[REVIEW] The Next Penelope

Avontuurlijk racen.

Als je video’s van The Next Penelope hebt gezien, dan zal je denken dat het om een racegame gaat. Dit is maar gedeeltelijk waar, want deze titel is namelijk een avonturenspel, dat gebruik maakt van race-gameplay. Dit lijkt een vreemde combinatie, maar smelt hier toch verrassend goed tezamen. The Next Penelope is dan ook voorzien van een verhaal, maar hier moet je echter niet te veel van verwachten. De actie wordt van bovenaf bekeken en de controls zijn zo simpel mogelijk gehouden, zodat het spel door een zo breed mogelijk publiek gespeeld kan worden.

Gamers die met racegames altijd moeite hebben om op tijd te remmen en accelereren hoeven zich met The Next Penelope dan ook niet druk te maken. Je voertuig kan niet remmen en het voortbewegen gebeurt automatisch. Het enige waar je je dus druk om moet maken is het besturen van je schip en het bedienen van de diverse mogelijkheden die je gaandeweg het avontuur zal krijgen, zoals het gebruiken van ‘boost’ en de mogelijkheid om op je tegenstanders te schieten.

Even wennen

De besturing is dus simpel, maar toch vraagt het om enige gewenning, want je wil instinctief toch remmen als je een scherpe bocht tegemoet gaat. Je zult de eerste keren dan ook de kanten van het parkoers veelvuldig raken en dat gaat ten koste van je energie. En is dit op, dan ontplof je en kan je weer opnieuw beginnen. Je moet dus even geduld hebben voordat je het spel een beetje onder de knie krijgt, maar je geduld wordt beloond.

Je kan zelf beslissen in wat voor volgorde je The Next Penelope wil spelen en zo goed als alle levels hebben een uitdagend karakter. Je racevaardigheden worden dus goed op de proef gesteld, ook al hoef je alleen maar te sturen. Zo moet je in levels waar je tegen vijanden moet racen sowieso altijd als eerste over de lijn komen, anders kan je niet naar het volgende level. Je zult dus af en toe zeker een aantal scheldwoorden naar het scherm werpen, maar toch zal je weer proberen om het level alsnog te halen.

Handheld

Het is alleen jammer dat The Next Penelope in handheld-modus niet zo goed uit de verf komt. Het spel zelf draait prima en ziet er precies zo uit als je op de tv speelt, alleen heeft de ontwikkelaar de besturing niet goed aangepast aan de Joy-Con. Je hebt twee manieren om je voertuig te besturen: met de analoge stick of de twee schouderknoppen. Speel je met de analoge stick van de Pro Controller, dan is er niets aan de hand. De Switch-sticks hebben echter minder ruimte om te bewegen, alleen is daar geen rekening mee gehouden. Je overstuurt dus heel erg vaak en dat is een doodzonde voor een game die om precisie vraagt. Heb je geen Pro Controller, dan ben je verplicht het spel met de analoge sticks te spelen, die wel zijn werk goed doet.

Meer inhoud gevraagd

Hoe goed The Next Penelope ook in elkaar steekt en hoe uitdagend de game ook kan zijn, er is – buiten de niet aangepaste Switch-stick controls – één groot nadeel: er is weinig inhoud. Het aantal levels die er zijn is niet groot, dus als je deze eenmaal hebt gehaald, dan is dat het. Het heeft namelijk weinig zin om levels opnieuw te spelen, want het is een avonturengame. Je kunt dus niet je tijden gaan verbeteren, want daar draait het hier niet om. Er is wel een multiplayer aanwezig – die je met maximaal vier spelers kan spelen – alleen is deze alleen lokaal te spelen. Als dit ook online had gekund, dan had dit het spel zeker goed gedaan.

Wat de game wel goed doet is de audiovisuele aanpak. The Next penelope heeft een heel clean uiterlijk, die precies bij de setting past. Het spel speelt zich namelijk af in de toekomst en dat wordt prima weergegeven. Ook de deuntjes die als ondersteuning dienen voor de actie passen prima bij het geheel.

The Next Penelope schotelt je een avonturen/racegame voor die je zal uitdagen en je over het algemeen een leuke tijd voorschotelt. De besturing vraagt enige gewenning en het spel is niet geoptimaliseerd voor de analoge stick van de Switch zelf, maar je krijgt wel een uitdagende game te spelen. Het is dan ook zo jammer dat het spel qua inhoud niet veel voorstelt. Hierdoor scoort het spel toch een stuk minder. Het is leuk dat er een multiplayer-gedeelte is toegevoegd, maar deze is alleen lokaal te spelen en niet online.

+ Uitdagende gameplay
+ Cleane uiterlijk past perfect bij het spel
+ Gemakkelijk te leren