[REVIEW] MXGP 3

MXGP 3: The Official Motocross Videogame verscheen eerder al op andere platformen en ontwikkelaar Milestone brengt het spel nu ook naar de Nintendo Switch. Hoe pakt deze port uit?

Wie ook maar een klein beetje onderzoek doet naar de spellen van bovengenoemde serie zal er al snel achter komen dat deze niet meer dan gemiddeld zijn. De titels worden dan ook niet enorm goed ontvangen door de media. MXGP 3 is het derde deel en als officiële motorcross game bevat het ook de officiële gegevens en rijders uit een seizoen. Wat wel meteen opvalt is dat het hier gaat om het 2016 seizoen. Nu zal dat voor de meeste niet zoveel uitmaken, maar mocht je daar wel moeite mee hebben dan is het goed om te weten dat dit eigenlijk het kleinste minpunt is van het spel.

Wat ging er mis?

Meteen wanneer je het spel opstart en je aan je eerste race begint, valt op dat er iets goed mis is gegaan met het overzetten van de game naar de Nintendo Switch. Het is nog zacht uitgedrukt om te zeggen dat het spel er niet zo mooi uitziet. MXGP 3 is ronduit lelijk op de Switch. Het lijkt erop dat er niet meer is gedaan dan het spel draaiende krijgen op de hybride console van Nintendo. Textures zijn van zeer lage kwaliteit en met name de omgevingen ogen slecht. Voorbeelden daarvan zijn bomen en toeschouwers die zo uit het PS2-tijdperk kunnen komen. Bovendien draait het spel alles behalve soepel en zijn er regelmatig problemen met de framerate. Het is daarnaast ook opvallend dat de Switch-versie minder tegenstander op de baan heeft.

Een andere vorm van irritatie komt door de zeer lange laadtijden en ook hier is het de vraag hoe dat mogelijk kan zijn wanneer je ziet hoe matig het spel eruit ziet. Wat wel positief opvalt is het geluid. De motoren brullen lekker en de soundtrack past prima bij het spel.

Het stuurt in elk geval goed

Een belangrijk aspect bij een racespel is de besturing en ondanks dat deze niet slecht is, word je tijdens het racen veel te snel terug op de baan gezet als je ook maar een klein beetje van het parkoers afwijkt. Opvallend is ook dat wanneer je ergens tegenaan botst en je van je motor afvalt, de coureurs op een hele gekke manier vallen. Over het algemeen zijn de animaties buiten het racen om erg houterig.

Er is genoeg content maar…

Op het gebied van content scoort de game voldoende. Het spel heeft niet overdreven veel gamemodi, maar er ontbreekt ook niets. Championship is aanwezig, je kan meedoen aan een Grand Prix, je kan een losse race rijden en er is een carrièremodus. De laatstgenoemde is natuurlijk het belangrijkste en hier draait alles om het omhoog klimmen op de ladder met je eigen karakter. Je krijg een sponsor en manager en verder is het aan jou om goed te presteren. Helaas is dat eigenlijk ook alles wat deze modus voorstelt. Er wordt een en ander aan elkaar gepraat door je manager en verder is het eigenlijk weinig meer dan simpelweg racen. Dit is dus allemaal niet heel indrukwekkend en je hebt niet echt het gevoel dat je aan een carrière aan het werken bent.

MXGP 3 is al met al een zeer teleurstellende game geworden. Het is natuurlijk goed om te zien dat ontwikkelaars hun spellen ook naar Nintendo Switch brengen, maar dat moet dan natuurlijk wel goed gebeuren, anders kun je het net zo goed niet doen. Dit is bij deze game nu juist het geval. Op andere platformen scoorde het spel al geen hoge ogen en op de Switch al helemaal niet. Grafisch oogt MXGP 3 zeer slecht en dat beïnvloed soms zelfs de gameplay, omdat het beeld regelmatig hapert. Ook op andere gebieden blinkt het spel niet uit en wat je dan overhoudt is een zeer slechte versie van een matige game.

+ Besturing in orde

– Zeer slechte port, oogt afschuwelijk
– Veel problemen met de framerate