[REVIEW] Teslagrad

De 2D puzzel-platformer maakt een comeback op de Switch.

Een magnetisch avontuur

De 2D puzzel-platformer Teslagrad maakt een comeback op de Switch. De game is uitgekomen in 2013 en voelt nog steeds even charmant. Echter kan dit ook voor problemen zorgen aangezien meeste mensen die enigszins in de game geïnteresseerd waren het al eens eerder hebben gespeeld. Is het het waard om Teslagrad na al die jaren opnieuw te spelen? Lees het in onze review!

Een simpelweg simpel verhaal

Het verhaal begint met een man en een vrouw die een huis binnengaan. Hierna verstrijken er een aantal jaar waarna jij, een kleine jongen die een tijdje geleden nog vastgehouden moest worden, opeens wordt achtervolgd door een horde bewakers. Na een tijdje te hebben gevlucht voor deze mannen bereik je een gigantische toren. Hier zal het avontuur genaamd Teslagrad beginnen. Wat er in het verleden is gebeurd zal je langzamerhand uitvogelen door middel van korte toneelstukjes naarmate je verder komt in de game.

Het simpele verhaal benadeeld de game daarentegen niet. De game focust namelijk meer op het visuele aspect en de gameplay. Het verhaal is dan ook niet bepaald memorabel en zal dus snel vergeten worden. Echter kan er niet gezegd worden dat de ontwikkelaar het verhaal niet goed heeft gepresenteerd. Deze wordt namelijk weergeven als een toneelstuk. Dit toneelstuk bevat geen tekst en is puur optioneel. Hiermee bewijst Rain Games dat beelden meer dan genoeg zijn om een verhaal goed te presenteren.

Teslamancers

De reden waarom je in het begin van het verhaal werd achtervolgd, is omdat jij, het kleine kind, lid is van de ‘Teslamancers’. Dit betekent dat je speciale uitrusting en wapens tot je bezit krijgt. Deze uitrusting en wapens bezitten magnetische krachten. Deze magnetische krachten bestaan uit twee polen, een rode pool en een blauwe pool. Hierbij kunnen deze elkaar afstoten of juist aantrekken. Wanneer er een rood magnetisch veld om je heen bevindt en er wordt gestaan op een rode ondergrond, zal je de lucht in vliegen. Dit geldt hetzelfde voor twee blauwe magnetische krachten. Echter wanneer er een tegengestelde magnetische kracht werkt, zoals blauw tegenover rood, zal deze zich aangetrokken voelen naar de ander en zal je getrokken worden naar deze kracht.

Dit kan geïmplementeerd worden op zoveel verschillende manieren wat tot zoveel verschillende puzzels zou kunnen leiden. Dit is gelukkig exact wat Rain Games gedaan heeft. Ze hebben puzzels ontworpen waarin ze magnetisme op elk mogelijk manier hebben toegepast. Over deze puzzels zal je je hoofd dan ook moeten kraken, aangezien ze niet allemaal even makkelijk zijn.

Frustrerend of juist geweldig?

De toren van Teslagrad is waar al deze puzzels zich in afspelen. Je kan vanaf het begin al gelijk heen waar je wilt en dus proberen elke puzzel op te lossen die het spel voor je heeft klaargezet. Je zal er daarentegen snel achter komen dat sommige paden geblokkeerd worden door obstakels waar je pas langs kan komen met speciale uitrusting of door simpelweg verder in het verhaal te vorderen. Een probleem dat we al snel merkten is dat je in vrijwel elke kamer vast zal lopen. De puzzels zijn, zeker in het begin, niet bepaald makkelijk. Na een tijdje je hoofd te hebben gekraakt zal je de puzzel oplossen en vorderen naar de volgende kamer. Eenmaal in de volgende kamer, je raadt het al, zit je weer vast. Dit zal dan ook voor een grootste gedeelte in het begin van het spel plaatsvinden aangezien je hier nog moet leren hoe alles werkt.

