[REVIEW] Fe

Fe is de eerste open wereld game van Zoink Games. Houdt deze game de goede naam van Zoink in stand?

Fe is een prachtige game met een wereld die gebaseerd is op de bossen in Zweden. Zoink wilt met de gameplay het gevoel nabootsen van hun jeugd waarin ze eindeloos door de bossen zwierven. Hierdoor wordt je ook vanaf het begin af aan erg losgelaten. Je begint namelijk midden in het bos zonder een directe uitleg van hoe en wat.

Net als games zoals Journey en RiME wordt er in Fe een verhaal vertelt zonder het gebruik van tekst. Na een kort vaag filmpje wordt je gedropt in de wereld en neem je de controle over Fe, een welpje van een onbekende diersoort. Zonder enige uitleg van de besturing wordt je midden in het bos gedropt en vanaf daar moet je het uitzoeken. Gelukkig helpt de game je toch heel subtiel door je een goede richting op te wijzen. Al snel wordt het duidelijk dat het bos en de dieren in het bos in gevaar zijn en dat Fe het niet alleen aankan om het bos te redden. Je zal dus de hulp moeten inschakelen van andere dieren.

Maar onze kleine welp blijkt enorm goed te zijn in socializen, want door middel van zingen kan hij zich verbinden met andere jonge dieren en planten in het bos. Zo kan je een hert gebruiken om bloemen te laten bloeien en zo verder te komen, vogels gebruiken om een zaadbom uit bepaalde planten te krijgen en noem het maar op. In het begin zal je echt afhankelijk zijn van deze jonge dieren, maar naarmate het spel vordert zal je meer vaardigheden vrijspelen waardoor je ook een grotere vrijheid krijgt in de wereld.

De besturing van de game is heel gemakkelijk aan te leren, zeker aangezien je in het begin maar beperkte vaardigheden hebt. Je leert door subtiele uitleg hoe elk knopje werkt en elke nieuwe vaardigheid wordt kort uitgelegd door een tekening. Een leuke toevoeging is dat Zoink, eigenaars van de Switch versie de keuze geeft om de toonhoogte van het zingen te bepalen door middel van de rechter joystick of door middel van de rechter Joy-Con te kantelen.

Fe ziet er prachtig uit de grafische stijl geeft een bijzondere sfeer en de muziek op de achtergrond voegt daar alleen maar meer aan toe. Af en toe zijn er framedrops, maar in mijn playthrough waren die niet dusdanig aanwezig dat het mijn speelplezier negatief beïnvloedde. Het enige wat echt heel jammer is aan de game, is dat er weinig reden is om terug te keren na de credits welke je na ongeveer acht à 9 uur te zien krijgt. Je kan nog een klein beetje extra’s verzamelen die je gemist hebt, maar daar houdt het mee op.

Conclusie

Fe is een heerlijke game die ondanks zijn korte speelduur toch heerlijk is om te spelen. De sfeer, gameplay en muziek zijn heerlijk. De puzzels in het spel zijn door iedereen op te lossen, maar geven toch ook genoeg uitdaging voor de doorgewinterde gamers. Hoewel het spel je volledig vrij laat in het verkennen kan je als je het echt niet meer weet de hulp inroepen van een vogel die de juiste weg wijst. Helaas heeft de game last van framedrops die gelukkig niet al te erg zijn. Wat ook jammer is, is dat de game je weinig reden geeft om terug te keren nadat je eenmaal het spel hebt uitgespeeld, afgezien om te genieten van de heerlijke muziek. Toch is deze game een geweldige game die de prijs van €19,99 volledig waard is.

+ Heerlijke vrijheid
+ Zeer toepasselijke soundtrack
+ Laat je volledig vrij, maar geeft wel hulp
+ Fijne besturing

– Framedrops
– Weinig reden om terug te keren naar het spel

Cijfer: 9,2

Jorden

Ik ben 21 jaar en sinds de N64 een Nintendo gamer in hart en nieren. Je kan mij bereiken via Twitter, Facebook, Google+, Youtube (https://www.youtube.com/user/MrJordenBakker) en Mail (jorden1506dailynintendo@gmail.com)

6 gedachten over “[REVIEW] Fe

  • 02/03/2018 om 06:53
    Permalink

    De review scores gaan van een 4 van The Guardian naar een 8,5 van Polygon. Om eerlijk te zijn weet ik ’t niet zo goed met deze game – en dat vind ik prima. Love it or hate it, zoals bij soortgelijke games als Journey en Abzu. Waarbij ik die laatste super vond vanwege het onderwater leven, maar die eerste retesaai. Dit lijkt mij een gevalletje’ frustratie en gaap’, ondanks de immens hoge score hier sla ik Fe over.

    • 02/03/2018 om 06:55
      Permalink

      Het stijltje stoort me ook in te graag een 3D versie van Ori te zijn. Ik houd van Zoink games, maar ze hebben mijn enthousiasme wat ik had afgelopen E3 niet vast weten te houden. Kom maar op met Flippin Death, baby!

  • 02/03/2018 om 08:10
    Permalink

    Mooie geschreven, lijkt me een hele leuke game.

    Ben momenteel even Switch loos omdat hij voor reparaties naar Nintendo is, maar ga deze game zeker een keer proberen.

  • 13/03/2018 om 08:44
    Permalink

    Ik heb deze game op de Playstation, en hoewel grafisch erg interessant, vond ik de gameplay toch net wat te verwarrend. het is lang niet altijd duidelijk wat er van je verwacht wordt, en waar je naar toe moet. Jammer, hopelijk kunnen ze dat nog met een patch verduidelijken.

    • 13/03/2018 om 14:20
      Permalink

      Dat is juist de game dat je zelf moet ontdekken. maar waar je heen moet daar heb je de hulpvogel voor als je er echt niet uit komt 🙂

Geef een reactie