[REVIEW] Radiant Historia: Perfect Chronology

Doorstaat Radiant Historia de tand des tijds?

Radiant Historia is een turn-based RPG die in 2010 uitkwam op de DS. De game is nu uitgekomen voor de 3DS en heeft in dat proces verbeterde graphics, voice acting en een aantal nieuwe verhaallijnen gekregen. Maar heeft het de tand des tijds doorstaan?

Het verhaal van Radiant Historia gaat over een politiek spelletje tussen twee landen, Granorg en Alistel. Deze liggen in het land van Vainquer, waar een vreemde  vloek er voor zorgt dat alles langzaam onder het zand bedolven wordt. Een groot deel van de wereld bestaat al uit niets anders dan zand en aangezien het ene koninkrijk het andere ervan beschuldigd deze vloek te hebben losgelaten zijn deze al jaren in een heftige oorlog verwikkeld.

Jij speelt Stocke, een jongeman met een rode cape in dienst van Alistel’s Special Intelligence unit. Tijdens een van zijn missies krijgt hij van zijn overste een boek met blanke pagina’s, The White Chronicles genaamd. Hoewel Stocke zich afvraagt waar dit voor dient wordt dit hem al snel duidelijk wanneer tijdens zijn missie de tijd splitst in twee verschillende tijdlijnen. Hij ontmoet in een realm op de rand hiervan (Historia genaamd) de twee “opzichters van tijd” Teo en Lipti, die hem uitleggen dat wat hij ook doet de wereld gedoemd is te verdwijnen in zand. Er is slechts één tijdlijn waarin dit niet gebeurd en het is aan Stock om naar verschillende punten in deze tijdlijnen te reizen om de wereld op het juiste pad te krijgen. Hij wordt hierbij natuurlijk al snel tegengewerkt, door andere machten die het hier absoluut niet mee eens zijn…

A journey through time

Het verhaal klinkt misschien gecompliceerd, maar het wordt eenvoudig uitgelegd en goed uitgevoerd. Tijdreizende RPG’s zijn misschien niet een nieuw concept, maar de manier waarop Radiant Historia het uitvoert geeft je een gevoel dat je ook daadwerkelijk controle hebt over de tijd en punten in het verhaal.  Hoewel er veel uitsteeksels zijn houdt Radiant Historia het namelijk vooral bij twee tijdlijnen. Tijdens het spelen kom je obstakels tegen die je alleen kunt oplossen door naar de andere tijdlijn te reizen. Maar wat? En waar?  De gehele game draait om het nadenken over actie-reactie, en het leukste aan het hele concept is dan ook de kleine “ah-ha!” momentjes die je krijgt wanneer je snapt hoe tijdlijnen in elkaar over lopen. Oh, dáár had ik dat item dus voor nodig, oh dáár moest ik dus eerst heen om dat ene personage te vinden.

Het meeste interessante zijn echter de vriendschappen van Stocke zelf. Deze zijn goed uitgewerkt en je gaat ook echt om de vele bondgenoten geven die hij tijdens zijn reizen tegenkomt.  Hier komt de kracht van de game nog verder naar boven, vooral als er eenmaal een paar doodgaan tijdens het verhaal. Plots zie je jezelf verwoed door de white chronicle heengaan om uit te vinden zien waar je iets fout hebt gedaan en hoe je dit personage uit de klauwen van de dood kan houden.  En zelfs als het je lukt, is dit wel de juiste keuze? Of zorgt het redden van deze ene vriend voor vele andere, ergere consequenties die je niet voor mogelijk had gehouden?

