Daily Nintendo

Jouw online Nintendo Magazine

Herleef de nachtmerrie van je dromen.

Herleef de nachtmerrie van je dromen in The Coma: Recut.

The Coma: Recut beweert een aantal dingen die in het eerste deel, The Coma: Cutting Class, voorkwamen te hebben verbeterd of juist te hebben toegevoegd aan wat er ontbrak. Dit op zichzelf is al een groot pluspunt. Maar zijn deze verbeteringen en vernieuwingen genoeg om opnieuw de Coma ingesleurd te worden? Lees het in onze review!

Koreaanse horror

Een Koreaanse student genaamd Youngho zal degene zijn die de Coma zal betreden wanneer hij in slaap valt onder zijn eindexamen. Dit komt doordat Youngho de hele nacht heeft doorgeleerd voor zijn examens. Hierdoor was hij behoorlijk moe. Onderweg naar school diezelfde ochtend had een andere student van Sehwa High School zelfmoord gepleegd. Wanneer dit allemaal afgehandeld is vindt Youngho een mysterieus pendant op de grond. Deze is volgens hem van zijn docent, waar hij stiekem een oogje op heeft, en besluit hem terug te geven. Hij valt daarentegen in slaap onder zijn examen en wordt wakker in een donkere en demonische versie van zijn school. In deze gangen van Sehwaeze wordt hij achtervolgd door zijn bloedlustige docent en is de taak aan hem om de uitweg te vinden van deze ‘nachtmerrie’.

Hoe verder je komt in het verhaal, hoe meer je zult onthullen van het verhaal. Hoe en waarom Taehoon zelfmoord heeft gepleegd, hoe je hier bent gekomen en waar je bent, wat er met de docent is gebeurd en hoe alle puzzelstukjes keurig in elkaar passen.

Iets wat redelijk tegenviel was het einde. Je zoekt namelijk de hele school door voor ‘notes’ en komt steeds dichterbij de waarheid waarna het gebouw in dreigt te storten.  Hierdoor moet je snel naar de uitgang van de school en voelt het einde ietwat ‘gerushed’. Nadat je al dat werk heb gedaan voor de ‘notes’ denk je steeds dichterbij een groot complot te komen en een zeer spannend einde. Maar dit gebeurd niet en is nogal teleurstellend.

De gangen van Sehwa

Wanneer je rustig rondloopt door de gangen van Sehwa om zo min mogelijk aandacht van de leraar te trekken voelt alles zeer goed en is er niks aan de hand. Het rondlopen zonder problemen stopt daarentegen snel wanneer je iets op moet pakken of ergens in moet. Alles buiten een actie ondernemen met een een voorwerp of persoon werkt goed. In de Switch-versie van de game reageert de game namelijk wanneer er een actie ondernomen moet worden vaak niet of te laat. Hierdoor moet er vaker op een knop worden gedrukt wanneer er een actie ondernomen moet worden. Dit is op zich niet een al te groot probleem. Echter begint dit wel zeer irritant te worden wanneer de bloedlustige docent je achtervolgt en je niet op tijd in een kabinet of kamer kan komen. Dit kleine probleempje kan dus in bepaalde situaties voor aardig wat frustratie zorgen.

Gelukkig is de rest van de gameplay en controls wel goed. Er zitten allerlei verschillende kamers in waarin allerlei verschillende dingen gevonden kunnen worden. In deze kamers zitten vaak dingen als ‘notes’ waarmee het raadsel van The Coma langzamerhand ontrafelt kan worden. Ook ligt er vaak tegengif, verband of een vorm van eten of drinken om te kunnen overleven en niet uitgeput te raken in de klaslokalen en de gangen. De gangen van Sehwa zijn dus eigenlijk meer een plek om te ‘looten’ en hier en daar te saven, door middel van schoolborden, in plaats van een enge plek waar je constant moet wegrennen voor de bloedlustige docent.

