[REVIEW] Rocket League

Een van de meest begeerde indie-titels is zojuist op de Nintendo Switch verschenen en belooft zich te richten op prestatie in plaats van grafische vormgeving. Leidt dit eveneens tot een sublieme versie van Rocket League? Je leest het in de review!

Rocket League is voor de Nintendo-fanaat het best te vergelijken met Splatoon. Je speelt diverse potjes, zowel online als offline, om de tegenstander kennis te laten maken met jouw vaardigheden. Daar waar Splatoon gekenmerkt wordt door de Inklings en verfpistolen zal Rocket League vorm krijgen door opgevoerde auto’s die in teamverband de overwinning naar binnen willen halen. Ogenschijnlijk een ideale game voor de Nintendo Switch, maar op voorhand werd al aangegeven dat het op grafisch gebied het een en ander moet inleveren. Gaat dit ten koste van de gameplay?

Gameplay
De game is zowel offline als online te spelen in verschillende speelstanden. Hierbij kan gedacht worden aan Soccar, Dropshot en Hoops. De gamemodi zijn grotendeels gebaseerd op verschillende soorten sport, zoals voetbal en basketbal, waardoor de doelstelling voor iedereen makkelijk te begrijpen is. Het is daardoor zeer toegankelijk voor jong en oud. Maar net als bij vele games die we gewend zijn op de Nintendo-platformen zijn deze titels makkelijk te leren, moeilijk om te meesteren. En dat is wanneer je online aan de slag gaat vrijwel meteen duidelijk.

Het online-gedeelte bestaat uit twee kampen, casual en competitive. Bij de eerste uitvoering zal je willekeurig worden ingeloot bij spelers. Dit houdt in dat je tegen net beginnende Switch-gamers zal spelen, maar ook tegen spelers van andere platformen. Dit zijn vrijwel vaak spelers die al meer ervaring hebben, waardoor het spelen van potjes kan leiden tot minderwaardige gevoelens en bederf van speelplezier, maar wie niet opgeeft zal merken dat je gaandeweg beter zal worden.

Voor wie de uitdaging aandurft kan dan zijn heil vinden in de competitive versie waarin je wordt ingeloot tegen gelijkwaardige spelers. Deze versie kan je net als bij casual in verschillende samenstellingen spelen. Denk aan 1-versus-1. Bij het succesvol volbrengen van een aantal potjes kom je in een ander divisie terecht, zodat de gelijkwaardigheid gewaarborgd blijft.

Communicatie
Communicatie is een belangrijk element in Rocket League. Met behulp van de D-pad kan je signalen afgeven, zodat de teamleden sturing krijgen. Hierbij kan gedacht worden aan complimenten en het verstrekken van informatie. Gebeurd dit niet, dan kan het zo zijn dat het in verdedigend optiek veel mis kan gaan. Voor wie liever met een headset communiceert, zal gebruik moeten maken van een applicatie zoals Discord. Een aanrader voor wie competitief sterk voor de dag wilt komen.

Content
Het spelen van verschillende potjes wordt beloond met krijgen van nieuwe wagens en onderdelen waarmee je jouw wagen naar wens kan aanpassen. Dit geldt eveneens voor jouw persoonlijke banner, waardoor je jouw aanwezigheid kleur op het netwerk kan geven. Wie alles wil vrijspelen zal uren zoet zijn, want de game biedt veel mogelijkheden aan om te customizen.

Voor wie de hoeveelheid aan content nog niet genoeg is, biedt Rocket League ook de gelegenheid om DLC aan te schaffen. Hierdoor kan je auto’s en ontploffingen krijgen die gebaseerd zijn op filmseries als Batman en Back to the Future. Een geinige toevoeging!

Prestatie of resolutie?
Op grafisch gebied kan gezegd worden dat de game zeer soepel draait op 60 frames per second. Tijdens verschillende speelsessies heb ik de game niet kunnen betrappen op een framedrop, wat de speelsessies zowel online als offline ten goede komt. Wanneer je de game zal spelen in tv-modus zal de game zich afspelen in 720p. Voor wie de andere versies heeft gespeeld zal de grafische overgang direct zichtbaar zijn, gekenmerkt door gebrek aan details, scherpte en licht-effecten. Dit wordt versterkt zodra je de game in handheldmodus speelt. De resolutie zal dan verder dalen waardoor de game lelijk oogt. Ondanks de grafische compensatie is de game ten alle tijden goed speelbaar, wat overeenkomt met de doelstelling van de ontwikkelaars. Inmiddels is wel benoemd dat de ontwikkelaars de game verder gaan optimaliseren waardoor grafische oneffenheden ongedaan kunnen maken, maar kan de teleurstellende indruk niet wegnemen.

Conclusie
Rocket League is voor het kleine bedrag een must have voor iedere Nintendo Switch-bezitter. De competitieve setting alsmede de grote hoeveelheid aan content die vrij te spelen is, zorgen voor urenlang speelplezier. Helaas levert de game op grafisch gebied fors in. Dit is met name terug te zien in de handheldmodus die ondanks de soepele framerate gewoonweg lelijk oogt. Dat gezegd hebbende, is het belangrijk om aan te duiden dat de gameplay het belangrijkst is en daar slaagt deze game gigantisch goed in.

+ Hoeveelheid aan content
+ Zowel online als offline een feestje

+ 60fps
+ Geweldige gamemodi
+ Makkelijk om te leren…

– …moeilijk om te meesteren
– In handheldmodus is het grafisch een lelijk eendje

Cijfer: 8,5

Vincent

Ik ben 28 jaar en jarenlang een liefhebber van Nintendo. Dit komt voort uit het leveren van unieke games en consoles waarbij plezier en beleving bovenaan staan. Series als The Legend of Zelda, Metroid, Pikmin en Animal Crossing staan hoog in mijn lijstje.

10 gedachten over “[REVIEW] Rocket League

Geef een reactie