een compleet nieuw avontuur op de Switch en wij hebben de game uitgebreid voor je getest. Is Kirby Star Allies een aanwinst voor de serie?

De nieuwste Kirby-titel ligt sinds 16 maart in de winkels en deze game keert qua gameplay weer terug naar de Kirby-spellen van vroeger, met natuurlijk wel weer wat subtiele vernieuwingen. Zo kan Kirby dit keer vrienden maken met vijandjes om zo een team te vormen. De game is beduidend minder origineel dan sommige andere delen in de serie, maar wél lekker vertrouwd en toch ook verfrissend.

Vertrouwd en fris tegelijk

Wanneer je Kirby begint te spelen wordt al snel bevestigd dat de game terugkeert naar de vroegere delen uit de serie. Kirby Star Allies bestaat uit de klassieke 2D gameplay waarin je tal van levels moet uitspelen en het moet opnemen tegen verschillende eindbazen. Ook de bekende zuigkracht van Kirby is weer van de partij. In Kirby’s nieuwste avontuur kunnen we dus weer vijanden opzuigen en hun krachten overnemen. Dit is niets nieuws, maar wel een gameplay-element wat zo kenmerkend en leuk is aan de serie. Er zijn veel oude bekende kopieerkrachten, maar ook nieuwe zoals Artist, Spider en Staff. Via de wereldkaart ga je van gebied naar gebied, welke elk weer uit verschillende levels bestaan. Met de verhaalstand ben je na zo’n 7-8 uur wel klaar, net wat aan de korte kant dus. Erg lastig wordt het nooit, al zijn latere levels soms nog aardig uitdagend.

Voor de fanatiekelingen is er ook weer het nodige te verzamelen. In ieder level kun je de nodige puzzelstukjes vinden. Wanneer je deze allemaal verzameld hebt, ontrafel je daarmee langzaam afbeeldingen die zijn gebaseerd op vorige avonturen van ons roze vriend, zeer de moeite waard.

Het vernieuwende aspect in de titel doet de naam van de game wellicht al vermoeden. Kirby staat er niet alleen voor en kan vrienden maken.  Door hartjes te gooien op vijanden, komen ze je versterken en zo kun een team van maximaal vier personages samenstellen. Je nieuwe teamgenoten worden dan bestuurd door de computer of andere speler. Ideaal voor co-op dus! Nieuw is ook de optie om krachten te bundelen, hierdoor speel je nieuwe vaardigheden vrij. Combineer je zwaard met een vriend met het vuurelement en krijg bijvoorbeeld een vlammende sabel. Zo zijn er tal van mogelijkheden om nieuwe krachten te maken. Regelmatig heb je deze dan ook weer nodig om puzzels op te lossen en verder te komen in de levels. De game met vier personages spelen maakt het geheel wat makkelijker, maar vooral met andere spelers is het erg leuk en kun je tevens goed samenwerken. Dit nieuwe gameplay-element pakt dan ook goed uit.

En dan heb je de game uitgespeeld…

Heb je het verhaal uitgespeeld, dan zijn er nog enkele andere modi om uit te proberen. Veelal zijn dit mini-games die vooral leuk zijn voor een enkele keer met wat vrienden, maar al met al zijn deze niet heel boeiend. Wél erg aardig is de Star Allies Go-modus. Deze vraagt je bijvoorbeeld uit om met een vriend zo snel mogelijk door highlights van de game heen te gaan. Een leuke toevoeging aan de al erg plezierige co-op modus!

Op audiovisueel gebied doet Kirby’s nieuwste avontuur het meeste erg goed. Alles ziet er erg kleurrijk en vrolijk uit, geheel in HD en dus heerlijk scherp. Het is werkelijk een genot om naar te kijken. Jammer is wel dat alles in handheldmodus net wat minder scherp oogt en soms wat kartelige randjes opduiken. Storend wordt dit overigens nooit. Op audio gebied hebben we verder ook weinig te klagen. De muziek is over het algemeen een mix van nieuw en oud en is daarmee prima in orde. Verder klinkt de muziek lekker vrolijk zoals we dat gewend zijn van Kirby-spellen.

Kirby Star Allies mag al met al een zeer geslaagde titel in de serie worden genoemd. Met de nodige vernieuwing, zoals het maken van meerdere vrienden en bundelen van krachten, heeft Nintendo ervoor gezorgd dat de game weer fris aanvoelt. De titel ziet er prachtig uit, kent een heerlijke soundtrack en speelt fantastisch, waardoor het juist zo jammer is dat het hoofdavontuur net wat aan de korte kant is.

+ Vernieuwing houdt de serie fris
+ Oogt prachtig
+ Heerlijke soundtrack