Een echte horrorsfeer

Buiten de gameplay en controls is het geluid ook een zeer belangrijk aspect, vooral voor horror-games. Audio kan horror-games maken of kraken en zal dus wanneer goed gebruikt een onheilspellende sfeer kunnen creëren op een punt wanneer het amper eng is. Wanneer zonder audio gespeeld, zijn games als deze ook gelijk een stuk minder leuk. Verrassend genoeg zijn er in het optie-menu maar twee opties. Muziek uit\aan of effecten uit\aan. Dit had makkelijk in een balk gemaakt kunnen worden om de speler in ieder geval de optie te geven om het spel zachter of juist harder te kunnen spelen en dus iedereen op zijn eigen manier had kunnen spelen.

Wanneer je door de gangen, lokalen, toiletten en nog veel meer loopt, voel je je altijd bang dat de bloedlustige docent achter je, om een hoekje of in de buurt is. Dit betekent dat het spel audiovisueel zeer goed is ontworpen. Jammer genoeg gaat het bij deze game meer om de spanning van gezien worden dan ook écht gezien worden. Wanneer je gezien bent hoor je namelijk amper wat en moet je simpelweg naar het dichtstbijzijnde kabinet of toilethokje. Hier wacht je dat tot ze weer weggaat en dit blijf je herhalen. Dit is in het begin van de game best leuk om te doen, maar naarmate ze steeds meer begint op te duiken, zoals later in de game, begint dit steeds meer te frustreren.

Toch niet zo’n nachtmerrie

Hoe de game is gepresenteerd qua visuals, verhaal en mechanics is helemaal geweldig. De visuals zien er allemaal zeer gedetailleerd uit en het voelt alsof er veel tijd en moeite in heeft gezeten. Het verhaal zelf is op een mooie manier gepresenteerd, met een slecht, normaal en goed einde en de ‘notes’ die overal in de school liggen. Dit geeft meer informatie aan de speler van wat er ook daadwerkelijk aan de hand is. Sommige belangrijke dingen betreffende het verhaal staan namelijk op de ‘notes’ wat je genoeg zou moeten motiveren om ze ook echt te zoeken. De mechanics op zichzelf zijn goed geïmplementeerd en voelen goed aan. Het enige probleem met de mechanics en controls is dat het vaak niet of te langzaam reageert. Al met al is de presentatie dus goed verzorgt van The Coma: Recut.

Conclusie

The Coma: Recut is zeer goed gepresenteerd, heeft een aantal technische foutjes en kan hele irritante A.I. hebben betreffende de bloedlustige docent. De goede presentatie heeft daarentegen een goede impact op me gehad. Deze zorgde ervoor dat ik een stuk minder gefrustreerd werd doordat er altijd mooie beelden zijn om naar te kijken. Ook de technische foutjes met betrekking tot acties ondernemen kunnen zeer irritant worden wanneer je in krappe situatie terecht komt. Al met al doet het precies wat een horror-game moet doen, eng zijn en ervoor zorgen dat mensen het nog voor een lange tijd willen spelen. Jammer genoeg is deze horror-game al een tijdje eerder uitgekomen en deze is niet al te veel veranderd in die tijd. Er zijn een aantal leuke nieuwe features toegevoegd maar het is niet heel opvallend veel of heel ‘game-changing’. Ik zou The Coma: Recut wel degelijk aanraden aan mensen die geen van de twee games nog hebben gespeeld. Ik zou de game echter niet heel sterk aanraden als je The Coma: Cutting Class al hebt gespeeld aangezien deze versie enkel een paar nieuwe functies bezit en geen hele nieuwe ervaring geeft.

+ Zeer goed gepresenteerd
+ Gedetailleerde visuals
+ Oprecht enge sfeer
+ Pakkend verhaal…

– …maar stopt te abrupt
– Irritante A.I
– Enkele technische problemen
– Niet veel vernieuwing

 

Cijfer: 6,5