[REVIEW] Brawlout

Al sinds de aankondiging van de Switch zitten fans te snakken naar een nieuwe Super Smash Bros. Nu heeft een indie een soortgelijke game ontwikkeld. Is Brawlout een waardige tegenstander voor Smash?

Meteen bij het opstarten van de game krijg je een Smash Bros. gevoel. Dit komt doordat de complete gameplay lijkt op wat we gewend zijn van de enorme fighting franchise. De controls zijn nagenoeg hetzelfde, met wat kleine aanpassingen zoals het toevoegen van de rage mode, door het ontbreken van items en het ontbreken van een verdediging. Met alle aanvallen die je tegenstander raken gaat zijn schadepercentage omhoog en als die van de map valt is hij uitgeschakeld.

De modi zijn simpel gehouden. Je hebt de online modus, lokale multiplayer en singleplayer. In de singleplayer kan je kiezen voor een tutorial, een gevecht tegen CPU of kan je je vaardigheden testen in de arcade towers waar je een serie gevechten achter elkaar moet doorstaan.

De lokale multiplayer kan zowel op één console gespeeld worden als via draadloze verbinding door vier Switch consoles met elkaar te linken. Als laatste is er dan nog de online modus waar je 1 tegen 1 een gevecht houdt. Helaas heeft het online gedeelte erg veel last van lag waardoor het soms lijkt alsof je naar een slideshow aan het kijken bent.

Het is enorm zonde dat die lag in de game zit aangezien de game een nagenoeg vaste 60fps aanhoudt in de gevechten met af ten toe een dip, welke met name merkbaar is

als er een personage afgaat en opnieuw in het level komt. Het komt voor dat dit ervoor zorgt dat je opeens het veld uitgeslagen bent wanneer je tegen een computer speelt en dus zorgt voor oneerlijke gevechten.

In het spel zitten vanaf het begin acht speelbare personages welke allemaal een unieke vechtstijl hebben, nu is dit een stuk minder dan Smash, maar voor een nieuwe IP met nieuw bedachte personages is dit erg indrukwekkend. Elke vechter speelt duidelijk anders en heeft eigen krachten die je moet leren beheersen. Naast de acht standaard personages zijn de vrij te spelen personages helaas een stuk minder boeiend en zijn het praktisch andere vormen van al beschikbare personages. Het aantal stages ligt ook redelijk laag, met in het begin drie stages en het maximum van een keuze uit 12 stages.

Gelukkig zitten de vechtsystemen wel goed in Brawlout, de actie heeft een enorm hoge snelheid en je hebt geen moment rust om even een tactiek te bedenken. Door het ontbreken van een schild of een andere standaard verdediging moet je het hebben van goede timing, ontwijken en vervolgens zelf aanvallen. In Brawlout is het een klassiek geval van de beste verdediging is de aanval. De aanvallen voelen soepel aan en je kan als je eenmaal gewend bent aan de iets andere besturing dan die van Smash, gemakkelijk een aantal mooie combo’s uitvoeren en een mooi gevecht hebben.

Conclusie

De basis van Brawlout is geweldig, het is een fighter in de trend van Smash. Hoewel het niet zo gepolijst is als Smash is het een prima en goedkope vervanger. Afgezien van af en toen een kleine dip in de prestaties en het beperkte aantal personages speelt de game prima. Voor deze prijs is het een top alternatief voor Smash. De game is erg gefocused op competitie, wat je al heel erg merkt door het heel erg pushen van de game naar de 1 vs. 1 online modi, welke helaas gemiddeld erg laggy is.

+ Snelle gameplay
+ Design
+ Unieke vechters

– Prestatie dips
– Weinig personages
– Online problemen

Cijfer: 7.3

Jorden

Ik ben 21 jaar en sinds de N64 een Nintendo gamer in hart en nieren. Je kan mij bereiken via Twitter, Facebook, Google+, Youtube (https://www.youtube.com/user/MrJordenBakker) en Mail (jorden1506dailynintendo@gmail.com)

Eén gedachte over “[REVIEW] Brawlout

Geef een reactie