Nadat er een groter gedeelte van de toren is ontgrendeld ontstaat er echter nog een frustrerend probleem. Je zal heel veel moeten zoeken naar waar en wat je moet doen. Er is namelijk geen aanwijzing van wat je moet doen. Hierbij helpt de bescheiden map ook niet heel erg mee aangezien deze alleen laat zien waar je bent. Ook zitten er 36 scrolls verborgen in het spel. Een aantal van deze scrolls zullen heel makkelijk te verkrijgen zijn, terwijl sommige soms echt onmogelijk lijken. Al dit gepuzzel en gezoek kan voor sommige mensen als zeer frustrerend gezien worden en zullen dan ook zeer snel klaar zijn met Teslagrad. Echter kan dit door velen ook enorm worden gewaardeerd en zullen een geweldige tijd hebben met de game.

Trial and error

Er zijn meerdere aspecten van Teslagrad die daarentegen wel degelijk door iedereen als probleem kan worden gezien. Als eerste zijn sommige puzzels gebaseerd op ’trial and error’ oftewel door blijven gaan, blijven falen en uiteindelijk slagen. Dit wordt vooral toegepast op de bazen. In het begin weet je het aanvalspatroon namelijk nog niet en zal dus moeten leren om al zijn aanvallen te ontwijken. Dit is bij andere games normaliter ook zo, maar in die games ga je vaak niet dood in een hit. Hierdoor moet je het elke keer overnieuw blijven doen tot je uiteindelijk weet hoe het moet en alles kan ontwijken. Dit wordt ook op sommige puzzels toegepast wat voor frustratie kan zorgen. Dit brengt me gelijk naar mijn volgende punt.

De game verwacht van je dat je elke puzzel in een keer haalt. Dit betekent dat wanneer je iets stoms of verkeerds heb gedaan je de kamer opnieuw in en uit moet lopen. Dit klinkt op zichzelf niet al te erg, maar wanneer een puzzel bijvoorbeeld meerdere fases heeft en je iets verkeerd doet aan het einde, kan dit al snel bijzonder irritant worden. Het helpt dan ook niet mee dat alles gebaseerd is op ’trial and error’ en je dus eerst een beetje moet klooien met je uitrusting en wapens om te kijken wat je moet doen. Als je dan iets stoms doet zal je dus helemaal terug naar het begin van de kamer moeten lopen, wat vooral irritant kan worden in grotere kamers. Natuurlijk zijn dit allemaal kleine dingetjes die je zo over het hoofd kan zien met wat geduld.

Kort maar krachtig

Het volledige verhaal van Teslagrad zou binnen een paar uur uitgespeeld kunnen worden. Dit betekent dus dat je  heel Teslagrad uit zou kunnen spelen in een zitting wanneer de Switch volledig is opgeladen. Echter is dit niet bepaald een groot probleem. Het spel had namelijk nogal langdradig of als veel van hetzelfde aan kunnen voelen wanneer de game meer richting de 20 uur zou komen qua speeltijd. Om speeltijd iets te verlengen kan je natuurlijk wel altijd proberen om de 36 scrolls op te sporen en te verzamelen, wat op zichzelf ook best leuk is. Jammer genoeg voegen deze, wanneer allemaal verzameld, niet veel toe en belonen je voor je harde werk met een geheim einde. Niks anders, geen nieuwe uitrusting om mee te spelen, geen skins of iets dergelijks, je krijgt enkel en alleen een geheim einde die vrij weinig toevoegt aan de game.

De sfeer die Teslagrad creëert door de voortreffelijke handgetekende graphics is klasse. De puzzels zijn leuk om op te lossen, maar kunnen soms best irritant worden. Het zoeken naar je volgende doel in de gigantische toren kan soms een beetje vervelend worden, maar is in het grote plaatje ook niet al te erg. Buiten het ’trial and error’ aspect en de korte speeltijd valt er niet veel te klagen over Teslagrad. Het is een kort maar krachtige game en er zal hoogstwaarschijnlijk over een aantal jaar nog steeds plezier in gevonden kunnen worden.

Hierbuiten is de naam ‘Teslagrad’ ook zeer goed gekozen. Deze is namelijk afgeleid van de natuurkundige Nikola Tesla, wie als een van de grootste elektrotechnici gezien kan worden. Elektrotechniek is dan ook de ‘main mechanic’ van de game, wat dus geen toeval is. Leer je ook nog eens wat.

+ Voortreffelijk met de hand getekend
+ Intrigerende puzzels
+ Creatieve manier van het verhaal overbrengen