[REVIEW] Snipperclips Plus – Cut it out, together!

Het geknipte spelletje voor een gezellige avond.

In maart riep ik al: “Snipperclips is de beste €20 die ik heb besteed”. Wat ik toen nog niet wist, is dat er nog meer content zou komen. Is deze €10 extra het waard? Je leest het in deze review:

Voor wie niet bekend is met Snipperclips – Cut it out, together! , is hier nog eens een korte uitleg. Het spel draait om het oplossen van puzzels door constructief samen te werken. Dit is mogelijk gemaakt met behulp van twee figuren, Snip en Clip, die de hoofdrol stelen. Het unieke aspect van de game is dat de samenwerking tot stand komt door elkaar te bewerken. Dit is mogelijk gemaakt met een knipoptie waardoor de medespeler een ander vorm kan krijgen. Dit is dan ook broodnodig, want in de talloze puzzels die de titel rijk is wordt een beroep gedaan op de creativiteit van de speler.

De puzzels zijn in het origineel verdeeld over drie werelden en kennen elk vijftien puzzels. De puzzels verschillen van opdracht waardoor het aanbod gevarieerd en verfrissend aanvoelt. De opdrachten verschillen van het vormen van een figuur tot aan het vervoeren van een bal. Door de verschillende opdrachten is het aan de speler(s) om de figuren zodanig te bewerken dat de puzzel wordt opgelost. Met de mogelijkheden om personages te roteren, springen, kruipen en op hun tenen te laten staan, zijn de mogelijkheden oneindig.

Snipperclips vs Snipperclips Plus

Voor Switch-bezitters zonder Snipperclips is de volledige versie van Snipperclips Plus te koop. Heb je al Snipperclips? Dan is er de mogelijkheid om de DLC kopen voor een tientje. In de nieuwe DLC zitten twee extra werelden, Comic Book en Toy Box, om te beknippen. Deze werelden bevatten allebei vijftien extra levels, hierdoor stijgt het aantal levels enorm. Eerst waren en 45 levels beschikbaar, maar in Snipperclips Plus is dit aantal verhoogt naar 75.

Nieuwe levels, nieuwe kansen

De nieuwe levels zijn verfrissend. Er zitten natuurlijk ook puzzels tussen die we al kennen, bijvoorbeeld de puzzels waar je een bepaalde vorm moet wegknippen. De update voegt ook nieuwe concepten toe. Je moet bijvoorbeeld een hart in de lucht maken met de hulp van beweegbare schijnwerpers. Of speel je liever als een heks en spring je op je bezemsteel om ingrediënten te zoeken voor je toverdrankje. Voor spelers die van extra uitdaging houden, kan je ook nog oude levels in een nieuwe vorm spelen. Snip en Clip hebben hierdoor een willekeurige vorm. Dit is geweldig! Sommige levels probeerde ik al op alternatieve methodes te behalen, maar dit concept werkte perfect. Er kwam meer uitdaging in het spel en dat zorgde weer voor meer plezier!

Blitz is blits

Ook heeft de Blitz mode een update gekregen. Eerder waren basketbal en ijshockey al te spelen en natuurlijk ook het heuse knipfestijn. De DLC voegt hier drie nieuwe minigames aan toe. Het enige nadeel van de Blitz modus is dat je het niet in je eentje kan spelen. Een variant tegen de CPU is daarom een gemis.

Het is nu mogelijk om een soort Turf-war van Splatoon te spelen. Je krijgt een leeg vlak en dat moet je vol bestempelen met je kleur. Degene die het meeste oppervlakte heeft wint het spelletje. Voor wie niks met Splatoon heeft, kan je ook een wedstrijdje ‘Balbezit’ houden. Het is de bedoeling om zo lang mogelijk een bal op je hoofd te laten balanceren. Je moet echter wel goed uitkijken voor de waterstralen, die het wat lastiger proberen te maken.

Naast deze twee nieuwe minigames, is er nog een nieuwe minigame: ‘Vliegenvangers’. De naam zegt het al, je moet vliegen vangen. Dit pakt verrassend goed uit: het is namelijk mogelijk om de vliegen van je tegenstander te stelen. Dat zorgt ervoor dat constant je goed op je hoede moest zijn. Het was dus erg spannend. Alle nieuwe minigames zijn origineel en lijken niet op de voorgaande minigames.

Lekker kliederen en kladderen

Voor de creatievelingen onder ons bevat de update ook een stempel modus. In de stempelmodus kun je een kunstwerk maken door een kleur verf te kiezen. Vervolgens knipt de ander je en kan je aan de slag. Wat deze modus zo bijzonder maakt, is dat je dus in allerlei vormen geknipt kan worden. Zelfs niet creatieve mensen zoals ik kunnen mooie kunstwerken maken!

Snipperclips was op zichzelf al een genot om te bespelen, maar Snipperclips Plus brengt nog meer plezier voor jong en oud. De nieuwe elementen zijn verfrissend en origineel. De game oogde al heel erg origineel, maar de Plus-versie doet hier nog een schepje bovenop. Snipperclips Plus is de aanrader voor elke Switch gebruiker!

+ Veel content voor een lage prijs
+ Blitz modus is nog leuker
+ Voor ieder wat wils