Gevechten in combo’s

Naast het hele tijdreizen verhaal speelt Radiant Historia als een typische RPG, al heeft het zijn eigen manier van combat. De gevechten zijn turnbased en hoewel ook hier al je karakters netjes op een rijtje staan zijn je vijanden verdeeld over een 3×3 grid. Waar ze staan heeft invloed op de kracht van jou en hun aanvallen, sommige vijanden doen meer schade als ze vooraan staan en nemen minder als ze achteraan staan, terwijl dit voor andere personages weer omgedraaid wordt. Het is dan ook de bedoeling dat jij hun over het veld schuift om een ideale positie voor jou aanvallen te creëren. Dat doe je door speciale aanvallen, waardoor je ze in hetzelfde vakje probeert te duwen. Hierdoor kun je ze allemaal tegelijkertijd aanvallen waardoor je niet alleen een bult schade doet, maar ook combo’s opbouwt. Deze combo’s zorgen er ook voor dat je meer exp krijgt na een gevecht. Deze hele mechanic brengt een soort puzzel element met zich mee dat lang interessant blijft, vooral omdat de game er zelf ook steeds nieuwe dingen aan blijft toevoegen. Zo zul je, net op het moment dat je doorhebt hoe het werkt, merken dat de game plotseling begint met vijanden die niet kunnen verplaatsen. Of vijanden die achter een barricade verschuilen, waardoor je er niet bij kunt.

Oud versus nieuw

Maar goed, al dit bovenstaande had de originele game uit 2010 natuurlijk ook. Wat is nou het verschil? Hoewel de game grotendeels hetzelfde blijft (en je krijgt in het openingsscherm zelfs de keuze om het originele spel te spelen) zijn het vooral de aanvullingen die deze remake zo interessant maken. Naast de grafische veranderingen en de voice acting is er namelijk een nieuwe, derde verhaallijn toegevoegd. Deze derde verhaallijn, Sub-history  genoemd,  mengt zich niet met het originele verhaal, maar voegt interessante “wat als” scenario’s toe. Deze laten zien hoe de wereld reageert op verschillende belangrijke evenementen als het net even iets anders was gegaan. Hoewel het af en toe raar is om personages dingen te zien doen die je niet verwacht geeft het vooral diepgang mee aan Stocke en de wereld. Een andere belangrijke toevoeging is tevens de Vault of Time bonus dungeon. Deze geven kansen om monsters te bevechten om exclusieve items te verzamelen zoals support skills, die later in het verhaal belangrijk kunnen worden. De moeilijkheidsgraad van deze dungeon is alleen wel iets om rekening mee te houden, aangezien deze moeilijker wordt hoe dieper je gaat.

Moeilijkheidsgraden en gemiste kansen

Helaas is het niet alleen maar koek en ei. Hoewel Radiant Historia: Perfect Chronology  zichzelf op veel punten verbeterd neemt het ook een aantal problemen uit het origineel mee. Zo is het nog steeds aardig verplicht om te grinden.  Na een aantal gevechten gehad te hebben waarin de mechanics worden uitgelegd gooit de game je min of meer in het diepe. De monsters worden al snel vrij moeilijk en binnen de kortste keren zul je merken dat je niet alleen combo’s aan het maken bent voor de extra damage, maar ook omdat je die extra exp echt nodig hebt. Jammer is dan ook dat als je eenmaal nieuwe personages in je party krijgt je deze liever niet wilt gebruiken, omdat ze vaak  lager zijn dan jij op dat moment bent. Een ander vervelend aspect is de voice acting. Hoewel deze niet perse slecht is, is het vooral langzaam. Dat komt vooral door de game zelf, die je af en toe cutscenes voorschotelt met informatie die maar blijft gaan. Je bent daar al bijna tien minuten mee bezig als je door de tekst heen skipt. Kun je nagaan hoelang dat duurt als je naar de voice acting luistert!  En ook is het best zonde dat de game geen 3DS mode heeft. De graphics lijken er perfect voor, maar het zit er helaas simpelweg niet ingebouwd.

Al met al is Radiant Historia: Perfect chronology een perfecte remake. Niet alleen is er gesleuteld aan de graphics en de muziek om deze duidelijker, mooier en interessanter te maken, maar ook is er genoeg te doen voor iedereen die de game al wel heeft gespeeld. Het originele verhaal is daarnaast nog steeds interessant en indrukwekkend, met gameplay mechanics die toentertijd al probeerden het randje te vinden tussen nostalgia en nieuwe RPG-mechanics. Een echte aanrader voor de liefhebbers van RPG’s dus!

+ Goed uitgewerkt verhaal, het element van tijd wordt op een interessante manier als game mechanic ingezet.
+ De gevechten zijn kleine puzzels, zorgen ervoor dat het niet snel in de herhaling valt.
+ De nieuwe toevoegingen zorgen ervoor dat de game interessant is voor zowel nieuwe spelers als spelers van het origineel.