[REVIEW] Nintendo presenteert: New Style Boutique 3 – Sterstyliste

Haute couture of modeblunder? Je leest het hier!

Syn Sophia en Nintendo brengen voor de derde keer hun Style Boutique-serie naar de Nintendo 3DS. Hebben we hier te maken met haute couture of een modeblunder? Je leest het in onze review!

In Nintendo presenteert: New Style Boutique 3 – Sterstyliste neem je een onsuccesvolle boetiek in een saai stadje over van je oom. Het is je droom om deze kleine winkel om te toveren tot the place to be als het gaat om fashion. Zodra je de game opstart kun je jouw personage maken waarmee je dit modeavontuur aangaat. Je kunt dan bepalen welke haarstijl je hebt, welke kleren je draagt en, als je wilt, welke make-up je gebruikt. Een geslacht kiezen is echter niet mogelijk, dus je zult het altijd met een vrouwelijk personage moeten doen. Nadat de sleutels van de winkel aan je zijn overgedragen, is het aan jou om een assistent aan te nemen, een kledingvoorraad aan te leggen en klanten te helpen bij het uitzoeken van de perfecte outfit.

Fashionista voor beginners

Hoewel de game voor vreemden voor de serie misschien erg simpel klinkt, zit er heel wat diepgang achter deze game. Zo zal je echt naar een grootleverancier moeten gaan om kleding in te kopen. Hierbij moet je goed inschatten wat je precies nodig hebt, want het kan voorkomen dat klanten net dat stukje kleding willen dat je niet hebt aangeschaft. De game straft je hier gelukkig niet voor af, want het is mogelijk om de klant even te laten wachten terwijl jij nieuwe kledingstukken ophaalt. Als je er niet in slaagt om je klant te bevredigen, zullen ze altijd later terugkomen om je een tweede kans te geven.

Voor iemand met een – zacht gezegd – minder goed gevoel voor mode als mijzelf, voelde het niet per se als vervelend als ik een moeilijke klant kreeg. Gaandeweg leerde ik de juiste spullen in te kopen en dat het niet erg was als ik even naar de groothandelaar moest rennen. Hoe meer je speelt, hoe meer artikelen en groothandelaren je vrijspeelt, wat ook zorgt voor een grotere diversiteit aan klanten. Neem daarbij de mogelijkheid om later ook je klanten van een ander kapsel en nieuwe make-up te voorzien en je hebt een behoorlijk uitgebreide simulatie.

Stylist van de sterren

Elke Style Boutique-game focust zich naast het leven van een boetiekhoudster ook op een ander aspect van de modewereld. Deze keer komt jouw personage in aanraking met NIN10 Productions, een talentenbureau in de stad. Regelmatig zal je de opdracht krijgen om een van drie aanstormende zangtalenten een make-over te geven voor hun volgende optreden. Dit is ook meteen waar het meeste deel van het verhaal zich op focust. Ja, ja, Style Boutique heeft ook nog eens een doorlopend verhaal. Hierbij moet je niet verwachten dat je een diepgaande saga voorgeschoteld krijgt, maar de verhaallijn zorgt wel voor een gevoel van progressie. Hetzelfde geldt voor je klanten, die allemaal zeer uiteenlopende persoonlijkheden en smaken hebben. De komische gesprekken met de verschillende personages zorgden ervoor dat elke dag in het spel gevarieerd bleef.

Zoveel kleren!

Style Boutique draait natuurlijk vooral om het geven van kledingadvies aan klanten en het verkopen van kleren. Hierbij maak je gebruik van een alsmaar groeiende collectie aan broeken, truien, rokken, jurken en accessoires. Om de zoveel tijd opent er een nieuwe groothandel met een eigen thema. Zo zijn er bedrijven die zich specialiseren in levendige, rock, vrouwelijke of baby-dol-achtige kleding. Dit zijn maar een paar voorbeelden, want de volledige collectie is gigantisch. Ik heb nooit een moment gehad dat ik dacht dat ik veel spullen hergebruikte, want de game nodigde constant uit om te experimenteren. Later is het wel mogelijk om je boetiek te focussen op een bepaalde stijl, zodat je niet omkomt in de stijlen en constant aan het inkopen bent voor de minder populaire stijlen. Dit was wel erg fijn, want ik merkte dat ik heel vaak klanten moest helpen aan rockachtige kleding, waardoor het een beetje ging vervelen. Door de winkel een nieuwe stijl te geven, trok ik andere klanten aan.

Naast de bestaande kleding is er ook een kledingontwerper, wat een erg leuk extraatje is. Je kunt niet tot in alle details een eigen ontwerp maken, maar met verschillende sjablonen en stempels kun je wel wat extra uiting geven aan je creativiteit. Deze kleding is ook online te delen met andere spelers.

Mooi gepresenteerd pakket

New Style Boutique 3 – Sterstyliste ziet er erg goed uit op de Nintendo 3DS. De personages zijn mooi vormgegeven, de animaties zien er natuurlijk uit en de kleren zijn mooi afgewerkt. Verder zijn de menu’s erg leuk vormgegeven door middel van een smartphone interface. De game bevat een uiteenlopende collectie muziek voor zowel de verschillende locaties in de game als je eigen boetiek, waar je zelf de muziek voor kan uitkiezen. Daarnaast zal je zo nu en dan optredens bijwonen van de zangeressen van NIN10 Productions, waar je kan genieten van dans en zang. De liedjes zullen niet voor iedereen zijn weggelegd – het zijn duidelijke vertaalde Japanse liedjes – maar zijn desalniettemin amuserend om naar te kijken.

Paar kleine misstapjes

Als het nog niet duidelijk was, heb ik me erg geamuseerd met New Style Boutique 3. Er zijn echter nog een paar kleine struikelpuntjes die wel noemenswaardig zijn. Zo werkt de game in het begin behoorlijk verslavend, maar merkte ik snel dat ik vaak alleen maar hetzelfde aan het doen was. De ene na de andere klant helpen gaat uiteindelijk een beetje vervelen, vooral als ze bijvoorbeeld maar één kledingstuk zoeken. Aan de andere kant kan het samenstellen van volledige outfits soms ook frustrerend zijn. Als je net één kledingstuk mist om de outfit compleet te maken, moet je weer helemaal naar de groothandel – of later via je telefoon, maar alleen als je dat kledingstuk al eens gekocht hebt – om dat stuk te halen. Het maakt het spel wel realistischer, maar soms bederft het een beetje het speelplezier.

Nintendo presenteert: New Style Boutique 3 – Sterstyliste heeft me verrast met zijn diepgang en verslavende werking. Het verhaal is niet bepaald om over naar huis te schrijven, maar de grappige dialogen en excentrieke klanten maken het geheel wel tot een erg leuke ervaring. Gelukkig draait de game vooral om het uiten van je creativiteit op het gebied van mode en dat doet het gelukkig heel erg goed. Met zo ontzettend veel keus en mogelijkheden is het een game die je niet snel zal neerleggen. Misschien wel het allermooiste aan het spel is dat zelfs een modeleek als ikzelf erg veel plezier kan beleven aan het aankleden van mijn klanten. Ik kan het spel daarom niet alleen aanraden aan de modefanaten, maar ook aan mensen die eens een ander soort simulatiegame willen proberen.

+ Ontzettend veel kledingstukken om te gebruiken
+ Grappige dialogen en excentrieke personages
+ Mooie presentatie, audio en graphics dik in orde